/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Søfart
Fra : sulanta
Vist : 553 gange
100 point
Dato : 29-07-02 22:28

Hej derude.
Jeg håber, der er en af jer, der har et rigtigt godt råd til mig.
Min 16-årige søn er efter mange års skoleproblemer, med skolevejlederens velsignelse, droppet ud midt i 9. klasse. Han går nu på en produktionsskole, selv om man normalt først må gå dér, når man har opfyldt sin undervisningspligt.
Han har mulighed for at gå der i ca. ½ år mere og måske kan der bevilges lidt forlængelse. Men derefter skal han jo i gang med noget. Han har for nylig været med produktionsskolen på en ferietur til søs på et stort sejlskib, og han var vildt begejstret. Allerede for et år siden talte vi om, om han måske kunne komme på søfartsskole, men jeg måtte opgive tanken, da det viste sig, at det kostede 16.000 kr. om måneden. Jeg er alenemor, men selv et 'helt' forældrepar ville næppe kunne have betalt det. Jeg vil meget, meget nødig have ham inddraget i det kommunale/sociale system, så allerhelst skal vi selv klare 'ærterne'.
Nu spørger jeg så: Er der nogen, der har kendskab til om man kan komme i gang med en søfartsuddannelse på betydeligt lempeligere vilkår end den dyre søfartsskole? Jeg tænker ikke på søofficer og lign., men bare dæksdreng, matros osv.
Pga. hans noget uheldige skoleforløb er han nok lidt bagud med flere af fagene, men der sidder absolut et godt hoved på ham og via forskellige videnskablige fjernsynsprogrammer, har han opnået en enorm viden inden for et meget bredt felt.

Mange sommerhilsener
fra Sulanta

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 100 point
Dato : 30-07-02 01:25

Hej sulanta

Jeg har fundet et par links til su-berettigede søfartsuddannelser. Desværre synes minimumskravet at være, at din søn har gennemført 9. klasse, men muligvis kan der dispenseres herfor. Se i hvert fald på det:

http://www.marnav.dk/Uddannelser/udd_ny/uddannelser_ny_hoejre_hf_soefart.htm

http://www.marnav.dk/Uddannelser/udd_ny/uddannelser_ny_hfsoefart_flere_oplysn.htm

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 30-07-02 01:37

Sideløbende med søfartsuddannelsen skal din søn tage hf-eksamen, og dermed har I mulighed for at slå to fluer med et smæk. For ud fra hvad du skriver om hans gode hoved, har hans problemer i folkeskolen næppe bundet i indlæringsvanskeligheder.

Godkendelse af svar
Fra : sulanta

Dato : 30-07-02 16:04

Tak for svaret Rellom.
Selv om jeg har søgt med lys og lygte på nettet, er jeg ikke tidligere stødt ind i de links du har givet mig. Jeg er meget glad for svaret og vil nu gå videre med at undersøge tingene.

De bedste hilsener
Sulanta

Kommentar
Fra : pdae_01

Dato : 16-01-04 01:35

Hej Sulanta, Jeg er ubefaren skibsassistent "let matros" med ca 1 års effektiv fartstid, Jeg kan kun backe dig op om det med at ta ud og sejle I mine øjne ville være det det bedste valg at træffe, man oplever pludselig at der er flere og bedre ting i livet end en kedelig og triviel hverdag på land, hvor den ene dag bare ligner den forige.. lol har jeg ret?? pludselig er der et mål og der forventes noget af en, at man ved hvad man laver, man får en STOR faglig stolthed, og kan tage ansvar på egen hånd, normalt tar man det der hedder et grundkursus "hvorefter man kan udmønstre som ubefaren skibsassistent" på 5 mdr på en søfartsskole først hvor man lærer en masse praktiske og faglige ting det er ikke som at gå i skole, hehe bare rolig alt hvad du lære der for du brug for på søen fagne er bla: Søsikkerhed, Værkstedspraktik, Vedligeholdelse, Arbejdssikkerhed,Praktisk sømandskab, Skibsteknik, Maskinlære, Tegningslæsning, Vagthold, søvejsregler, navigation, Signalering,Sundhedslære, Brandbekæmpelse, Maritim engelsk, Orientering, alt I alt en masse gode ting at kunne, det er ik så slemt som det lydder hvis at du virkelig vil gennemføre kurset er det også muligt men det kræver dog en smule dedikation, og vilje , MEN det er ikke den eneste mulighed at uddanne sig, Det er også muligt at udmønstre som praktikant, dog med et obligatorisk 3 dages søsikkerheds kursus hvor du lære det grundlæggende I at overleve hvis at det går galt. Hvis du vil vide mere om det med at udmønstre som praktikant eller bare har spørgsmål så er du velkommen til at maile mig på: paw@egeberg.biz

Jeg vil mere end gerne hjælpe så skriv endelig.