/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Nedtagning af radiator
Fra : kipumi
Vist : 8751 gange
100 point
Dato : 03-11-04 15:40

I det ene værelse er der to store radiatorer, hvor den ene skal tages ned permanent. Den vi tager ned, er den uden termostat. Huset har oliefyr (står i køkkenet).Rørene fra de i alt 6 radiatorer der er, går alle op på loftet, og ned igen. Hvordan gør jeg. 1) skal vandet tappes af hele anlægget - eller kan man på en eller anden fiks måde, nøjes med at tappe fra den ene radiator, der skal ned 2) hvor skal jeg måle for at vide, hvad mål "proppen" skal have der skal i røret ?? er det ved radiatoren nedenunde, eller på loftet ?? 3) hvordan sikrer jeg mig, at proppen er helt tæt, skal den skrues/slås i eller hvad. 4) er der et godt tips, hvis det er svært at skille rørene ad ??
Som I forstår er jeg helt på bar bund. Så vær søde at skære vedledningen ud i pap.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 03-11-04 16:30

bestil en smed til at lave det, for der er stor muglighed for du skal have skåret nye gevind på rørerne for at proppe dem. Jeg har lige fået sløjfet en radiator af en smed, og prisen 1,700, men vandet skal af anlæget, og det tager igen tid at få vand på igen samt lufte ud i alle radiatorer op til flere gange. der kan købes skruepropper der passer til de rør som er brugt bare du ved størelsen på røret.
Hilsen Karen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-11-04 16:32

Sluk først oliefyret.
Dernæst cirkulationspumpen.
Så lukkes vandet af anlægget. I hvert fald så meget, at vandstanden i hele anlægget kommer under den radiator du vil tage ned.
Så kommer det lidt sværere, for det kommer an på, hvordan dit anlæg er bygget op, hvilke rør du kan blænde/proppe af eller ej.
Det kommer an på, om dit anlæg er det man kalder et eller to strenget.
Jeg vil anbefale, at du får en der har forstand på det, til at kigge på anlægget og helt nøjagtigt fortælle hvor rørene skal afmonteres, det dur jo ikke hvis du blænder nogen rørender af så du ikke har cirkulation i anlægget bagefter.
Med hensyn til hvilke propper du skal bruge, kan man købe endeforskruninger der har rørenes størrelse.
men umiddelbart vil jeg ikke anbefale dig selv at gå i gang med det der, for måske skal rørene skæres fra hinanden, og der skal laves ny gevind, og måske nye samlinger alt efter hvordan dit anlæg er bygget op.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 110 point
Dato : 03-11-04 16:54

Jeg skærer det ud i pap.Gør sådan:
Få først fat i dette,
2- 1/2" rørtænger,(halv tomme rørtænger)
2- 1/2" propper, (halv tomme propper)
Pakgarn og paksalve.
Så har du hvad du skal bruge til operationen.
Derefter tapper du alt vandet af anlægget, ude ved oliefyret.Det der er i radiatorene vil blive der,da vandet jo ikke løber op til rørene på loftet.
Nu vil der blive lidt vandpjaskeri ved den radiator der skal fjernes.
Skil forskruningen ad der hvor røret går ind i bunden af radiatoren,hold et vandfad under,så skulle vandet være af.
De 2 rørtænger bruges sådan:
Hold fast i den ene del med den ene tang, skru af med den anden.
Tag radiatoren væk,fjern rørene op ad væggene,og oppe på loftet.
Så skulle du være henne ved føderøret,og det rør du skruer af,vil være et 1/2"(halvtomme rør) i langt de fleste tilfælde.
De 2- 1/2" propper (halvtomme propper) skal nu pakkes m.pakgarn.
Træk lidt af pakgarnet ud i en tynd tråd,og sno det HØJRE på proppen,kom pak salve på,og SKRU dem i,
der hvor der før var rør der gik ned til radiatoren.
Det er nu tid at fylde vand på igen:
Åben alle radiatorene ,og hvis du har trykekspansion hold øje med manometeret,når den røde viser når den sorte,
stopper du,der efter lufter du alle radiatorene ud,og fylder på igen.
Hvis det er et åbent anlæg (uden trykekspansion)fylder du på ,til vandet kommer ud af overløbet.
MEN inden du starte,SLUK for fyret,og cirkulationspumpen.
Hilsen
Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-11-04 13:46

kipumi:
Er der noget der er uklart,så skriv en kommentar.
Hilsen
Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 04-11-04 17:28

Tak for svaret Keldd.
Jeg sidder jo 65 km fra min datters hus, så jeg har svært ved at overskue tingene, før jeg står der. Jeg går ud fra, at vi kan finde ud af at tappe vandet fra. Hvorfor skal rørene fjernes på loftet ?, når man aldrig har haft med sådanne ting at gøre, og man er kvinde, er det jo en slags nyt sprog, man skal til at lære. Jeg føler mig jo grænseløs dum, for selvom du har være så rar at skære det ud i pap, tænker jeg :
1) hvordan tappes vandet af -på det gamle fyr i køkkenet. Er der en "hane", hvor skal vandet hen osv. 2)
På mine radioatorer i 2. sals lejlighed er der ingen rør, der går til loftet. Men bag ved mine termostater, er der et "blankt" kort rør med 6 kantet møtrik i begge ender.Her ser det jo så nemt ud, hvis min radiator skulle af.Deres ser så fremmed ud. Jeg er ikke sikker på noget, før jeg står der på søndag. Min datter har ikke internet, så det hele hænger på mig. Ok, jeg gør det gerne, bare jeg vidste lidt mere. Men din beskrivelse er fin nok, Hvad er føderøret ?? Sidder det på loftet ??
Jeg har ikke kunnnet sende email, tdc-server var nede, men nu virker det heldigvis igen.
Tak for hjælpen foreløbig.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-11-04 18:25

Kipumi:
Du skrev at rørene er på loftet.Godt.
De kommer fra fyret og kaldes derfor føderørene.
Oppe fra loftet går der så 2 rør ned til radiatorene,fra føderørene ,frem og retur.
Når så vandet er af anlægget,fjerner man radiatoren og de 2 rør der går ned til radiatoren.
Og der er en bundhane på fyret,hvor man tapper vandet af,og fylder på igen.
Nu er der himmelvid forskel på hvordan centralvarmesystemerne er lavet i etagehuse(som dit) og så din datters hus.
Een ting,du må ikke forveksle dumhed med uvidenhed,vi kan jo ikke vide alt om alt.
Men jeg vil mene du ved for lidt til at gå i gang med sådan en omgang.
Jeg har dog respekt for at du vil (ville) gå i gang med sagen.
Jeg vil gerne have du skriver (her) hvordan sagen skrider frem,og har du nogen som helst spørgsmål,
så bare skriv igen.
Men stadigvæk,det kan være hårdt arbejde,gamle rør har det med at sidde FAST.Så overvej om du ikke skal alière
dig med en vvs`er.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-11-04 18:26

Kipumi:
Du skrev at rørene er på loftet.Godt.
De kommer fra fyret og kaldes derfor føderørene.
Oppe fra loftet går der så 2 rør ned til radiatorene,fra føderørene ,frem og retur.
Når så vandet er af anlægget,fjerner man radiatoren og de 2 rør der går ned til radiatoren.
Og der er en bundhane på fyret,hvor man tapper vandet af,og fylder på igen.
Nu er der himmelvid forskel på hvordan centralvarmesystemerne er lavet i etagehuse(som dit) og så din datters hus.
Een ting,du må ikke forveksle dumhed med uvidenhed,vi kan jo ikke vide alt om alt.
Men jeg vil mene du ved for lidt til at gå i gang med sådan en omgang.
Jeg har dog respekt for at du vil (ville) gå i gang med sagen.
Jeg vil gerne have du skriver (her) hvordan sagen skrider frem,og har du nogen som helst spørgsmål,
så bare skriv igen.
Men stadigvæk,det kan være hårdt arbejde,gamle rør har det med at sidde FAST.Så overvej om du ikke skal alière
dig med en vvs`er.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 27-12-04 16:56

Kære Keldd
Så er vi endelig gået i gang med nedtagning af radiatoren. Der er bare det store problem, at de rør, som går op på loftet ifra radiatoren neden under ,ikke ligger over gulvet (på loftet) men under gulvet. dvs der kan vi ikke sætte endepropperne på , uden at brække gulvet på loftet op. Det overstiger, hvad jeg, efter en jul med 4 børn,diverse svigerbørn og børnebørn orker at begynde på. Jeg er også bekymret for, om jeg , at når vi skal have vand på fyret igen, kan regne med, at det cirkulerer rundt til de øvrige radiatorer," af sig selv" der skulle jo gerne varme på hurtigt. Du skrev, at jeg gerne måtte skrive igen, derfor lige et ord. Jeg er stadigvæk ved godt mod. Skorstenen er da blevet foret med isokern, ny rejselem er opsat osv. så noget får vi lavet, men for søren.... hvor tager det lang tid, og hvor er det svært for mig/hende.....
Mange hilsner
Kirsten

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-12-04 17:45

Kirsten,jeg har skam den største respekt for hvad du er gået i gang med.
De loftbrædder skal op,så du kan proppe føderørene til,der hvor rørene til den radiator du har fjernet går på.
(altså på føderørene).
Når du så har proppet rørene af,skal der vand på anlægget igen,Hold fyret og cirkulations pumpen slukket indtil der er vand på anlægget igen.
Lad være med at være bange for at vandet ikke når rundt,det sørger cirkulationspumpen for.
Få nu fat i nogle mandlige bekendte du kan koste rundt med,det er tungt arbejde du er i gang med,og hvis det skal laves på denne årstid,skal det overstås på en dag,ellers er huset jo ikke til at være i,med mindre der er en brændeovn.
Vær nu fortsat ved godt mod,og er der noget du er i tvivl om,så bare spørg.
Hilsen Keldd.
Hvor er vi henne i landet???

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 10-01-05 18:52

Kære Keldd
Så er radiatoren efter dine "udskæring i pap" foretaget i det gamle hus. Der var lidt problemer med at få varme igen, men efter en del udluftninger, og da der blev skruet op for cirkulationspumpen, så lykkedes det endelig. Skjorsten (andet indlæg) er også lavet og venter kun på godkendelse. TAK, tusind tak for din store hjælp. uden at det var skrevet ned så udførligt, havde jeg aldrig fundet ud af det.
Godt nytår

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-01-05 19:42

kipumi:
Når der så er gået et par dage , lukker du for cirkulationspumpen,
lad den stå 1 times tid.
Så lufter du ud igen, og fylder op med vand igen.
Tænder pumpen igen, SÅ er anlægget fyldt rigtigt.
Frisk vand indeholder en del ilt som bliver slået løs ved at blive varmet op,
og så er det luft der skal ud, enten med en automatudlufter, eller dig der gør det.
Husk:Fyld kun på med VARMT vand,ellers kan det gå gruelig galt, når koldt vand rammer en varm keddel.
Jeg er glad for jeg kunne hjælpe dig.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 11-01-05 18:01

Kære Keldd
Øh..... "fyld på med varmt vand"" - hvad mener du ?? Når der er lukket for fyret, er der ikke noget varmt vand ?? Hvad har jeg NU ikke forstået ??

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-01-05 18:42

Ha ha, rolig nu:
Når du slukker for fyret og cirkulationspumpen, for at lufte ud,
når det varme vand fra varmtvandsbeholderen ikke at blive koldt.
Tag altid og fyld på fra en varmtvandshane, når du spæder vandet i systemet op.
Det er en anden sag, når anlægget har været tømt, så er du jo nød til at bruge koldt vand,
men så vil det jo heller ikke betyde noget, for så er kedlen jo kold, og der er ingen fare for sprængninger.
Hvis der er noget der er uklart, spørg igen,dig skal vi sgu nok få en god blikkenslager ud af.
Husk, bare spørg.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 24-01-05 18:54

Nå Keldd.... Så er jeg her igen. Den radiator, jeg har taget ned i min datter hus har termostat. Den tilbageblevne har ingen.Jeg har været af sted, for at se om jeg kunne sætte den tiloversblevne termostat over på den anden radiator, dog uden held. Der er een skrue i midten på den radiatoren, de skal beholde, og den vil ikke give sig en tomme. Har du et godt råd. Tak for svaret angående påfyldning af fyret. Jeg er blevet meget klogere efter denne korrespondance.
Da jeg bruger 2½ rime hver vej til min datter, er jeg der ikke så tit, som HUN kunne ønske. Værktøj vejer jo også... jeg har fået lange arme.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-01-05 20:29

Nå nå kipumi.
Den VENTIL der sidder på radiatoren, altså den med håndtaget der IKKE har thermostatventil skal pilles af.
Lad være at røre ved andet end OMLØBEREN, der er ligesom en stor møtrik.
Og så piller du thermostatventilen af på samme måde.Men følerhovedet af FØRST.
Vandet skal af anlægget,pas nu på, spørg mig nu hellere igen inden du kører.
Det er HELE ventilen du skal skifte , du kan ikke nøjes med thermostathovedet,forstår du???
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 26-01-05 19:52

Ja.... det er forstået, denne gang, men du var jo også omhyggelig med at fortælle hvordan.
Jeg troede jo, som du nok forstod, at det kun var "termostaten", der skulle skiftes.
Så blev jeg så klog, men det må vente til senere på året, med et lille barn og et på vej om 6 uger, skal de nok ikke lige været uden varme. Men... det kommer, og så hører du, hvordan det går.
Mange hilsner Kirsten

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-01-05 20:01

Godt godt, Kirsten
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 26-02-05 15:47

Keldd
Så er den gal igen i det gamle hus i Vester Såby.Elise har ringet til morgen, at der de sdiste dage KUN er kommet meget lidt vand ud af den varme hane i bruser, vandhane på toilet og vandhane i køkkenet. Hun siger, at der ikke er noget i vejen med det kolde vand. Der er 10 dage til hun skal føde, probelemet er til at tage og føle på med ingen varmt vand og en lille dreng, har du et godt råd til mig/os ??, som vi kan følge -forhåbentlig er det ikke noget skrækkeligt alvorligt (pengemæssigt altså)