/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Hjælp til unghest...
Fra : Vicki_pigen
Vist : 861 gange
100 point
Dato : 02-11-04 08:53

Hej

Jeg er den super heldige ejer af en 1 års Dansk varmblods plag. Har haft hende siden hun var 3. måneder (Moderen står opstaldet hos mig, men de har været fra hinanden et halvt år), og det er bare de to, der går på en stor mark. Hun har altid virket glad og tilpas, spist sin mad, og leget på fold og i boks. Men....
Jeg har et par dage lagt mærke til, at hun sviner meget med sit foder (taber det), og da jeg havde smed igår virkede hun ikke oplagt som hun plejer. Når jeg normalt kommer ud på folden til dem, kommer hun galopperende, for hun er så nysgerrig, men igår måtte jeg halvvejs ned på marken og hente hende, fordi hun bare skridtede op imod mig... Da jeg så tog dem ind igen i går aftes, og fodrede dem, ville hun ikke spise... Jeg ventede en time, og hun havde stadig knap rørt fodret... I morges havde hun fået spist op, men hun virker ikke helt frisk... Hun er lidt mat i øjnene, og jeg har hørt hende hoste et par gange, men ikke noget af betydning... Skal jeg ha dyrlægen ud og tjekke hende, eller er det "bare" en "føldepression"....

Vicki

Accepteret svar
Fra : Rfou

Modtaget 100 point
Dato : 02-11-04 10:04

Du skal ringe efter dyrllægen hurtigst mulig.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-11-04 11:12

Det lyder faktisk som om din hest er temmelig syg.
Og hvis man anskaffer sig sådan et dyr, har man ansvaret for at tilkalde dyrlægen med det samme hestens helbred afviger fra det normale.
Så ring til dyrlægen, det kan kun gå for langsomt.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-11-04 12:17

Jeg har aldrig hørt om føldepressioner!
Når man har en unghest der ikke æder som sædvanligt, går man straks hen og kigger den i munden, de skifter jo tænder, en løs tand kan sidde i vejen, for at æde.
Hoste kan være noget alvorligt, så når man ikke selv er i stand til at bedømme det, så slipper man ikke uden om dyrlægen, heste er ikke særlig robuste over for sygdomme
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : Vicki_pigen

Dato : 03-11-04 09:43

Drop lige den negative tone.... Mine heste bliver passet med dyrlæge, smed, psykolog osv.... Grunden til at jeg ventede var, at det foder jeg havde lukket op for lugtede anderledes end det plejer, så jeg ville se om det var det.... Har haft ringet til dyrlægen, de syntes at jeg skullevente og se, og i morges spiste hun helt normalt (hun har spist hele tiden, det tog bare rigtig lang tid)....
Desuden er hun ikke gammel nok til at begynde at skifte tænder endnu... Det er først omkring 2½ års alderen.... Så pas lige på med at være så skarpe, når i ikke kender hele historien.....

Vicki

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-11-04 11:24

Det er da dig der bestemmer hvor meget vi skal vide af historien!
Nu ved vi så også. at du gav den foder. som du ikke var sikker på var i orden!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-11-04 11:51

Nej hør nu lige Vicki
Du skriver kun, at hesten har problemer med at spise, har matte øjne, hoster og er sløv og kun nødig vil gå hvor den plejer at galopere dig i møde.
Så tænker man automatisk på syg hest
mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-11-04 15:23

Ja man tænker ikke på en der bruger: Smed psykolog og dyrlæge, sammenlignet med dem er vores råd ikke meget bevendt

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 03-11-04 16:52

Ja jeg tænkte også kun på den syge hest, for det lød alvorlig. Men jeg må tilstå at jeg ikke kan tage mig af af dine evt. sårede følelser. Så klap lige hesten!

Godkendelse af svar
Fra : Vicki_pigen

Dato : 04-11-04 21:41

Tak for svaret Rfou.

Kommentar
Fra : Lottoen

Dato : 06-03-05 18:43

Hej Vicki,
Jeg ville da bare lige sige, at jeg håber din hest bliver rask
Folk bliver måske skrappe fordi de kun høre "lidt af historien" men du ved jo at hun bliver passet godt, så tag dig ikke af det *ss*
Endnu engang held og lykke med hende, der er nu intet som at have en ung hest man kan gå og pusle om *ss*
Hilsen Charlotte

Kommentar
Fra : Tøzen

Dato : 18-10-07 22:18

hey !!

Tag heller og søg dyrlæge til hende ..
Så er der noget galt som du siger ..

Ellers få tjekket fodret ..