/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
krav til nyt lydkort ?
Fra : frkfriis02
Vist : 681 gange
50 point
Dato : 29-07-02 11:38

Hvilke krav stilles der til et lydkort, for at man kan overføre data fra minidisc til CD-rom?
- og skal jeg have nogle specielle kabler og software ?
frkFriis

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-07-02 11:50

Hej FrkFriis,

hvilket lydkort har du?

du ka' fra din Minidisc's stereo out stik/port ha' en ledning der går over i lydkortes "Line in" stik, du ka' bruge en ledning der har de stik du kender fra hovedtelefoner, men bare et i hver sin ende...

og så ka' du bruge et af lydoptager programmerne...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 29-07-02 18:22

Jeg tror frkfriis02 mener om man kan lave et digitalt dump fra minidisk til pc, og så brænde direkte til cd, hvis det er tilfældet er det ikke nok med 2 x minijack, hvis det er det du mener så bekræft lige.

Yoogi

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-07-02 19:53

Hej FrkFriis,

hvilken slags MiniDisc har du? (mærke m.m.)
har den nogle porte/stik? (udover phono stikkene... f.eks. en seriel port, eller en hvor der evt. står digital out?)

fordi hvis den ikke har det, bliver det svært at føre data til computeren fra Mini Disc'en... udover det med Mini jack'sne... ellers eksistere der et "Digital PClink-kit" fra Sony, muligvis også fra andre firmaer, og så tror jeg at der vist nok er en MiniDisc aflæser til computeren...
hvor minidisc'en så nærmest fungere som en slags "diskette"... men det sidste er jeg ikke hel sikker på... men jeg synes at jeg svagt erindre at ha' set det i en butik...

men hvis din MiniDisc understøtter "Digital PCLink-kit"... -->
http://www.sonystyle.ca/webapp/commerce/servlet/ProductDisplay?merchant_rn=1&prrfnbr=57780&cgrfnbr=15543&parent=AUDIO_ACCESSORIES

Hvor dette kabel er kompatibel med følgende Sony MD recorders: MZB50, MZB100, MZR37, MZR37SP, MZR55, MZR70, MZR90, MZR500PC, MZR700PC & MZR900DPC.

så har du en af dem... er du godt kørerende...

Hvis det ikke er en af dem, så hvis din MiniDisc afspiller har andre udgange en lige til Phono minijack stikkene, er der go' sandsynlighed for at det ka' lade sig gøre... på de andre måder...

men hvis du ikke har det tilbehør til din MiniDisc betyder det jo også at du ska' ud og investere i det...

hvad udstyr har du til din MiniDisc?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : frkfriis02

Dato : 30-07-02 13:20

Hej Strarup
Kan du ikke lige svare igen, så du kan få points'ene ?

Minidiscen er af mrk SONY MZ-R37. Vi har en god mikrofon til den, men derudover ikke andet ekstra udstyr.
De data,vi skal have overført til CD-rom er interviews og feltoptagelser (musik)

Jeg checkede Sony's Digital PC link kit, - og det er netop sådan en 'ting' jeg efterspurgte.
- jeg skal jo alligevel ud og købe et nyt lydkort .... og det nye skal så have digital in/out

Det gamle var et Creative Labs SoundBlaster PCI 128.

mvh
frkFriis

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 50 point
Dato : 30-07-02 14:06

Hej FrkFriis,

oki doki.. men du behøver nu ikke kun at vælge et formodet svar som et svar... man ka' også vælge en kommentar som svar...

men jeg er ikke sikker på at det er lydkortet der skal bruge digital in/out ved PC link kittet... så vidt jeg ku' se på kablet uden at blive alt for teknisk... så var USB stikket til computeren... en lidt længere forklaring jeg vil prøve at gøre kort...

sådan som USB er nu ka' der kun være en USB Vært/Host... til en USB "slave" enhed, bruges der et andet USB stik, der er mere firkantet i det end det er fladt... og det USB stik der er på PC Link Kittet er den flade udgave til USB Værten/ computeren...
hvis du gerne vil have hele forklaringen ka' jeg godt skrive den ned... og jeg ska' nok prøve med at ikke gøre det alt for kompliceret og teknisk...

med som jeg ser det Pc Link kit sæt, så skal digital "stikket" sættes på Minidisc'en og USB stikket på computeren... så i det tilfælde behøver du ikke at anskaffe dig et nyt lydkort...

men så vidt jeg har kunnet se på "SONY MZ-R37" fra nogle reviews, så sku' den vist både ha' "optical digital input og output"... så vil jeg også mene at der er en go' mulighed for at bruge det direkte fra MiniDisc'ens Digital out til Lydkortes Digital in...

men altså igen hvis du vil bruge PC Link kittet... så behøver du ikke at investere i et nyt lydkort...

men hvis du ska' ud og investere i et nyt lydkort ka' jeg varmt anbefale dig...

Creative Labs SoundBlaster Audigy Platinum Retail...
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1414587927

det er der flere grunde til... jeg vil egentlig havde foreslået dig "Creative Labs SoundBlaster Live! Platinum 5.1 Retail"...
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1414587891
men den er noget dyrere... da jeg købte den var den noget billigere... Men Audigy er en nyere udgave og sku' efter sigende være en smule bedre... hvis det overhovedet ka' lade sig gøre...

det er et kanont fedt lydkort med masser af gode muligheder... god lyd... er også god til at redigere i musik med... plus en ret go' fordel er at man for frontpanelet med... men det kræver selvfølgelig lidt extra plads foran i kabinettet... plus det er stadigvæk noget dyrt...

ellers er der Terratec 512i Digital, det er også OK lydmæssigt... men jeg synes ikke helt det kommer helt derop i nærheden af Sound Blasteren...
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1414597910
men til under 400,- er det faktisk et ret godt lydkort... jeg har et sådan et i min anden computer... og er rimelig tilfreds med det... bortset fra når det gælder midi...
men hvis det kun er til "interviews og feltoptagelser (musik)"... så er Terratec's et godt bud... Men hvis du også skal lave noget med Midi, så vil jeg ikke anbefale dig den, men derimod Audigy...

en ting du ska' huske på når du køber et af disse nye Lydkort, er at der er en del extra stik på end til dit gamle Lydkort... i det er både er til front og bag... så der ska' skabes surround... jeg har selv ved en fejltagelse puttet mine højtaler på "bag højtaler"-stikket, og bandede og svovlede i en ½ time, før jeg opdagede den fejl...

når du har fået det hentet over på computeren er der forskellige måder at få det gemt på... f.eks. ka' du hvis det er i wave format også konvertere det til MP3 og således ha' mere på CD-rommen, når du skal brænde den...

håber det ka' bruges... ellers bare spørg løs... jeg ska' nok prøve at hjælpe og forklare så godt som jeg ka'...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : frkfriis02

Dato : 30-07-02 14:48

Hej Strarup
1000 tak for udførligt svar.
Jeg vil lade manden (=musikeren) vælge lydkort. Han er ikke begyndt med midi endnu, men det kommer måske. Han vil gerne sample lydene fra sine forskellige gedeskindstrommer, så de kan bruges i f.eks. Sibelius-programmet.

Jeg var ikke lige opmærksom på, at det var et USB stik til PC-enden, men så monterer vi sådan et ved samme lejlighed !

Alt ialt tyder det på, at vi lige skal tage en planlægningsrunde, hvor han bestemmer sig for et lydkort, og jeg finder ud af hvor om vi foruden USB også skal sætte en FireWire port i.
Det er meningen at 2 af husets 3 maskiner skal opgraderes til Windows 2000, og den 3. skal være en Linux maskine og fungere som server i netværket (og kobles på Stofanet).
Måske er det klogt, at opgradere Windows først, - der skal jo alligevel fifles med alle enheder igen, efter sådan en omgang.

Så der er basis for en uges arbejde, men successen er uden tvivl betinget af GRUNDIG planlægning

Tak for alle svar, links og kommentarer, - jeg vender tilbage med nye spørgsmål (og mange points), - når det går løs !!

mvh frkFriis

PS det må gerne være teknisk, - jeg er datalog (men derfor kan man jo godt brænde et lydkort af *GG*).

Godkendelse af svar
Fra : frkfriis02