/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
er lydkortet brændt af ?
Fra : frkfriis02
Vist : 684 gange
25 point
Dato : 29-07-02 11:31

Efter en flytning samlede jeg min PC igen, og nu er der ingen lyd !
Ikke engang windowslydene kan bringes til at virke.
Kan man brænde lydkortet af, ved at sætte højtaler stikket i det forkerte stik på lydkortet - der er tre muligheder, - en sort, rød og grøn

PS Højtalerne er OK, - jeg testede dem på en anden maskine.

frkFriis

Accepteret svar
Fra : SANTA2002

Modtaget 35 point
Dato : 29-07-02 11:38

Nej det kan du ikke (heldigvis) *GG*

Du skulle nok lige prøve at fjerne lydkortet inde i enhedsorienteringen og så installere driverne igen så kan det være den samler lydkortet op igen

Cya

Mvh
SANTA

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 29-07-02 11:39

Og du skal jo have den til at sidde i det grønne stik

Kommentar
Fra : briani

Dato : 29-07-02 11:39

Hej frkFriis
Lige en tanke
Prøv at klikke på din lydikon forneden ved siden af uret
hvis der er sat en flueben ved slå alt fra,så skal du fjerne fluebenet
MVH Brian

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-07-02 11:41

Hej FrkFriis,

nej du ka' ikke brænde lydkortet af ved at sætte højtalerne i det forkerte stik...

men der er andre måder hvorpå et lydkort ka' blive "brændt" af på... f.eks. statisk elektricitet...

har du husket at installere driverne til dit lydkort?
Hvilken version af Windows bruger du? (altså hvis du kører med Windows)...
hvilket lydkort har du?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : frkfriis02

Dato : 29-07-02 12:11

Hej alle
Det er en win98 maskine, og jeg foretog mig vitterligt ikke andet end at skille PC'en ad, og efterfølgende samle den igen.

SANTA2002, -For nu at blive i amatørsproget, så er der en summelyd, når jeg sætter højtaleren i det røde stik men ingen respons ved det grønne (jeg har ikke PC'en her, så jeg kan ikke lige huske, hvad der står udfor de forskellige ud/indgange)

Det var derfor jeg stillede spørgsmålet således (Jeg kender faktisk een, der brændte printerporten af ved at sætter printerkablet i LPT1 mens både PC og printer var tændt)
'LOL'

Brian - Vedr. Volumen kontrollen - jeg har ikke 'mutet' noget

Strarup - Jeg rodede ikke med opsætning af enhedshåndteringen eller andre sjove ting. Vil du forklare lidt mere om 'andre måder at ødelægge sit lydkort på' ?

Et par dage efter PC'en var samlet igen, gik strømforsyningen, så den har jeg efterfølgende skiftet, - men det mener jeg strengt taget ikke har noget med lyden at gøre (når ellers man husker at sætte alle stik i på rette plads igen)

frkFriis

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-07-02 12:52

Hej FrkFriis,

man ka' godt brænde sit hardware af, ved at sætte det til eller skifte det mens computeren er tændt... det frarådes også på det kraftigste at gøre det... men hos lydkortet har det ingen risiko ved at sætte Højtaler, microfoner i eller tage dem ud mens computeren er tændt og kører...
Andre hardware enheder du også ka' skifte og tage ud og sætte ind mens Computeren er tændt, er USB enheder...

du ka' bl.a. komme til at ødelægge dit Lydkort, ram og andre ting ved statisk elektricitet... det ka' f.eks. ske' hvis du har dine fingere på printboardet af enheden og du ikke er blevet "afmagnitiseret"... det du ka' gøre for at undgå det er f.eks. at røre ved kabinettet...

jeg vil foreslå dig at kigge på denne guide fra "Komputer for alle" omkring lydkort... -->
http://www.komputer.dk/Crosslink.jsp?d=403&a=2141
og her ka' du se mht. kabler/ledningerne... -->
http://www.komputer.dk/Crosslink.jsp?d=231&a=1044
den røde som du snakker om er til Microfonen...

ang. andre stik/kabler da du vælge imellem forskellige emner... i "Stik for stik" her... -->
http://www.komputer.dk/bohp/jsp/Crosslink.jsp?d=231
og mht. andre Hardware enheder i "Hardware-guiden" her... -->
http://www.komputer.dk/bohp/jsp/Crosslink.jsp?d=403
ved at vælge dem fra "rullemenuen"...

håber det ka' bruges...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : frkfriis02

Dato : 29-07-02 15:25

For nu at forhøje morskaben vil jeg lige præcisere, at jeg altså ikke skilte kabinettet/motherboard/lydkort etc ad for at flytte ... så jeg har ikke haft fingrene inde på nogle af printkortene .... pakkede bare monitor, kabinet, højtaler og alt det løse + diverse kabler i kasser, og samlede det igen.

Pointene går til Strarup, pga links.

PS
Jeg har en fiks lille antistatisk dims, som man sætter på sin sko, når man skal pille ved de interne dele af PC'en - netop for at undgå statisk elektricitet (tilsvarende de armbånd til håndled med fleksibelt kabel for tilslutning til jord, som proff'erne bruger) .... men jeg brugte den godtnok IKKE, da jeg tilsluttede højtalerne til kabinettet !!!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-07-02 19:48

Hej FrkFriis,

LOL...

oki doki... jeg troede at du havde taget lydkortet ud... tja... så sku' det jo ikke være problemet...

tak fordi du ville gi' mig pointene... selvom jeg ikke fik dem...

men har du ellers fået dit Lydkort til at funke eller driller det stadigvæk?

mvh.

Strarup