/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
danskanalyse
Fra : betjoh1
Vist : 590 gange
20 point
Dato : 31-10-04 18:24

jeg skal i dansk lave følgende opgave: "foretag en analyse af novellen. Du skal herunder give en karakteristik af jeg-fortælleren og den virksomhed, hvor han er ansat." Hvordan griber jeg det an??

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 31-10-04 18:40

dit spørgsmål undrer mig - du har sikkert lært analysemodeller på kurset og det er derfor svært at råde, men bare lidt stikord:

hvad ved du om jegpersonen - facts.
hvad sælger virksomheden og hvilken indflydelse har det i verden/for jegpersonen/for andre omtalte.
står der noget om virksomhedens moral - om personens?
hvad er dramaet/udviklingen.
hvad er moralen

ps det er altid godt at vide lidt om psykologi til danskanalyser.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-04 18:40

sæt dig ind i forfatteren som er det dig og giv karakter derefter - eller som du opfatter det. Ligesådan med virksomheden - kig på den med en kritikers øjne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-04 18:42

bruge psykologi lige i sådan en opgave er måske mere lig brug fantasi og logik *S*

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-10-04 18:43

Det er noget med, at du ud fra historien skal danne dig et billede af hvordan hovedpersonen er (altså type,værdier,overbevisninger, livssyn m.m.) og så give en beskrivelse af det. Og lige så med virksomheden.
Nu kan det være så mange ting alt efter handlingen, det kan du jo bedst selv finde , da det er dig der har læst novellen.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 30 point
Dato : 31-10-04 19:07

Hovedpersoner skal som oftest beskrives grundigt.

Hvem er de?! Hvordan er de?! Hvilke typer?! Hvad viser deres handlinger om dem?!
Har hovedpersonen fx langt gyldent hår og store bryster, eller er han/hun altid superkedelig i tøjet, hvad viser det så om dem?!
Hvad er det meningen du som læser skal tænke om dem?!

Hvordan ændrer hovedpersonens liv sig fra novellens begyndelse til slutningen?!
Hvad skal hovedpersonen igennem?!
Foregår novellen i DK - på mission i Rusland - eller en blanding?!

Holdning og livsværdier..
Har novellen en holdning til fx religion, politik, løgn, utroskab, familieværdier, skilsmisse, outsidere, mor/datter forhold, rigtige mænd, eller hvordan man tackler en livskrise?!
Det er et svært spørgsmål, men prøv at skrive et afsnit, for det er ofte her, du finder en dybere mening med novellens indhold.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 31-10-04 19:55

Desuden har Jomfruane ret. Psykologi hænger uløseligt sammen med dansk og analyser i det hele taget. Om ikke andet - er det noget lettere at få taget hul på en analyse, hvis man har kendskab til lidt grundlæggende psykologi.

Godkendelse af svar
Fra : betjoh1

Dato : 31-10-04 21:39

Tak for svaret creamygirl.
så blev det genopfrisket...længe siden jeg har lært det! tak for et godt svar

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 01-11-04 06:41

Det var så lidt. Held og lykke med analysen