/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
plettet pansermaller opdræt
Fra : Niqo
Vist : 2644 gange
100 point
Dato : 31-10-04 16:39

har sat 3 af mine pansermaller op i et andet akvarie med masser af plads og gemmesteder. de er ca lige gamle , og den ene er lille, og så er der 2 store, så er ret sikker på at den lille er han, og de to andre er hunner ;) .

de har nu været dernede i ca 4 dage nu, og igår hælde jeg noget koldt vand i, så temp. faldt til ca 20 G , og ste så langsom igen. men stadig engen æg :( . de blir fodret godt med myggelarver, og nogen piller man kan få til maller.

er der noget jeg skal gøre bedre før de går i leg?

tak for hjælpen :) .

mvh Niqo

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 31-10-04 16:54

Det er svært at få pansermaller til atyngle.
Først og fremmest skal du være sikker på, at der er tale om han og hun.
Man kan kun vanskeligt se forskel før de er udvoksede, men hunnen er normalt større og mere rund på maven.Og hannens rygfinne er højere og mere spids end hunnens.
Men det er bedst hvis der er flest hanner, og så vil de begynde at svømme efter en hun og gnide skægtrådene imod hunnen. Og så vil hannerne "danse" rundt under hunnen mens hun svømmer rundt i akvariet.
Det er sådan du kan se om de er parringsvillige.
Krav til vandet: rent uden bakterier,og surhedsgrad neutral eller lidt surt vand. God gennemluftning og helst sollys og temperatur på ca 25 grader.
Krav til akvariet ret stort fladt akvarium med mange skjulesteder, og ikke for høj vandstand,ca 20-25 cm.
Og derudover skal du have tålmodighed og ikke forstyrre dem mere end nødvendigt.
Held og lykke med projektet.
mvh dova

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 31-10-04 18:29

Rigtig godt fra DOVA, og så er der kun at tilføje, når du fylder vand i akvariet, så er det en god idé at fylde en spand helt op med koldt postevand, der bare plasker/ilter ned i spanden, ca. 7-10 dage før end du skal bruge det. Og så to dage før det skal i akvariet, stiller du spanden i samme temperatur som akvarievandet er.
Så har du gjort dit.
Så er det bare at vente.
God fornøjelse
Stanley

Godkendelse af svar
Fra : Niqo

Dato : 13-01-05 17:57

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : titi81

Dato : 05-06-05 08:48

Hej alle, godt indlæg, men hvad nu hvis man har muligheden for at samle regnvand?? Man immitere jo en regntid når man tager vand af og putter nyt i, vil det kunne forbedre ens chancer?

Hilsen Titi81