/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
æskefoldning
Fra : ditto
Vist : 9349 gange
100 point
Dato : 27-07-02 13:12

Hej alle
Er der nogen der ved hvor man kan finde gode adresser til æskefoldning i pap og karton, som man selv kan lave.
Hilsen Ditto

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-07-02 13:34

Hej Ditto,

jeg undrede mig lige lidt over at finde dette spørgsmål under netværk... troede det var en ny teknik jeg ikke havde hørt om før...

men hvad slags æskefolding er det du ønsker?
er det f.eks. det der Japanske, kinesiske noget? (jeg ka' desværre ikke huske navnet på det)...

men ellers vil jeg foreslå dig at gå på Biblioteket, de har nogle bøger om emnet...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : Picasso

Modtaget 100 point
Dato : 27-07-02 16:17

Hejsa

Lær at folde æsker:

http://www.dr.dk/reneord/servicearkivet/gammel_service/s_arkiv/2000/s_graf/2711folde.gif

Hvis spørgsmål når du folder æsker, kan du henvende dig til højskolelærer Lotte Helle, der var med i indslaget i Rene ord for pengene: lmhelle@mail.tele.dk

Her er der nogle forslag på bøger du kan låne/købe:

Papir / æsker
Forlaget Aschehoug, 64 sider, 199 kr.
Bogen indeholder en detaljeret, visuel forklaring på et væld af nye, spændende skabeloner, tips og idéer og inspiration til personlige schrapsider.
Forlaget Olivia, 48 sider, 178 kr.
”Forår er over os, gækkernes tid. Breve vi klipper og sender med flid. Navnet jeg skjuler i prikker små. Kan du det finde, et æg skal du få”. Et af mange smukke vers suppleret med ideer til smukke gækkebreve, som tilsammen udgør Ulla Mosegaards nye bog om gækkebreve. Bogen indeholder en lang række ideer til gækkebreve, og der er arbejdsbeskrivelser til dem alle. Bogen starter med gækkebrevenes historie, og forfatteren har fået hjælp fra Dansk Folkemindesamling til sit arbejde med bogen.
Bente Skov Machholm

Sonja Bech Madsen: Flet med papir
Forlaget Tommeliden
Bogens indledende afsnit består af en kort og enkel gennemgang af materialer og redskaber for derefter i gode arbejdstegninger og forklaringer at vise fremgangsmåden.
Teknikken, der er brugt til alle modeller, er enkel og starter med en diagonal fletning, men de forskellige papirtyper giver både i størrelse og udformning meget forskellige resultater.
I det videre arbejde vises, hvordan der kan laves æsker, kurve og tasker efter samme startteknik, blot ved at starte fletningen forskelligt.
Ligeledes kan overfladen også dekoreres med foldninger eller isættes andet materiale som f.eks. papirgarn og econolinbånd.
Bogen viser i gode farvefotos æsker, kurve og tasker i mange størrelser. Tingene fremtræder som smukt håndværk med en fin finish i både lukketøjer og lakeringer.
Det er en dejlig bog, som både begyndere og øvede flettere kan blive inspireret af.
Bodil Keldorff

Fagblade: Husflid

Dansk Husflidsselskab
Tyrebakken 11, 5300 Kerteminde
Nyhedsbrev
Nordisk Papirmagerforening
Anette Lind
Blåledsvej 14
5300 Kerteminde
tlf: 6532 5018

Her kan du melde dig på et kursus i æske/papir:

http://www.husflid.dk/fagene/index.html

Flere adresser her:

Papir / Æsker
Andre kurser: Billedkunstner Solvejg Refslund
Helnæs Byvej 15, Helnæs
5631 Ebberup
Tlf. +45 6477 1804
www.refslund.dk
e-mail: solvejgrefslund@kunst.dk

Skals Håndarbejdsskole tilbyder

Korte kurser i æskemageri

Kontakt skolen
Højskolebakken 21,
8832 Skals -
tlf: 86694064, fax: 86694544,
skals@skalshaandarbejdsskole.dk
www.skalshaandarbejdsskole.dk

Papirfremstilling og tværfaglig anvendelse
Instruktør: Birgit Østergård Jensen.
Tidspunkt: Tirsdag d. 5. marts 2002 kl. 16.00 - 20.00.
Sted: Hjørring Seminariums sløjdlokale.
Kursusbeskrivelse: Først fremstiller man sin egen ramme til selve fremstillingen. Primært vil der blive arbejdet med pulp af genbrugspapir, men abaca (banan bast), der giver et helt andet resultat, vil også indgå i fremstillingen. Der gives spændende eksempler på efterbehandling af papiret, f.eks. voksning, og ved at tilsætte pulpen forskellige materialer bliver det færdige papir dekorativt. Under processen vil der blive vist interessante eksempler på anvendelse af det færdige papir og tværfaglige forløb.
Pris: Medlemmer 200 kr. ikke medlemmer 400 kr. Materialeudgifter: 30 kr. Tilmelding: Henrik Weinkouff, tlf: 98 95 84 90.

Papirmageri
Michael Poulsen
9. marts 2002
Slagelse
VPC Amtscentralen
Mette Andersen
tlf: 5852 5503
vpc.ac.slagelse@skolekom.dk

Pergamano - kort med nye dimensioner
Randi Hanson
20 - 21 april
Ringsted
VPC Amtscentralen
Mette Andersen
tlf: 5852 5503
vpc.ac.slagelse@skolekom.dk

Pergamano - frøstande
Randi Hanson
21 - 22 september 2002
Ringsted
VPC Amtscentralen
Mette Andersen
tlf: 5852 5503
vpc.ac.slagelse@skolekom.dk

Håber der hér var noget du kan bruge til noget.

Mvh. Picasso

Godkendelse af svar
Fra : ditto

Dato : 27-07-02 19:53

Hej Picasso
Du skal have rigtig mange tak for de gode forslag, dem suger jeg lige til mig
Hilsen Ditto

Kommentar
Fra : Picasso

Dato : 27-07-02 22:42

Glad for at kunne hjælpe