/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
lort med baghjulet
Fra : puch_drengen
Vist : 513 gange
75 point
Dato : 27-10-04 13:14

hey har punkteret mit bagdæk men kan ikke få bagakslen af, lortet er rustet op skal lige siges at det er en monza.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-10-04 13:30

Hvis det er bagaksel/møtrik der er rustet sammen, så prøv at bløde den op med Caramba eller andet rustolie. Går det helt galt så kan du varme på møtrikken med en svejseflamme og så vride den af med en rørtang eller lignende voldsomt instrument.

Er problemet at den hænger ind gennem hjulet, er der kun regulær vold tilbage. Dvs stor hammer og dorn. Jeg vil anbefale et lejeskift bagefter.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-10-04 16:41

Du skal bare bruge det rigtige værktøj:
En top fra et topnøglesæt med den faste topnøgle vrider (Ikke skralden, da den ikke holder) Vrideren kan du forlænge med et rør.
Eller brug en ringgaffelnøgle, der forlænges.
Husk at skrue mod uret.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 28-10-04 08:49

Hvis det er en stjernefælg du har, er det afstandsrøret mellem de to kuglelejer der er rustet fast til akselen.
Og det er f…. næsten umuligt at afmonter. Når det lykkes skal du huske at bruge Kobberfedt næste gang du samler det ”og rigligt”. Men jeg har vært ude for det en gang. Det endte med at jeg skar igennem de 2 flange afstands rør på begge sider af hjulet, derefter skal akselen bores ud. Ikke helt igennem, men bare forbi det ene kugleleje. Så kan resten slås ud. Derefter skal du indkøbe 2 baghjuls lejer, 2 flange afstandsrør Højre/Venstre, 1 bagaksel samt et afstands stykke.

Man kan få det hele hos Thansen
http://www.thansen.dk/products.asp?c=327073113&n=282535553#xy

2 stk.
Leje 6003-RS1, SKF
Varenr.: 99363501106
Kr. 39,00

1 stk. Af en eller anden grund passer diameteren ikke 100 % på denne vare, så det skal tilrettes.
Afstandsrør ved leje, bag, stjernefælg
Varenr.: 52250500
Kr. 35,00

1 stk.
Bagaksel, Monza/GP
Varenr.: 52240100
Kr. 79,00

1 stk.
Flange venstre side, bag
Varenr.: 52240300
Kr. 29,00

1 stk.
Flange, bag, højre side
Varenr.: 52241800
Kr. 35,00

Det er en god ide at få en til at hjælpe dig da det mest efektive værktøj er en vinkelsliber.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : puch_drengen

Dato : 31-10-04 20:29

hvor langtid skal den ligge med olie i har prøvet alt! tror snart jeg bliver sindsyg

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 75 point
Dato : 31-10-04 21:50

Er det ikke møtrikken du ikke kan få af, for den har da intet med lejerne eller afstandsrør at gøre, der skal bare tages ved, med det rigtige værktøj.
At der så kan blive et problem med at slå akselen ud bagefter er jo en anden sag.
Når man så skal have akselen ud, skruer man møtrikken i flugt med akselen, og slår med et stykke endetræ og en stor hammer.
At der så kan blive et problem med at slå akselen ud bagefter er jo en anden sag.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : puch_drengen

Dato : 01-11-04 09:37

Tak for svaret pallebhansen. du er jo super