/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kloakafløbet larmer
Fra : Nicoli1
Vist : 8103 gange
40 point
Dato : 27-10-04 09:25

Vi købte et hus pr. 1.2.2004. Vores problem er, at afløbet i køkkenvasken larmer ("gurgler"), når der er løbet vand igennem. Vi har nyligt haft kloakservice på til at tømme og spule, da vi troede, at problemet kunne ligge der, men det larmer stadig! Er der nogen, som kan give et bud på, hvad der er galt?
Hilsen Grethe

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 27-10-04 09:49

Vi oplevede det samme for et par år siden. Jeg fandt ud af flg.:
Selve hovedledningen fra huset og ud til det offentlige kloaksystem i vejen fungerer fint. Det resulterede i, at når der blev lukket en vis mængde vand ud i køkkenet, gik det lidt trægt gennem vandlås og forgrening ud til hovedledningen, som fungerede fint, næstent for godt for her løb vandet hurtigere og der dannedes et vakuum på det første stykke - derfor de gurglende lyde. Jeg rensede vandlås, havde et rensebånd ned gennem afløbet til hovedledningen og masser af vand - så var dette løst.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-10-04 16:37

Det kan være, noget af afløbet er faldet sammen. Det kan også være, hvis det er et gammelt hus, at der er en uopdaget gennemløbsbrønd, der ikke fungerer som den skal, enten p.g.a. sammenstyrtning, eller p.g.a. forstoppelse.
3. gang vi havde slamsuger i løbet af et år - efter ikke at have brugt nogen i 12 - 13 år, fik vi at vide, at der var en gennemløbsbrønd, vi ikke kendte noget til. Og at den formodentligt var stoppet eller fungerede forkert. Nu skal vi "bare" finde den ude i haven et sted.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : jacaal

Dato : 01-11-04 10:28

Jeg vil sige at det ligger i nærheden af hvad anyway siger i har godt træk i afløbet men det er faktisk for godt så der dannes et undertryk i kloarken løsning vil højest sandsynlig værre at der skal monteres en kloark udluftnig som er et rør der føres op under taget hvor der så sider en ud luftnings hætte på med enkugle inden i der åbner og tillader at der siverluft med ind hvergang der skyller vand gennem kloarken men ikke ud fra kloarken af lugt hensyn.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 01-11-04 12:24

jacaal, det kan selvfølgelig være problemet, men da vi oplevede det samme, var det første jeg undersøgte om rørret oven ud var stoppet. Desuden er dette rør monteret primært hvor der er to toiletter, for at vandet ikke skal blive suget ud af det ene når det andet bliver brugt.