/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Engelsk foxterrier glathåret hanhund søg~
Fra : dafyn
Vist : 1250 gange
70 point
Dato : 27-10-04 07:42

Vi har en kvik, glad engelsk glathåret foxterrier hunhund. Vi vil høre, om nogen har en engelsk glathåret engelsk foxterrierhan, så vores hunhund kan få hvalpe. Vi kender nogle mennesker, der gerne vil have hvalpe fra vores hund. Dens søskende er blevet steriliseret.
Mvh
Dafyn

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 27-10-04 08:24

Husk lige reglerne for at parre hund, da de hvalpe der måtte komme jo helst ikke skal være indavlede og dermed få et dårligt hundeliv. Det er nok også nemmere at finde en egnet avlshan når man er på udstilling ( og det skal man jo for at sin hund bedømt så de kommende hvalpe også kan få en stamtavle).Håber dette sætter lidt tanker i gang, om ikke andet så kan du ved at læse lidt om dette hurtigt finde ud af hvorfor det er dyret at købe hundehvalpe med en stamtavle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-10-04 10:37

Kontakt Dansk Kennel Klub og bed om opdrætterliste event. også hvalpeliste. Her efter kan du kontakte de enkelte, og forespørge vedr. parring.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-10-04 10:40

Set en annonce i f.eks. Den blå avis, hvor du søger efter en parringspartner til din tæve, da de færreste kennelejere godtager parring med en "ikke registreret" hund. Går her ud fra at din hund ikke har stambog?

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 70 point
Dato : 27-10-04 13:22

hej,Dafyn.
Er din hundepige stambogsført?
Hvor gammel er hun?
Hvorfor er hendes søskende blevet steriliseret??

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 27-10-04 18:51

For at hjælpe dig må man som birgitta siger have lidt flere oplysninger om din hund.

Hvis du selv har købt hunden et godt sted, er det bedste råd vi kan give dig at gå til din opdrætter, men hvis det også "kun" er en som har fået et enkelt kuld kan det selvfølgelig være småt med rådgivning derfra. Så lad os høre lidt mere konkret.

mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : dafyn

Dato : 31-10-04 20:41

Tak for svaret Birgitta. Nej, vores hund er ikke stambogført. Det skyldes, at den er født på en bondegård. Dens søster er blevet steriliseret, fordi parret, der fik den, havde 2 hanhunde i forvejen, og ikke ville have hvalpe sammen med den nye hunhund.
Vores hunhund er 5 år gammel.
Mvh
Dafyn

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-11-04 14:43

Hej, dafyn. Tak for accepten af mit svar.
Hvad er det for hanhunde, søsterens familie har? Kan de ikke bruges?

Ellers er det måske en ide, at udvide kredsen af bejlere til at omfatte forskellige racer i samme størrelse. Her tænker jeg f. eks. især på dansk-svensk gårdhund eller lignende..

Men en anden sag er, at jeres hund er ved at være lige gammel nok, hvis I ikke har prøvet det før.
Jeg har selv været "fødselshjælper" for en 5 årig hund, der var førstegangsfødende. Og det var altså ikke nogen god oplevelse... JEG havde ikke prøvet sådan noget før, hunden heller ikke, og det var også første gang for familien.. --Selvfølgelig er en fødsel en naturlig ting, men derfor kan der nu alligevel gå en masse galt, især hvis alle, også hunden - er nybegyndere. --Der er heller ikke naturligt for en hund først at få hvalpe som 5 årig.
Så tænk jer rigtig godt om, og snak det igennem med dyrlægen, før I beslutter jer for at gå i gang med projektet.
Led evt. efter en hanhund af en race, der er mindre end jeres hunhund.