/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
matematik
Fra : Nik_
Vist : 4394 gange
23 point
Dato : 26-10-04 14:53

Hvad er "skriv med den videnskabelige skrivemåde"? f.eks. 4000 og 0,006

Hvordan finder man medianen? f.eks. 7-3-10-9-9-8-8-9-4-2-6-7

Hvordan finder man typetallet? f.eks. 2-1-4-0-3-3-1-2-0-4-5-1-3-1

Ved godt det er mega nemt, men det er så længe siden så lige nu kan jeg ikke huske det..
Men bare rolig, nu har jeg lavet 43/56 sider, så får i snart fred igen;)

Mvh. Nik

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 26-10-04 15:52

glemte lige, jeg skal dreje en trekant 90 grader i negativ retning, er det højre om eller venstre om?

Kommentar
Fra : xick

Dato : 26-10-04 15:53

typetallet er det der kommer flest gange (i dit eksempel er det 1)

det der skriv på videnskabelig måde, kunne evt. være potens tal... kan det passe i dine stykker?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 23 point
Dato : 26-10-04 16:23

Videnskabelig måde, er når det er noget med "ti i ??" potens.

så 4000 = 4 · 10³ (4 gange 10 i tredie)
og 0,006 = 6 · 10^-3 (6 gange 10 i minus tredie)

Positiv/negativ rotation:

Positiv rotation er MED uret rundt om den akse der roteres om.
Så hvis vi siger, at et af trekantens hjørner er i (X,Y) = (0,0) i et normalt retvinklet koordinatsystem,så peger Z-aksen ud i hovedet på dig Så vil en positiv rotation være MOD uret, og en negativ rotation MED uret.

Det samme bruges i enhedscirklen. (En cirkel med radius 1, og centrum i 0,0) Når du så tegner en radius i en given vinkel fra 0° til 360° så angives vinklen altid som positiv, regnet fra vandret X-akse, og MOD uret.
Enhedscirklen: http://www.formel.dk/matematik/geometri/Arealer/enhedscirklen.htm

Kommentar
Fra : hatchi

Dato : 26-10-04 16:27

Hvad er "skriv med den videnskabelige skrivemåde"? f.eks. 4000 og 0,006?

Det kan være i potens som nik skriver, dvs. 4 * 10 i tredje
Ved ik hvordan man laver potens omvendt :/

Medianen er det tal der ligger midt i mellem yderste værdier. Hvis der er 2 lige tæt på, er det det tal som ligger til venstre Fx:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 er 5 & 6 lige tæt på at være midterst, men det er 5 der er median fordi det er til venstre når man liner det sådan her op. Mener nok at man altid skal skrive laveste værdier længst til højre når man skal finde median.

Type tallet er det der forekommer mest.

Jeg vil tro at negativ retning er forskelligt alt efter hvordan tegningen er... Negativ må være mod 0, mens positiv mod 360.

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 26-10-04 16:36

median, så skal jeg sætte dem i nummer orden 2-3-4 osv. eller bare som de står (7-3-10-9-9-8-8-9-4-2-6-7) så medianen er 8?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-10-04 16:48

PS: Glemte lige en fiks lille huskeregel:

Forestil dig at du griber om den akse der skal roteres om med højre hånd, således at tommelfingeren peger i + retningen.
Positiv omdrejning er så den vej de øvrige fingre peger...

En median er det midterste tal i en (ordnet) talrække:

1 2 3 4 5 , medianen er 3
1 2 3 4 5 6 , medianen er 3,5 (gennemsnittet af de to midterste tal)
2 4 8 12 14 16 , medianen er 10 (gennemsnittet af 8 og 12)
2 2 6 7 7 9, medianen er 6,5 (gennemsnit af 6 og 7)

Typetal, ja, som det er skrevet, det oftest forrekommende tal i et talsæt.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-10-04 16:49

Nik_ du skal ordne dem, altså, op i rækkefølge.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 26-10-04 16:54

okay, så må medianen være 7,5 (2-3-4-6-7-7-8-8-9-9-9-10)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-10-04 17:31

Nemlig Den ene halvdel af talrækken er STØRRE end medianen, og den anden MINDRE.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Nik_

Dato : 26-10-04 18:45

Okay nu blev jeg lidt forvirret da jeg læste det igen.. Først siger du positiv rotation er MED uret, og bagefter at det er MOD uret

Så er positiv med eller mod uret? Er det ikke det samme altid..?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-10-04 22:19

Oh ohhhh..... slåfejl i første linie i afsnit om Positiv/negativ rotation MED skal rettes til MOD....i indlæg 26-10-04 16:23

RETTELSE således:

Positiv/negativ rotation:

Positiv rotation er MOD uret rundt om den akse der roteres om.
Så hvis vi siger, at et af trekantens hjørner er i (X,Y) = (0,0) i et normalt retvinklet koordinatsystem,så peger Z-aksen ud i hovedet på dig Så vil en positiv rotation være MOD uret, og en negativ rotation MED uret.

Samt huskereglen:
Forestil dig at du griber om den akse der skal roteres om med højre hånd, således at tommelfingeren peger i + retningen. Positiv omdrejning er så den vej de øvrige fingre peger... (altså MOD uret, idet du holder om Z-aksen og tommelfingeren peger ud mod dit ansigt da det er + retningen)

mvh Berpox

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 27-10-04 14:32

Tak for svarene allesammen.. Vidste ik hvem jeg skulle give pointene, men de sølle 23 point, nok ikke betyder det helt vilde, håber jeg det er okay at berpox får dem.

Igen tak

Nik