/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Opsigelse af Leje lejlighed
Fra : Calleman
Vist : 1092 gange
300 point
Dato : 25-10-04 21:32

Jeg er ved at fraflytte min lejelighed, og har på denne 3 måneders opsigelse.
Heldigvis har jeg fundet er ny lejer som kan overtage lejligheden når som helst OG som den er!
Jeg har indsent en skriftlig opsigelse til min udlejer, og han har modtager denne.
Problemet er at han nu nægter at lade nogle ny lejer flytte ind før efter min 3 måneders periode.
Han påstår desuden at den nye lejer IKKE må flytte ind uden at den er blevet istandsat.

Så vidt jeg kan læse mig frem til på www.dklf.dk skal min udlejer have en speciel god grund til at afvise en nye lejer, hvilke han ikke har.
Han skulle desuden også have lov til at overtage lejligheden som beset.

Kan nogle hjælpe mig med at afkræfte eller bekræfte dette? Gerne med henvisninger til konkrete paragrafer eller lign.
Er der noget jeg kan gøre for at komme ud af denne knibe?

NB. Jeg er stort set allerede klar til at flytte og lejligheden er helt ryddet om 1-2 uger.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 25-10-04 21:36

Vi meldte os ind i Lejernes Landsorgination og fik en storartet hjælp. dengang kostede det vist 250,- om året og de var givet godt ud...

Junior

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 25-10-04 21:37

Calleman -det link du har lagt har en brevkasse, hvis jeg var dig så ville jeg spørge der, de er jo ligesom lidt eksperter på spørgsmålet.

//bentjuul

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 25-10-04 21:38

Kontakt LLO.
Så får du den præcisere formulering i forhold til dit problem.!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-04 21:45

Udlejer kan godt afvise din bekendt hvis han har en god grund, men han har pligt til at prøve at leje ud så hurtigt som muligt, medmindre lejligheden skal slettes som udlejningsobjekt.
Men du kan finde lejeloven her på nettet, og søg i de afsnit der omhandler opsigelse af lejemål.
Bare brug "lejeloven" som søgeord.
mvh dova

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 25-10-04 21:45

Jeg har allerede skrevet til dklf, men der kan gå op til 5 dage, det er nogenlunde det samme for LLO, da jeg først skal igennem indmeldelsesprocduren!
Så kald mig bare utålmodig, men havde håbet på at der sad en jura gure blandt KanDu brugerene. ;)

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 25-10-04 21:49

en ting du under alle omstændigheder skal gøre er at få en dags dato på hvornår du afleverer nøglen. så har udlejer 14 dage til skriftligt at informerer dig om hvor meget af indskudet du skal have igen. hvis du ikke har modtaget et brev inden 14 dage har du krav på hele indskudet..
Junior

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 25-10-04 22:01

Hvilken beboelse er der tale om.??

Er det privat udlejning eller hva´?

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 25-10-04 22:12

Ja, jeg skulle mene at der er tale om privat udlejning.
Hvordan er dette diffineret?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-10-04 22:24

Privatudleje er hvor der bare er en der ejer en eller flere lejligheder vedkommende lejer ud.
Ellers er det boligforeninger og den slags.
mvh dova

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 25-10-04 22:30

I så fald er det med sikkerhed privat udlejning.
(Jeg er endag så heldig så min udlejer er kendt for at røv-rende folk og han er i øjeblikket indvolveret i flere retsager)

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 300 point
Dato : 26-10-04 00:04

I hht LL §86 stk 3. ...." skal udlejer bestræbe sig på at genudleje det lejede". Dvs det han kan få ind i husleje fra en anden skal modregnes i kravet til dig.

Til gengæld kan du ikke modsætte dig udlejers krav til at istandsætte det lejede. Han kan i principper også afvise din lejer og sætte en anden ind indenfor samme tidsrum.

Her vil jeg personligt mene, at det vil være krakilsk ikke at ville lade en ny lejer overtage lejemålet som det er. Hvis du selv overtog det nyistandsat, skal det sikkert også forlades på denne måde.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-10-04 07:57

Hej Calleman, du kan læse om det på dette link: http://home11.inet.tele.dk/llolyng/Love/Lejeloven/lov200101.htm

Hej fra alka

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 26-10-04 11:11

Tak for alle jeres indput.

qfha: Tak for dette rigtig gode svar - tror det har hjulpet mig godt på vej til en løsning! :)

Godkendelse af svar
Fra : Calleman

Dato : 26-10-04 11:13

Tak for svaret qfha - Det her hjulpet mig godt på vej til en løsning! :)

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-10-04 18:42

Selv tak.

mvh
qfha