/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Spalter i word
Fra : smoelfemor
Vist : 3749 gange
100 point
Dato : 25-10-04 01:05

Jeg er ved at lave et sanghæfte i word. Selve dokumentet er delt i 2 kolonner som bukkes så der bliver en for og bag side ( og en side 1 og 2 inden i). På hver side skal stå en sang, men sangen er i 2 spalter og det sidste vers skal under de andre men midt i mellem spalterne ( er det overhovedet forståeligt?) ellers kan den ikke være på siden. Hvordan søren gør jeg det?. Det duer ikke med tabulater da det skal være en skabelon hvor forskellige sange skal kunne klippes ind uden alt for meget redigeren. Lige som det SKAL være i word da vedkommende jeg laver det for kun har dette program???

Det skal se nogenlunde sådan ud:

1. kolonne 2. kolonne

sang 1. Sang 2.

Vers 1 Vers 2 Vers 1 Vers 2
Vers 3 Vers 4 Vers 3 Vers 4
Vers 5 Vers 6 vers 5 Vers 6
Vers 7 Vers 8
Vers 9

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 25-10-04 01:23

I Word trykker du enter et par gange.
Gå tilbage til første linie og klik på "format" "kolonner" og vælg 2 kolonner.
Flyt curseren et par linier ned og vælg "format" "kolonner og vælg 4 kolonner.

Når du står i et område med 2 kolonner og trykker enter, vil du automatisk få en ny linie med to kolonner (respektive fire).

Herefter skal du bevæge dig fra området med to kolonner til fire kolonner med piletasterne eller med musen.

Og så er der kun tilbage at skrive sangen ind.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 25-10-04 08:46

Vælg formater og derefter spalter, her kan du vælge lige det du ønsker - husk at markere teksten inden du laver spalter.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 25-10-04 09:10

Du har vel ikke Publisher på din maskine??

Der er nemlig skabeloner til den slags

Kommentar
Fra : zenmester

Dato : 25-10-04 09:18

du kan også vælge at sætte det op i words html-format og bruge rammer, Det hjælper dig med at teksten ikke flytter sig uden for dine berænsninger, og så det er nemt at bruge.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 25-10-04 09:25

Eller vælge tabel i Word og derefter tilpasse med rammer.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 25-10-04 09:49

eller også lægger du det sidste vers i en teksboks, gør rammen usynlig og placerer den lige hvor du vil på siden.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-10-04 11:25

Office 2000
formater>spalter>vælg antal spalter>4>ok
Du står nu i starten af første spalte>tryk enter>indsæt>sideskift>marker spalteskift>ok
Gør det 2 gange til så du står i spalte 4.
Oppe på værktøjslinien er der et mærkeligt omvendt P - tryk på den, så du kan se hvor du befinder dig i spalterne. (........spalteskift........) udskrives ikke.
Stå i spalterne>formater>spalter>nu kan du justere lidt på spalterne.
I filer>sideopsætning>kan du evt. lægge siden ned eller gøre den lidt bredere.

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 100 point
Dato : 25-10-04 23:40

Du kan lave hvert vers i en tekstboks - så kan du flytte dem rundt, som det passer dig.

Markér et vers og klik på Tekstboks, så "smutter" teksten ind i en tekstboks - derefter kan du regulere størrelsen på tekstboksen, så den passer til teksten.

Dobbeltklik på rammen af tekstboksen - i den dialogboks, der kommer frem kan du fjerne rammen mm.

Tekstboks er med i værktøjslinien Tegning ( ihvertfald i 2000 udgaven).

MVH
Hanne

Godkendelse af svar
Fra : smoelfemor

Dato : 06-11-04 00:42

Tak for svaret Camillasmoster.