/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java / Spørgsmål
10  mccracken 320
moloklyle...
Fra : PrinZ_maggoT
Vist : 441 gange
100 point
Dato : 24-10-04 15:02

hey hey.. igen igen...jeg har hentet det anbefalede program J2SDK (javasun)... og prøver at bruge det men kan ikke helt forstå det... jeg skriver mit java i notepad (det bedste sys jeg)...

men jeg kan ikke ifnde ud af hvordan jeg tester det jeg har skrevet...

jeg har prøvet en MASSE forskelligt i J2SDK og det medfølgene program (netbeans) men der sker intet...

når jeg feks kopiere http://javabog.dk/OOP/kapitel2.html (det øverste i blåt) og sætter det ind i note block , gemmer det som TEST.JAVA og prøver at afvikle det i NETBEANS så melder det fejl ( og jeg skulle jo mene at så simpelt programering skulle virke) .. er det det rigtige program jeg bruger til at teste mine koder med eller ???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-04 16:28

Hør nu her :

Du skal, hvis du følger eksemplet på angivne side :

1.) Kalde din *.java fil det SAMME som din klasse (..ifølge eksemplet ; class HejVerden og filen HejVerden.java)
2.) I DOS kører du kompileren javac.exe på denne fil : javac HejVerden.java
3.) Nu har du en HejVerden.class fil og kan køre : java Hejverden
4.) Du får nu udkrevet i DOS :

Hej Verden!
Hvornår smager en Tuborg bedst?
Hvergang!

Som jeg før har sagt er de 'normale' navne konvensioner IKKE som i eksemplet. Normalt ville man have kaldt BÅDE class OG *.java filen for : hejVerden

Hvis du vil skrive applet'er til nettet, skal du lade class (klassen i kildekoden) arve fra klassen : java.applett.Applet med brug af det reserverede ord extens og huske at importere det rette bibliotek : import java.applet.*

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-04 16:30

extends ...det er

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-04 16:31

Ps. ..eksemplet virker Ok. hos mig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-10-04 16:38

Molokyle se lige her.
http://www.kandu.dk/dk/spg/52147
Der holder de "hellige" til.

Sorry PrinZ_maggoT

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 24-10-04 16:47

ok takker igen...

så jeg skal altså bare lave 2 filer

1) hejverden.java
2) hejverden.class

hej verden.java åbner jeg i NETBEANS og bagefter søger jeg efter hejverden.class ??

sorry molekyle jeg ved godt at det ikke holder at jeg fatter så lidt (jeg skylder virkelig en pind ) men jeg forstår det ikke sorry

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 24-10-04 19:02

I pap :

Kopier dette ind i norepad.exe (Notesblok) :

Kode
public class HejVerden
{
public static void main (String[] arg)
{
System.out.println("Hej Verden!");
System.out.println("Hvornår smager en Tuborg bedst?");
System.out.println("Hvergang!");
}

..Gem som : HejVerden.java

Vælg Kør... og skriv [cmd]

...skift til rette bibliotek som forklaret her : http://www.kandu.dk/dk/spg/51029

og kør : javac HejVerden.java

Nu har du i samme bibliotek en fil : HejVerden.class

Denne kører du med kommandoen (...stadig i det 'sorte' DOS vindue under cmd.) : java HejVerden

Nu får du i samme 'sorte' vindue :

Citat
Hej Verden!
Hvornår smager en Tuborg bedst?
Hvergang!

Piece of cake...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 25-10-04 18:23

wooooowwww takker taker takr molokyle det er virkelig for fedt nu sker der ting og mit humør er i toppen igen wooow det er jo for fedt....takker takker takker det er virkelig cooooooolllll....

den melder dog en fejl men jeg tror det er fordi at jeg ikke gemmer HejVerden.java det rigtige sted... jeg har bare gemt det på skrivebordet... men med min ufattelige dos viden (aner ik hvad jeg snakker om) syntes jeg at kunne regne ud at filen skulle være i mappen TEMP (????????????).. eller?? ?

den skriver precist :

c:\j2sdk1.4.2_04\bin>javac c:\TEMP\HejVerden.java
error: cannot read: c:\TEMP\HejVerden.java
1 error

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

foresten (som du nok opdagede) hedder mit J2sdk1.4.2_04 og ikke j2sdk1.4.2_05 ... så kan jeg jo med min mega geniale hjerne regne ud at der der en slags opdatering eller noget ved du hvor man kan få den???? ? ( sefølig gør du det men det er vel pænest at spørge sådan)..

TAKKER 1001203+4239593468249674586756856756079 gange ca ... skylder en PiNd og en KOLD KOLD øl

Godkendelse af svar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 25-10-04 21:56

Tak for svaret molokyle. ok cooool nok jeg fik det til at virke næsten men stiller mit næxte spørgsmål så du kan tjene på det det er det eneste fair