/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Invalidebil salgs spørgsmål
Fra : smoelf1977
Vist : 10284 gange
20 point
Dato : 22-10-04 16:26

Hej

Hvad er reglerne ang. salg af invalidebil. Den der senere skal overtage bilen, skal han/hun betale bilens afgift? Jeg har i øjeblikket en Mercedes V-klasse som nu er 7 år og som jeg fik afgiftsfrit. Jeg har nu fået bevilliget ny invalidebil og skal derfor sælge den gamle til forhandleren hvor pengene skal indgå i det nye lån såvidt jeg er blevet oplyst. Den forhandler jeg var ude ved ville dog kun give 10.000kr for den for han sagde at der for næste køber skal betales ca 50.000kr i afgift hvis denne skal bruges som varebil og ca 150.000kr hvis den skal benyttes som personbil. Er dette korrekt? Bliver invalidebiler ikke frikørt ligesom taxa'er fx?

Mvh.
Martin

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 22-10-04 17:12

Først og fremmest er det rigtigt, at fortjenesten ved salg af den gamle bil, bliver modregnet i det beløb du bevilges til køb af en ny bil.
Og der skal betales afgift af bilen, men hvor meget, afhænger af, hvad en tilsvarende bil med afgift betalt koster ifølge toldvæsenets brugtvognstabeller.
Med hensyn til taxier, skal de have kørt rigtig mange kilometer før de er frikørt.
Jeg tror det er 250000 km.

mvh dova

Kommentar
Fra : mango

Dato : 22-10-04 20:04

og nej indvalidebiler kan ikke frikøres! Og du skal desværre ikke regne med at få mere for din bil...det eneste der er at gøre, er at få en privat køber, der kan du måske få lidt mere!!...
Eller kan du gå ind på "vores" hjemmeside og kikke der står en masse om det! : www.ryk.dk

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-10-04 20:14

Invalidebiler frikøres ikke.
Nettoprovenuet ved salget af den gl. bil fratrækkes i lånet.
Men hvad du får for den gl. bil kommer ikke dig tilgode.
http://www.invalidebiler.dk/lovstof/bekendt.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-10-04 10:19

Vi købte en gl. taxa den var 3 år og frikørt. Men man kan ikke sammenligne det med invalidebiler, der er andre regler.

Kommentar
Fra : smoelf1977

Dato : 25-10-04 09:59

Hej igen

Tusind tak for alle besvarelsen :)
Så blev jeg en del klogere nu jeg skal rundt til diverse forhandlere og høre hvad de vil give for den. Kan dog se det ikke bliver meget når næste person skal betale afgiften.

Mvh
Martin

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-11-04 13:25

De eneste udover handicappede der må køre i en afgiftsfri tidligere handicapbil, er musikere og kunstnere der benytter bilen kun i forb. med deres erhverv og så institutioner.
mvh dova

Kommentar
Fra : mango

Dato : 04-11-04 14:11

dova ??? Hvor har du den oplysning fra?..det har jeg godtnok aldrig hørt før!!
Men ok..man skal jo også lære noget nyt hver dag.

Godkendelse af svar
Fra : smoelf1977

Dato : 12-11-04 01:06

Mange tak for svaret dova samt i andre. Har gjort mig en del klogere på det område.

Kommentar
Fra : amada

Dato : 28-12-04 19:03

hej dova
det er ikke rigtig i "gamle dage" for 10/15 år siden skulle den "handicappede skulle være med i køretøjet den gæller ikke mere min kone har en handicapbil og både mig og vore døtre må køre i bilen uden min kone er med husk blot told klausulen og reg.atest