/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Borebiller
Fra : elise
Vist : 3611 gange
100 point
Dato : 21-10-04 06:42

Er der nogen, der har et godt råd mod borebiller? Vi har sat nogle trælister op i kælderen under loftet for at holde på isolerende rockwoolbatts, men har nu opdaget, at der er borebiller (træorm) i nogle af listerne.......hvad gør vi?

Kommentar
Fra : stj

Dato : 21-10-04 06:47

I kan evt. pensle træet med lugtfri petroleum.

mvh.
stj

Kommentar
Fra : elise

Dato : 21-10-04 06:49

Jeg kender godt det råd, men tænkte nærmest på, om der var andre muligheder?

Kommentar
Fra : soyeljefe

Dato : 21-10-04 06:49

Man bør egentlig få fat i fagfolk til at få det fjernet, da de har nogle specielle præperater som kan fjerne dem...man har ofte hørt at de kan fjernes med petroleum, men det virker ikke over en længere periode, da de bare kommer frem igen...derfor nytteløst...

Har link til bekæmber her:

http://www.123skadedyr.dk/123borebiller.htm

(held og lykke)

Kommentar
Fra : soyeljefe

Dato : 21-10-04 06:52

...bekæmper

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 21-10-04 09:29

Borebiller kommer når bland andet de rette fugtfrhold tillader det. Derfor er fugten et parameter man selv kan regulere uden større stillen an. Luk op for varmen eller installer en brændeovn og lad varmen tørre billerne ud.
Er problemet meget stort kan Rentokil hjælpe med faglig kompetent vejledning.
Som det rigtigt nok er skrevet herover er kemisk påvirkning kun til umiddelbart at slå billerne ihjel, men larver og æg vil overleve desuden har man ikke fjernet årsagen til deres tilstedeværelse.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 21-10-04 10:07

Ja soyeljefe har ret få fat i nogle profesionelle. Jeg boede engang i ejendom fra 1900-tallet hvor der var gået borebiller i bjælkerne(samme alder som huset) i kælderen, de proffe havde en slags patroner som de satte ind i træet.
Så jeres borebiller findes åbenbart i jeres kælder i forvejen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-10-04 10:28

De patroner består af langsomt opløselige borsalte. Du får den samme virkning let og hurtigt ved at varme 1 liter kølerglycol op til 100 grader og så opløse 200 g borsyre og 200 g borax i den. Efter afkøling kan du pensle det på. Jeg skal hilse og sige, at det virker.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-10-04 10:29

og så sørg for, at det blir mere tørt i kælderen.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 21-10-04 11:34

Hvis petroleum skal have nogen effekt på borebiller skal de druknes i petroleum.
Man kan bekæmpe billerne kemisk, men det er en metode der kun kan anbefales i ventilerede loftsrum.

Det bedst er er som Splitcane skriver, at ændre miljøet så borebillerne ikke trives med varme og tørhed, men hvis der er tale om en fugtig kælder der ikke anvendes til længere tids ophold kan man smøre listerne med en træbeskyttelse de rindeholder insektmiddel.
http://www.dpil.dk/HTML/almborebille.htm

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 21-10-04 16:18

Jeg har haft borebiller i flere af mine gamle møbler ( da jeg overtog dem )
Jeg penslede dem i petroleum, gentog det et par gange for en sikkerheds skyld.
det virkede, jeg har ikke haft utøjet siden.
Held og Lykke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-10-04 18:36

claraogsigne>> Det er ikke petroleum'et der fjerner borebillerne, men det varmere og tørrere indeklima. Pensling er slet ikke nok hvis det skal virke på længere sigt.

Godkendelse af svar
Fra : elise

Dato : 16-11-04 07:12

Tak for svaret BjarneD. Har dog ikke prøvet det endnu.
Vh Elise