/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Eftermontering af turbo.
Fra : kid
Vist : 693 gange
50 point
Dato : 20-10-04 18:12

Jeg har diskuteret med mine venner om det fornyeligt er blevet ulovligt helt at eftermontere turbo på sin bil - well drenge, er det så det eller ikke ???

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 20-10-04 18:15

Så vidt jeg ved er det stadig lovligt, da det ikke er en såkaldt konstruktiv ændring. Dog skal man være opmærksom på, at effekten ikke må forøges med mere end 20% af bilens "originale" effekt. Går man over denne grænse, skal bilen typegodkendes med denne effekt, og det er en MEGET dyr og langstrakt proces.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 20-10-04 18:21

Så vidt jeg ved er der ikke nogen 20% regel når det er bilens originale motor man ændrer på, men kun hvis man læggeren anden type motor i bilen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-04 18:40

Man må forøge motorstørrelse, altså antal kubik med 20 %
Og effekt, altså hestekræfter med 20 %. Selv om det er den originale motor.
Eftermontering af Turbo, er det lovligt?
Ja, hvis ikke det overskrider effekt af HK med mere end 20 %, og så er det alligevel ikke bare så enkelt,
Jeg har en Golf Diesel der er eftermonteret med Turbo og Intercooler, og det er afgiftspligtigt,(det er så fordi det overskrider 20 %) og skal godkendes som en konstruktiv ændring af bilen (uanset antal HK), hvilket kommer til at fremgå af bilens papirer, at der er lavet konstruktiv ændring.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 60 point
Dato : 20-10-04 18:49
Godkendelse af svar
Fra : kid

Dato : 21-10-04 16:18

Tak for svaret berpox.