/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
En fisterløjergok ???
Fra : molokyle
Vist : 4596 gange
235 point
Dato : 19-10-04 16:26

Mystisk ord !!!

..er der andre der kan komme op med mærkværdige ord/vendinger jeg ikke kender ?

De skal 'klinge' godt for at være point berettiget !

...og en tilhørende (plausibel) forklaring ....selvsagt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-10-04 16:28

æhm, jeg tænker og vender tilbage

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 16:30

æhm... Dén lyd kender jeg = NUL point

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 16:32

En Krambambuli. Det er en slags Bitter/Bjæsk. Men ordet har en sjov smag i munden.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 16:39

Krampagtigt lyder der arne.jakobsen : Hvad er forklaringen?

En fisteløjergok kommer fra Ama'rkansk : Fister = Fyr, Løjer = Løjser , Gok = nød == Knald-i-Låget ..Type

Hedder det en : Dippe-dut eller en Duppe-dit ?

..eller en dingenot ...dippedims ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : briani

Dato : 19-10-04 16:40

Hejsa

BRONTOFOBI = Angst for tordenvejr

LLANFAIRPWLLGWYNGYLL-
GOGERYCHWYRNDROBWL-
LALNTYSILIOGOGÓGOCH = Walisisk by

MALLEOLARFRAKTUR = Ankelbrud

PARAKROMATOPSI = Farveblindhed

PUTREFAKTION = Forrådnelse

MYSOFOBI = Frygt for støv og snavs

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 16:43

Eller hvad med Skvadronnør. Det samme som SkvXXXerhovede blot ældre, men også med en sjov smag i udtalen. Var nødt til at indsætte XXX ellers sletter Kandu ordet øjeblikkeligt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 16:44

Dippedims er tingeltangel

Ligesom Luderkrudt er ansigtspudder og Negerpynt er smykker

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 19-10-04 16:48

Citat
..eller en dingenot ...dippedims ?

Det hedder en dimsenot - det andet er fejltokninger

Rudolf

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 16:48

Henter lige et par stifter/svedsker og vender frygtelig tilbage... ( har 'fyraften' nu )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 16:49

Molo

Det er ikke alle navne der har en forklaring. Synes blot som jeg skrev, at ordet har en sjov smag i munden.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-10-04 16:49

Pilikratwærk!
Det er et pattebarn /skvat - og jeg tænker ikke på nogen bestemt

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 19-10-04 16:51

Fårikål,,
en tilstand som nogle få utvalgte får kommer i,og en ret som jeg spiser lige nu,,

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 16:52

Citat
Hedder det en : Dippe-dut eller en Duppe-dit ?

..eller en dingenot ...dippedims ?

Det kommer an på størrelse, form og evt. smag.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 16:56

Grønlandsk overensstemmelse :

USUK = Pik

USUT = Kusse

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 17:16

Rudolf

Du skal afslutte dine citater med [/citat] eller får du ikke "kassen" frem.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-10-04 17:16

Holniels får mig altid til at tænke på alkohol - aner ikke hvorfor
Men det er ski et mystisk ord for et fludium, der kan opløse karakterstyrke, og som konserverer alt, bortset fra værdighed og hemmeligheder!!

-> Molo, hit med noget mere fra grønland

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 17:20

Nåh - det virkede ikke.

Citater afsluttes med - skarp ( /citat skarp )

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-10-04 17:22

Fistriløjerkok
Sådan staves det i en monolog af Ulf Pilgård.
Og der betyder det en lille afrikansk mandefigur udskåret af træ.
Og ejeren skulle bære den i lommen som en slags talisman.
Historien bliver vældig sjov da vedkommende mister fistriløjerkokken og begynder at spørge alle folk om de har set den.
Men han må gå så gruelig meget igennem fordi folk tror at fistriløjerkokken er noget helt andet
Jeg tror det er fra en oldgammel Cirkusrevy.
mvh dova

Kommentar
Fra : briani

Dato : 19-10-04 17:23

molokyle

Så må en grønlandsk glædespige hedde akasut

Tror jeg nok

Brian

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 17:31

dova

Når man som tekstforfatter skal lave en tekst til Ulf Pilgaard, drejer det sig om at finde et sjovt ord. Som du selv skriver er en Fistriløjerkok ikke det samme som en Fisterløjergok.

Men det er da ret tydeligt, at tekstforfatteren har kendt eller kunnet huske noget om Molo'sord.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-10-04 17:35

Flaksnøvle

citater laves sådan:
[citat ] og enter
tekst og enter
[/citat ] og enter
der skal bare ikke være afstand mellem t og ]
Citat
Flaksnøvle

Håber at det virker.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 17:39

emesen

Hvad pokker er en Flaksnøvle?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-10-04 17:44

Det er en der flakker omkring men gør det langsomt................

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 17:44

emesen

Jeg kender Flaks fra norsk = Held, og nøvle fra vestjydsk = Nøgle

Men en Heldnøgle? Forklar Please?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 17:45

Røvhul hedder : Iterq (Udt: I-dærk)

Din numse : Nuluit

Uanga usukmit iterqit Brianii = Min pik i din røv Brian !!! (...dette er en ganske akademisk debat. Ikke 'uhøvisk' sprogbrug )

Tag det nu ikke ilde ilde op... det er GAS

Lort hedder iøvrigt : Anai

</MOLO> ..på grønlandsk : </MOLOMOLO> (Udt. Muulumuulu)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 17:46

OK. dit svar kom imens jeg tastede. Anderledes orddeling.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-10-04 17:48

Og en "Lurendrejer" ham kender i vist...............................eks. mig.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-10-04 17:50

Aprpos ord.
Min søn skrev idag hans navn for en af pædagogerne i børnehaven.
Hun spurgte ham om der var andre ord han kunne skrive - hvortil han sagde 'ja da' og derefter skrev AGF..

Han skal nok blive til noget stort

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 17:53

Nogle... især Vest-grøndlændere kalder mig for Molii (Udt. Molii.. )

Det hollandske : "Sinappelsap" er sgu også spøjst , men ganske forståeligt og lige ud ad landevejen oversætteligt : Appelsinsaft = Juice

</MOLOKYLE>

Ps. creamygirl -> http://marbella.to/valentine/images/kiss.gif

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-10-04 17:53

Min bare nuluit

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 17:59

creamygirl -> Min ungdoms pædagog veninde fra FSO'en i Glostrup/Brøndby/Ishøj Frk.Uro har fortalt mig I skriver 'på' børnene, for at have noget at refererer til på forældreaftenerne ?

Er det med speed-marker i skriver på børnene i institutionen ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mango

Dato : 19-10-04 18:01

Jeg synes det skønneste ord er betteknøvs

og så har jeg en veninder (hun er brassilianer) som bor i Holland, hun har boet i Danmark,,hun fortæller at det hedder at blive knebbet når man skal klippes i grønland..og som hun siger: så får jeg da lidt i årets løb
Hun er gift med en nørd..så det er ikke meget det bliver til

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 18:01

På Vestjydsk kaldes en Klejne for Wriefit (Vridefisse). Har man prøvet at koge Klejner kan man ikke være i tvivl om hvorfor. Ellers se en opskriftsbog.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 19-10-04 18:03

rettelse...det er i Holland argghhh Molo jeg blev distraheret af dit Grønlandske *GG*.....
altså klippes i Holland

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 18:03

creamygirl -> Koorekt grammatik : Så må du ha' lov at sige : Nulumit = Min numse

</MOLOKYLII>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 18:04

creamygirl -> Korrekt grammatik : Så må du ha' lov at sige : Nulumit = Min numse

</MOLOKYLII>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 18:06

mango

Ved du hvad betteknøvs betyder? Så fortæl det lige. Ellers gør jeg det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 18:09

Røvhul staves faktisk : Iteq ...ikke iterq ...det lyder blot sådan.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 18:12

Røvhul staves (..efter at have konsulteret 'fagkundskaben') faktisk : Iteq !!!!

..og Kuusse ...selvfølgelig : Usuut

Qiterleq = Langemand = Fuck finger

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-10-04 18:16

Ja det er rigtigt vi af og til tegner på børnene, men det er der en grund til. De tager skam også røven på os af og til
I formiddag tog jeg fri en lille time for at gå til lægen. Han kiggede så underligt på mig - og jeg fandt ud af det var fordi jeg havde glemt at fjerne noget hårpynt som en sød fire årig havde lavet af sugerør og makaroni til mig. Så jo, det er tilladt en gang imellem at tegne på de unger noget for noget!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 18:25

Plastiske Plathøvle, Puddernakker og Palaverhøns ...alle til hobe ! Dé der landlige udtryk (=betteknøvs) er sgu da så gamle, jeg gabede kæberne af led af dem allerede i vuggestuen ...eller var det i spædbørnsstuen !

Nye ord ...Tak

</MOLOLOG>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-10-04 18:26

Pullimut

Billig ell. hjemmebrændt stærk spiritus.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 18:28

Molo

Kom så Onkel Kloge Åge. Fortæl hvad Betteknøvs betyder.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 18:29

creamygirl -> Jeg studsede bare over denne (..næsten) sandfærdige ordvekslingen :

1.) Frk.Uro; jeg ska' lige tale med dig. Kan du komme nu ?

2.) Jeg har ikke tid: Jeg sidder lige og skriver på et barn !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 18:47

Betteknøvs ??? = 'En lille uoverensstemmelse' arne.jakoabsen. Det ved enhver !

Kandu.dk kører ad Iteq til i øjeblikket, så jeg ta'r nok en slapper et par timer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-10-04 18:50

En ordopfinders bekendelse.
Citat
Hvad pokker er en Flaksnøvle?

Tja - jeg kender det faktisk heller ikke, og det er lige opfundet til lejligheden.
Dem som kender mig er vant til, at høre mærkrlige ord.
Står jeg blandt haveelskere kan jeg ikke lade være med at opfinde de mærkeligste
latinklingende ord for noget som kunne ligne ukrudt.
Sorry - en "Flaksnøvle" findes ikke.
Eyvind.

PS. Der røg vist mine påænger.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 18:56

Molo

Fortolkningen er forkert. Sorry.

Knøv betyder dygtig/klog. Bette betyder lille.

Betteknøvs betyder Lærling.

Altså en der ved lidt, men endnu ikke er helt knøv. Som Mester og Svendene.

"A æ Betteknøvs nier we a sme" = Jeg er Smedelærling.

Accepteret svar
Fra : TheRipley

Modtaget 235 point
Dato : 19-10-04 19:04

Gør som Pippi Langstrømpe - lav dit helt eget ord, hendes var "Spunk" - synd, at det så blev "adopteret" af en slikfabrik - skønt at Kandu ligner sig selv på godt og ondt, selv efter en flyttepause.....

VH Ripley

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 19:10

mango

Sorry - men du var for langsom. Live goes on.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-10-04 19:16

Sykregen................. brugt i stil på HH, uden anmærkninger. Stav det bagfra og se....

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-10-04 19:18

Eller

badutspringer
'
Taget fra
http://www.246.dk/ordliste.html

pyt du får dem alle

afrikatur, karikatur
amfiscene
analfabet
antiklæder
antikrist
arbejdskrog
atelierejer
badutspringer
bankelever
bankoplader
Bantunegrene
bedrager
beskrivelse
bilagt
bilejer
bioschip
bisole
bitavler
blegrød
bombeslag
brokvarter
bruskigler, gruskegler
buskrydder
Bækager
bækål
cigaretaske, kamerataske
damprist/lovprist
delleverance
diktatord, diktatur
durummel, skrummel
elevatortur
elskede
elskov
europainstitut
europapris
evigtunge
fangarm, mangan
farmand
fiasko, maosko
filmår, husmår
fordøjede, rødøjede
foretage
forevige, forevise
forlystelsespark
forstand, forstelev
fortand, fortællinger
flagtavler, frugtavler
futskolopendre (Harry Potter)
græskar
harpiksvin (også kaldet retsina)
havengel, havenisse
helsenarkoman
hofteholder, hofteolog
hulkindet
husarrest
hyperboreal
håndildslukker
iblande
ildrager
indiskret
inkalilje, iskaskade
kajakroer
katastrofestunder
klatrater (kryptonforbindelse)
koklapper
konfekture
kontrabas, kontrastrig
kopar
kopiklods (0937)
kopiservice
korkeg
korkoncert
krogæster
krokusser
kroophold
kroplus
kryddersild
krydsild
kuldepoter
kulisse
kunstnerven
kurvand
kvartsur
kødannelse
lakridser
laksko
lampetarm
lapugle
lavadel, lavendel
leksikon
levertransplantation
linnedrum
lungepesten, stolpesten, trappesten
lyngris
magistre
majstang
marskarabere, marskandisere
marsvin
modemesser
morderenglen
Mugabe
mørklokket, mørkogt
nanokelvin
Nathansen, Stephansen
natur (vækkeur), bytur
niprøve (kan bruges som sumprøve ved addition)
nydanne
opelsker
oppløje
pastaske
perlemorsommerfugl
piberegning
pistol
polkalotter, sjuskedorter, spildesigner
presseret (mediejura)
præmieso, tiramiso
rentegner
retside
retskaffen
royaltykrav
ruskind
rødbedebed
savanne
servees
skadelig (død fugl)
skaktavle
skidepoter
skidestinationer (vintersportsted)
skiferie
skiferler
skifersten
skopudser
skovejer
skovrider
snotunge
sovjetrusser, tangatrusser
speltavler, stamtavler
spidstang
spildesigner, spildevand
spildistributør
stentøjsler
stilleben
storkhan
stormøde
stormogul
stormomsust
stormåsen
strøgrus
særkende
særkristen (et medlem af de himmelvendtes parti)
søberedskab
søgelænder
sømand, tamand
søsten
tagetage
tambourin
tandem
tandtekniker
tangentialarm, tyverialarm
tegnerevner
tidselgemytter
toddyske
toledoklinger
topartist, topartistat
toplanshus, toplanterne
trækfugle, trækugle, trækkugle
træklemme
trækløver
trækokse
trækvinde
træske
trætandhjul
Tønderegnen
udramatisk udrangering
uransagelig
urinstinkt
uroplaget
vandrende (gargoil)
vejstøj
Wronskideterminant
æblegrød
ørredelve
Engelsk
coworker
nosecone
scarcity
therapist
unclean

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-10-04 19:19

Ej fandt lige et link med sjove ord

Sjove ord
Angstskrig
Arkivarvikar
Defterdar
dressskjorte
gløggglas
Hængelås, lynlås, vandlås
Jødebeg
Kartonen/klartonen
Lynlys (nu kaldet blitz)
muffindish
Muntergrå (Netscape's standardbaggrundsfarve)
Niveauinddele
Olieautomat
Proptom
Psykosehøns (Fjederdyr på en legeplads)
Retskredsreform
Småsår
Småål
Trøstestige (Noget, håndværkeren lader stå, så du tror at han kommer tilbage efter det)

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 19-10-04 19:20

Sykregen - Det er min families udtryk, når folk bruger fremmedord uden at kende dem

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-10-04 19:20

Eller sætninger der indeholder alle bogstaver

Tilsvarende danske sætninger er:

Dansk jomfru på Ærø kyler halvsexet quizbog ned i wc
Sexy swazis job var at checke quiz om kødpålæg
Kun quizbog på WC hjælper dømt saxofontyv
Mød fræk texascowboy i quiz på vognhjul
Max brændte høj og flyvsk quiz på wc (ophavsmand: Bo Hansen)
Høj bly gom vandt fræk sexquiz på wc

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 19:21

trolden

Ja og så den med "komtilaeskulitorum"?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-10-04 19:25

Jægerne rammer vildt dårligt

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-10-04 19:28

Badutspringer er et cirkusudtryk for en tampolin/springbrædt artist.
Jeg kender faktisk en som har optrådt sådan og han bliver kaldt "Badut"

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-10-04 19:31

ROFL dette er sku en sjov tråd

eller

Navneord med småt/stort
Nede på fortovet står Nielsen og maler Sørensen. Bagved står Jørgensen og tømrer Hansen sammen. For lidt siden gik Larsen og smed Christensen hen ad gaden. I en port står Andersen og slagter Jensen og nu kommer Schmidt og fisker Holm op af en kælder.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 19:35

Er der nogen der har hørt udtrykket "Skovskider"? Ja selvfølgeligt er det en person der skider i skoven.
Men ved I hvordan man, når man finder lorten, kan se om den er lagt af en Quinde eller en Mand?

Jo hvis den ligger rullet sammen som en slange og med en tydelig lille tip, kommer den fra en mand.
Han sidder nemlig helt stille imens han skider, og tippen kommer fra det sidste befriende lille Ah. (Klem)

Hvis den ligner 7 Z'er i snor kommer den fra en Quinde. Hun indtager den kendte Skovskiderstilling, og begynder.
Straks efter begynder hun at dreje hoved (og krop) fra side til side, imens hun spørger sig selv:

Kommer der nogen, kommer der nogen, kommer der nogen.

P.S.: Jeg har optrådt med den på nogle af mine ture. Og tro mig det er noget helt andet at SE den end blot læse den.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-10-04 19:37

eller en liste over kaptain Haddocks bandeord

Abemås, agurketud, analfabet, asfaltcowboy, bacille, bandit, barnerøver, basilisk, bedrager, billige bavian, bisse, bovlamme bladanblander, brandstifter, brutale bilbølle, bums, burgøjser, bæst, bøddel, bøhtosse, bølle, bøllefrø, børste, cykeltyv, desertør, dovendyr, drukkenbolt, egoist, facist, fedtblære, fedtemikkel, fedthalefår, fladpande, flommefede fjollerik, forbryder, forlismand, forlorne tæppehandler, fortidsuhyre, frysefrederik, fyldebøtte, gangster, gespenst, grimrian, grobrian, haleneger, hallunk, hulepindsvin, hærværksmand, høvl, igle, ignorant, individ, interplanetariske slørhale, jubeltorsk, justitsmorder, kakerlak, kannibal, karnevalssørøver, klaptorsk, kleptoman, klodrian, klodsmajor, knoldvækst, kryb, krybskytte, krudtugle, kvajpande, kvælstofbacille, kæltring, køter, laban, lakaj, landevejsrøver, landkrabbe, landsforræder, laskefede lommetyv, lejesvend, lemmedasker, lomme-Moussolini, luksusdyr, lumskebuks, lurendrejer, lusepuster, luskebuks, lydpottelus, lystmorder, læderjakke, løjser, makrelslugere, marxist, massemorder, menneskefjende, menneskeæder, misdæder, modbydelige mide, mordbrænder, morder, motorbølle, møgdyr, pirat, pladderabe, platfodede moskusokse, plebejer, prøjser, pungdyr, pyroman, racist, rottefjæs, sadist, samfundssnylter, sandalslæber, sandloppe, sandmide, sinke, sjofelist, sjover, sjuft, skadedyr, skallesmækker, skamstøtte, skunk, skurk, skvatdragon, skvatmelon, skægabe, slagsbror, slambert, slapsvans, sleske spytslikker, slubbert, slyngel, smugler, smørtyv, snigmorder, snigskytte, snoabe, snog, snydetamp, snylter, sortbørsgrosserer, spritbilist, spritter, spruttyv, sprællemand, spyflue, starut, stikker, stymper, subjekt, superskurk, sut, svamp, svin, svindler, svirebror, svumpukkel, søndagsrytter, søpindsvinefjæs, sørøver, tale-delirist, tamp, tangloppe, terrorist, torskepande, trafikbisse, trompetsnegl, tyran, tyveknægt, tøffelhelt, tøsedreng, udbytter, undermåler, vagabond, vampyr, vandal, vandrotte, vandal, væggetøjsbefængte varulv, varyl, vatnisse, voldsmand, øgle.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-10-04 19:45

Og nogle bliver lækkersøvnige

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 19:50

trolden

Den var squ rigtig go. Har aldrig hørt den før.

Kender I denne gamle børneremse?

Petermester Snedkersen planked ned af kravleværket. Brækkede ned og faldt halsen. Så kom hospilancen og kørte ham på Ambutalet. Der brev han et skrev og postede det i Putkassen.

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 19-10-04 19:55

Jeg kan godt li ordet klamphugger

Det bliver brugt som en fornærmelse
men er et kompliment
Det at hugge på klamp er at arbejde på øjemål og blev brugt af skibstømrere i gamle dage
At kunne bygge et skib på øjemål er sq da flot

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 20:13

danatool

En klamp er et stykke træ som man sætter i visse steder under konstruktion af et skib.

De skibsværksarbejdere der var for dårlige til deres fag, kunne bruges til fremstilling af Klamper og ikke ret meget andet.

Derfor er ordet blevet til en betegnelse for folk der måske/måske ikke er uddannede til det de foretager sig, men i hvertfald ikke er specielt dygtige til det.

Så jeg er ked af at måtte skuffe dig. Klamphugger er ikke, og har aldrig været en kompliment.

Når du bruger udtrykker "At hugge på klamp" må du forstå skibsbyggerne. Den der hugger på klamp, laver et skidt stykke arbejde. I den branche er øjemål ikke godt nok og har aldrig været det. De der gjorde det var nogle Klamphuggere.

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 19-10-04 20:45

jeg er ked af at skuffe dig arne men det er ikke rigtig
men være ikke ked af det du er langt fra den eneste der tror det
men den rigtige forklaring er som jeg siger
men det er rigtig at ordet kommer af klampe
http://lodsen.dk/Skibsbyggere.html

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 21:07

Ok. danatool. Jeg giver mig, hvad skibsbyggeri angår. Men at udtrykket er blevet et skældsudtryk for dårlige håndværkere, er stadig helt OK.

En håndværker der forventes at arbejde efter mål, og så i stedet arbejder på KLAMP., er en klamphugger. Og i den forbindelse er det ikke nogen kompliment.

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 19-10-04 21:34

Lige som jeg skriver det er en fornærmelse i dag men kommer fra hvad må opfattes som et kompliment
Det er efter min mening flot håndværk at kunne bygge et skib på øjemål
Udtrykket blev negativt ladet da man begyndte at bygge skibe efter tegninger og alt skulle være efter nøjagtige mål
Det siges at det var misundelse fra de ”nye skibstømrer” over at de ikke kunne

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-10-04 21:54

I lighed med klamphuggeren, så er sproget under stadig forandring:

Bjørnetjeneste.....ja, bjørnen ville gøre sin herre den tjeneste, at baske en flue væk fra han hoved...og det gik jo skidt for bjørneejeren.....
En bjørnetjeneste er altså, når man vil gøre noget godt for en anden, men at det faktisk er mere skadeligt end gavnligt for den pågældende.

Men idag, opfattes "en bjørnetjeneste", specielt blandt unge, som en POSITIV ting.
Jeg oplever, at sproglige forandringer, i lighed med denne, jævnligt er anledningen til misforståelser

Se mere på "http://www.dsn.dk/oss_faq.htm#Forfordele mv"

mvh Berpox

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 22:03

berpox

Grunden til at de unge idag opfatter ordet forkert, er efter min mening manglende uddannelse i DANSK.
Alle ved at en Bjørn er et stort dyr. Ergo må en Bjørnetjeneste være en stor tjeneste.
Hvis man ikke har modtaget tilstrækkelig Dansk-undervisning, (på grund af besparelser), skal man blive uvidende og bruge sproget forkert.

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 22:04

Høeghs Lakridsfabrik på Ama'r TheRipley !!!

De ku' det der Spunk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 22:16

Ps. creamygirl -> Du må godt komme på besøg hjemme hos mig og være lidt lækkersøvnig

...eller puttennutten )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-10-04 22:17

Himstregims den har vi vist ikke haft.

Det er næsten det samme som dippedut, dingenot m.m.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-10-04 22:26

Og så er der dem fra søens folk:
Gelænderabe=maskinmester
Trossechauffør=styrmand
Fedtøre=hovmester
Jamsekoger=kok
Donkeymand=menig maskinmand
Ikkelidtdrikker=elektriker
Magog=matros

Kommentar
Fra : mango

Dato : 19-10-04 22:31

Ja jeg vil give Arne ret...men anser det også lidt som forældres pligt at lære deres børn sådanne ting..vi taler ofte om talemåder og ordsprog..det kan der komme mange sjove samtaler og episoder ud af.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 22:31

dabj -> Trappeatist = Gadedørssælger = Gelænderabe

..på Ama'r altså

ALLE -> Tråden her er gratis mere end time endnu

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-10-04 22:32

arne.jaKobsen Jeg kan ikke være mere enig med dig.....I det hele taget, så mangler børn og unge idag viden om helt almindelige ord, begreber m.v.

Bjørnetjeneste
"Du ser betænksom ud" , opfattes som MISTÆNKSOM
- og iøvrigt bruges ordet MISTÆNKSOM også jævnligt, når en person ser MISTÆNKELIG ud...

Men mange LIGGER ikke så meget i formuleringsfejlene. En klassiker er ejendomsmæglerne der åbenbart "ikke har fattet en kvadratmeter" i dansk-undervisningen. De sælger menge huse med en UGENERT have.....jeg har aldrig set en genert have. Den slags sproglige "forbistringer" (for nu at bruge et sjovt ord ) generer mig.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-10-04 22:33

Puttennutten ved jeg ikke hvad er?! men det siger vi så

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-10-04 22:38

Om bøsser:
Bagbordsindianer
Hæmoridefræser

Om elektrikerlærlinge:
Trækkerdrenge (dem der trækker ledningerne forstås!)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-10-04 22:48

Men mange LÆGGER ikke så meget i formuleringsfejl, men bortset fra det har I da ret i, at sproget og forståelsen af det, undergår en kedelig udvikling.

Ifølge Dansk Retskrivning, bliver der flere og flere ord det er tilladt/acceptabelt at stave på flere måder.
Ofte har man mistanke om, at hvis en fejl er blevet gentaget tit nok, kan man lige så godt legalisere den som en del af sproget.
Jeg lagde sådan rigtigt mærke til det, da mine børn begyndte i skolen, hvor det hurtigt blev konstateret, at ikke engang dansklærerne kunne stave selv simple ord. Og hvordan pokker skulle de så kunne lære børnene det.

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-10-04 22:50

->berpox
Ikke bagbordsindianer men bagdørsindianer

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 22:55

Grønlænder ??? = Nordsø-kineser

Nu vil jeg ta' Whisky-Bæltet på ...og gå i seng

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 22:57

Forøvrigt : Hvis jeg ikke længerer er en grønskolling er jeg så en gråskolling ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-10-04 23:05

Jep, det er det du er Molo - ligesom oldtidskundskab er koldtidsondskab

Kommentar
Fra : mango

Dato : 19-10-04 23:13

JA...altså UNGDOMMEN NU TIL DAGS!!! iih altså *GG*

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-10-04 23:36

Ja molo, så har du lige tjent 23 point.

Jeg ved at du kender udtrykket, men det sker jo ofte at nogle "optræder på slap line" og jeg siger ikke at det er dig.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 20-10-04 00:01

MOLO optræder sgu altid...ærgeligt at han ikk ehar fået en rolle...så slap vi ander for at han altid skal optræde.....og det er udelukkende kærligt ment...og det VED MOLO *kys*

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-10-04 00:13

Udtrykket "optræde på slap line" var ikke tiltænkt molo.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 20-10-04 08:46

hmm NÅ *GG* ja se det troede jeg jo lige ans !!

Var det tiltænkt nogen bestemt?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-10-04 08:58

Skal jeg nu også være linesvanser ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 20-10-04 09:36

En gravid rulleskøjte/en nedgroet negl = en folkevogn
myldekyle = molokyle når han vimser rundt i byen i myldretiden

gamle ord: himstregims dingedot jagertus dimsedut monstrom tingester

mærkelige ord : http://home6.inet.tele.dk/sr/maerkord/maerkord.htm

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 20-10-04 09:40

Slang: femfingerrabat
om ting der er stjålet. Fx Hvor har du den cykel fra? Jeg fik femfingerrabat på Hovedbanen!
Indsendt af Toke Lenskjold, Svendborg

FORRIGE MÅNEDERS SLANGORD

--------------------------------------------------------------------------------
polsk uge
tomme kølediske og varehylder i supermarkeder
Indsendt af Niki Larsen, Fjerritslev

svenskergarn
ualmindelig grim frisure
Indsendt af ukendt

webmoster
kvindelig webmaster
Indsendt af Bolette Heering

elevatorkigget
blik man lader glide op og ned ad en person for at tjekke ham eller hende ud, fx han lavede lige elevatorkigget på hende silden
Indsendt af Anne-Sophie Hoff, Mårslet

poletneger
person der har købt sin solbrændthed i et betalingssolarium
Indsendt af Lis Budde, Holbæk

nissearme
røde pølser
Indsendt af Ole Noesgaard, Birkelse

parcelhuspanter
huskat
Indsendt af Ole Budde Hansen, Nykøbing S

Alzheimer light
almindelig glemsomhed
Indsendt af Peter Runge, København

lege Ekstrablad
citere andre for noget, de ikke har sagt
Indsendt af Jeanette Kristiansen, København

gå i ordcølibat
holde sin kæft
Indsendt af Adam Helms

sildeperker
Bornholmer
Indsendt af Ghita Sohn Christensen, Valby

McDonaldshår
Høje tindinger (det ser ud som om man har et McDonalds-M i panden)
Indsendt af Tommy Risgaard, Hobro

listepik
Indirekte scoring af en kvinde ved at foregive venlighed og følsomhed
Indsendt af Peter H. H. Pedersen, København

østtysker
En behåret bikinilinje
Indsendt af Ole Nielsen

lægge en aktie
At lægge an på nogen. Fx Jeg fik virkelig lagt nogle aktier i går ved festen. (Kbh, aug.1999)
Indsendt af Michael Bech

bonusmor
En god stedmor
(København, sep. 1999)
Indsendt af Gyda Olesen

bistandsmobil
Mobiltelefon med taletidskort
(København, jan. 1999)
Indsendt af Peter Lemvig

Brianfraktur
Skadestueslang om et håndled der er brækket som følge af slagsmål.
(Hørt i tv okt.1999)
Indsendt af Henrik Hansen

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 20-10-04 09:42

fistermedløgsovs

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-10-04 16:48

Og så er der lige en gitar.................sådan en som molokyle.
Forklaring:
Han gi'r 235 point og ta'r bl.a. 23 p fra mig. Med fuldt overlæg, i forvisning om at jeg vil være nysgerrig nok, til at købe adgang når det er afsluttet.

(PS. NESA morede sig med at lukke vores net i går)

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 20-10-04 19:20

Ja,enig
Herren gir
Herren tar
Herren er en Guitar

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 21-10-04 07:03

Hej Molo,

Skønt, point! - Det er bare så Spunk.

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-10-04 08:34

mulberry -> Poletneger ...dén ska' jeg drille en jeg kender med !

dova & arne.jakobsen -> Jeg husker godt Ulf's morsomme monolog, netop fordi vi på amager kendte ordet for noget helt andet.

emesen -> Du har da fået noget for påængernø ik' ?

</MOLOKYLE>