/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
brugt genvex anlæg
Fra : mingg
Vist : 3544 gange
150 point
Dato : 19-10-04 07:33

jeg har et brugt genvex anlæg på hånden til 1500 kr
men det er kun beregnet til et hus på 100 - 120 m2
men mit hus er 145 m2
jeg har tængt at jeg ikke vil instalere det i alle rum
jeg skal engtlig kun bruge det til at rense luften da jeg er ryger og min kone er anti anti ryger
vil jeg få noget gavn af det

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-04 08:20

Fortæl først hvilket type anlæg der er tale om. Genvex producerer mange slags anlæg.

Umiddelbart er der ikke noget problem i at bruge den til dit hus. Almindeligvis vil det være dumt, ikka at lade den dække hele huset.

Hvor bor du?

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 19-10-04 16:17

modellen hedder 315 vp
jeg bor på thyholm ca 18 km nord for struer

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-04 16:45

Genvex GE315VP kombineret krydsveksler anlæg med indbygget varmepumpe.

Nypris (2003 prisliste) kr 27000,-

Skal køre med minimum 145 m3/h, så den passer perfekt til dit hus (145 m2 x 2,3m lofthøjde = rumfang 333,5m3).

Til den pris er der antagelig tale om en temmelig gammel fætter, hvor jeg vil gætte på kompressoren er tiltet. Er den smågammel, har den antageligt kørt på noget freon forbudt, og vil koste en mindre bondegård at få bygget om til moderne kølemiddel. Duer kompressoren er det fint, ellers bør du få pillet kompressor og flader ud af unit'en, og bare benytte krydsvekleren. Du får selvfølgelig lidt halvringe virkningsgrad, men kan altid senere bygge en anden veksler ind i kassen. Du SKAL få en autoriseret kølemand til at miljøtømme varmepumpedelen, hvis den skal skrottes. At klippe den ud selv er stygt ulovligt.

Kanalsystem til sådan en fætter kan antagelig ordnes for en halv snes tusinde + montage. Byg et bedre filter på (systemair). Byg evt en lille eftervarmeflade på anlægget.

I Lemvig bor der en klog elektriker, der hedder Niels Chr Pinholt 97 83 65 00. Han har lavet mange af den slags anlæg. Antagelig vil han søge at sælge dig noget nyt, hvad man ikke kan fortænke ham i. Men prøv at snakke med Niels Chr. Kan han ikke selv trylle, ved han hvem der kan.

Du kan også tage en snak med Brian Hansen, Egeskov VVS (selvom han har satans langt at køre). 40 33 86 76. Brian's montagepriser er yderst OK, så det opvejer nok spildtiden i bilen. Kig i lignende tråde her på kandu - der har jeg allerede skrevet en masse om dimensionering af sådanne anlæg.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-04 16:50

http://www.kandu.dk/dk/spg/50443 her er lidt læsestof

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-04 16:55

Kiggede lidt i din historik Mingg! Du skal huske at lukke pænt efter dig, ved at acceptere en kommentar som svar, når der er kommet noget brugbart, ikk'!

Hvis du vil se dine åbne tråde, går du ind i historik. Så kan du se hvad du har åben!

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 19-10-04 19:18

varme har jeg til rimelige priser så det er ikke så meget det jeg skal bruge det til
genvexen er fra 92 oplyser sælger
og til 1500 kr inc en masse rør og bøjninger kan det ikke gå helt galt
hvor i landet kommer du fra?du lyder til at vide en lillesmule om sådan et anlæg

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-10-04 08:41

Det mener jeg da jeg gør.

Kommer fra Vejle området!

En Genvex fra 92 kører højst sansynligt med R12 som kølemiddel. Ligeledes må du forvente at kompressoren har nået sin forventede levetid (selom den så skulle kunne køre).

Det der lille projekt kan ikke gå galt - til de penge.

Rør og fittings kan du give en tur med en højtryksrenser og dernæst genanvende dem. Prøv at tage en snak med Brian, han kan hjælpe dig med at montere og isolere. Han vil heller ikke være så forhibbet på absolut at skulle sælge dig nyt. Brian er måske ikke den skarpeste rådgiver i branchen, men han har et stort netværk og kan garanteret snildt finde en der ved alt om sådan nogle anlæg.

Som sagt vil jeg anbefale dig at skove kompressordelen, hvis ikke den duer og måske skifte ventilatorerne - de er antagelig slidt op. Byg en lille varmeflade på hvis du vil gøre anlægget lidt ekstra godt. Monter et lidt bedre filter - evt i kabinettet (der er jo masser af plads når/hvis VP ryger ud).

Genanvend ikke de gamle ventiler. Genvex har altid haft for vane at bruge de ringeste. De vil heller ikke være pæne med 12 år på bagen.

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 20-10-04 13:04

jeg ved som sagt ikke ret meget om hvordan en sådanne tingest ser ud og funtionere,men det kommer jeg til
jeg kan se at den bliver lidt overdimotineret da vi har lidt lavt lil loftet ca 200cm og der er et værelse på 10 m2 hvor der er fladt tag så der kommer den ikke ind
jeg regner med at jeg skal have hjælp til at fortælle hvor jeg skal have ind og udblæsning og så skal den lige efterses af en der har forstand på sådan en tingest

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-10-04 17:31

Min bedste anbefaling er:

Indblæsning af luft i alle sove og opholdsrum.
Udsugning i bad, toilet, bryggers og køkken.
Du kan evt vælge at lade emhætten og tørretumbleren gå på anlægget. Det kan den godt trække, hvis du har en egnet emhætte.

Sørg for at loften kan passere fra rum til rum, dvs enten gamle utætte fyldningsdøre, eller 0-dørtrin.

Så har du et simpelt og funktionelt anlæg. Slut med at lufte ud efter badet osv.
Lad anlægget køre altid på lav fart. Brug høj fart ved gæstebud, bad og madlavning. KIS (keep it simple).

Ring nu til Brian og hør ham, han lever af at sætte anlæg op.

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 20-10-04 22:57

jeg må nok hellere snakke med ham brian
jeg regner med at jeg skal til als og hente monstromet fredag og så må jeg se hvad det er for en
jeg har en stue på 60 m2 er det en dårlig ide med både en ind og udsugning i sådan et rum
du skriver noget om en eftervarmeflade hvad er det og hvad koster sådan en ca

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 150 point
Dato : 21-10-04 10:07

Eftervarmeflade er en lille eftervarmeflade til indbygning i kanalen, således du kan hæve temperaturen lidt ekstra, inden du blæser luften ind.

Sådan en gammel unit kan antagelig genvinde ca 60% på temperaturen. Ved -12° ude og 22° i udsugningen får du derfor en indblæsningstemperatur på ca 8,5°. Derfor varmer man lidt på indblæsningsluften så den når f. eks 18 - 20°inden du puster luften ind. Så slipper du for vrøvl med træk.

En varmeflade enten el, eller vandbåret koster omkring godt en tus. plus moms.

Godkendelse af svar
Fra : mingg

Dato : 23-10-04 14:58

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 24-10-04 01:58

har du et tlf nr jeg kan kontakte dig på 3773