/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alger på taget
Fra : Splitcane
Vist : 810 gange
50 point
Dato : 18-10-04 23:45

Vi har et ler-tegltag der er tre år gammelt, på nordsiden er der begyndt at komme mange alger (det er grønt).
Skader de taget?
Hvordan kan de fjernes, når jeg har zink tagrender? (Altså kan kobbertrådsmetoden ikke bruges). Jeg vil gerne have dem væk af kosmetiske årsager.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-04 23:51

Du skal være forsigtig med afrensning fordi afrensningen skader taget mere end algerne.
Mit bedste bud og det jeg vil anvende på mine helt nye betontagsten er den slags algerens man anvender til murværk (fås i alle byggemarkeder). Man sprøjter først vand på tagstenene for at de ikke skal suge algerenseren og så sprøjter du et lag ud over taget evt. med en havesprøjte og derefter lader du vejre tordne resten.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-04 23:52

Arbejdet skal selvfølgelig ikke laves i regnvejr, overskyet, men tørt skulle være ideelt.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 18-10-04 23:59
Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 19-10-04 00:04

Du skal kravle op på tagrykningen, pas på, og spue dem af, med højtryk. Det bedste du kan gøre er, at få et tilbud fra et profesionelt firma til at gøre det, da de gir en garanti op til 3 år. Jeg har selv lige gjort det samme. Det kostede mig kun kr. 3.100, for at få mit tag helt rent.
Jeg ved ikke hvor du bor, men søg på Google om tagrensning.

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-10-04 00:11

Prøv lige at læse mine link Frank.

Højttryksrensning på tegl er ikke lige sagen da alt skidtet ryger ind på undertaget og alger dør ikke af spuling og derfor er der også mange af de professionelle firmaer der er sikre på fast arbejde når de renser og maler eternit fordi algerne lever under malingen hvis de ikke har sprøjtet med kemikalier først og har givet dem tid til at virke og det gør de jo ikke normalt.
På ældre beton og tegltage vil en højtryksspuling kunne slå understrygningen løs. Hvis du vil vaske tag er det med vandslange og blød børste blandt andet fordi hårdere metoder vil rive op i belægningen og dermed skabe bedre grobund for alger.

Godkendelse af svar
Fra : Splitcane

Dato : 19-10-04 00:48

Tak for svaret BjarneD.
Jeg er helt rolig nu og vil høre "overformynderiet" om vi ikke skal lade taget være. Taget er tre år gammelt så jeg er ked af at gøre skaden værre.

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 19-10-04 00:52

Fandt lige dette citat på hjemmesiden der er refereret til ovenfor.

Husk: Der findes ingen godkendte midler til at fjerne alger, lav, svampe og mos på tage og mure – kemisk bekæmpelse er ikke lovligt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-10-04 01:03

Ja det har læst, men prøv at læse igen for der står ikke alger. De andre ting er jo en anden type vækst og der skal jo ren gift til at aflive dem hvorimod alger kan bekæmpes med biocider som du kan læse mere om ved at gå dybere ind i linket.
Der er for øvrigt noget i tegl der fremmer algevækst hvilket er årsagen til at jeg valgte betontagsten på mit tag (det var der også før) da vi har marker på alle sider.

Jeg blev for øvrigt helt tændt ved at læse dit Gedde tip. Jeg har nemlig slet ikke haft tid til at fiske i meget lang tid, ikke engang at sejle i min båd.

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 19-10-04 10:46

FULDT fortjent at BjaneD scorer 5 stjerner for sit svar!!!
Jeg er / var igang med at fjerne most-tuer m.h.p. behandling af taget - nu vil jeg nøjes med at fjerne tuerne af kosmetiske hensyn!
Tak for de gode links

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 19-10-04 13:03

BjarneD du kan da komme med på en tur. Jeg kommer til at fiske hver weekend fra nu og det meste af vinteren.