/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java / Spørgsmål
10  mccracken 320
HJÆLP>>>>>takker alle
Fra : PrinZ_maggoT
Vist : 597 gange
5 point
Dato : 18-10-04 22:28

har sendt mail til MOLEKYLE...

tak for svarene...

ved godt at jeg ikke kan lave det store i starten...

er der et sted man kan se en ok overigt over koder??

har engang kikket på html.dk da jeg programerede html.. siden er god men det var for svært at få hjælp af folk.. så endnu engang tak for hjælpen det er mEGA DEJLIGT AT FÅ HJÆLP...

MIT SPØRGSMÅL
hvordan skriver jeg beskeder tilbage til jer der er så søde at hjælpe mig igang (så jeg kan svare på jeres beskeder osv)???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 22:38

Skriver tilbage ? Det gør du ved blot at lægge en ny kommentar her i spørgsmålet, så får vi andre der deltager en mail om det og kan, hvis vi lyster og har tid svare dig

Når du så har fået et svar/kommentar du kunne bruge, bør du lukke spørgsmålet ved at vælge 'Accepter som svar' ved den kommentar du kunne bruge. Derved vil andre kunne få glæde af svaret og du vil få nogle point tilbage, når nogen 'køber' det

Læs mere her : http://www.kandu.dk/dk/faq.asp

Ps. Normalt hjælper jeg ikke brugere vha. privat korrenspondance, men her på kandu.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 22:41

molokyle>>> ok ærgleigt nok ville ellers MEGET gerne arnejde med dig du er jo vild... har du læst din mail??

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 22:47

MOLOKYLE>>>>ok.. tak for svaret.. et kursus?? vil hellere selv læse om det men leder som sagt efter andre så man kunne gå igang med et projekt sammen .. ??? men ok vi er nok ik lige på samme niveau.. ha ha... men det er MEGET dejligt at vide at der er nogle derude der hgerne vil hjælpe mig hvis jeg skulle gå i stå.. det har nemlig været mit største problem med mit programerings projekt... TUSINDE TAK FOR HJÆLPEN...

du hører jo nok fra mig igen.. men tak for hjælpen indtil vidre

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 22:47

Jotak PrinZ_maggoT. Har du fået mit svar ?

Læs om pointsystemet her på kandu.dk : http://www.kandu.dk/dk/pointrulez.asp

..og overvej at blive superbruger, ved at tilmelde dig her : http://www.kandu.dk/dk/user.asp

..så får du automatisk 200 point at stille spørgsmål for og mulighed for at vinde en månedlig premie

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 22:51

MOLOKYLE>>> takker mange mange gange... det er virkeligt dejligt... er ny på siden her man kan godt fornemme at det er en side jeg kommer til at bruge MEGET... så jo mere du kan fortælle af vigtige ting om diden desto bedre tusinde tak igen..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 22:56

Tillykke med din nye status og velkommen på kandu.dk PrinZ_maggoT (..selvom jeg kan se du har været 'tilmeldt' siden februar )

Citat
http://www.kandu.dk/Img/diverse/double.gif

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:00

har tilmeldt mig for længe siden men har ikke haft i net fast før nu..

har du et godt begynder projekt som er godt at gå igang med i java?? eller sys du bare jeg skal "nørde" javabog.dk?? he he ??

og er java det bedste at programere i ?? er det det med flest muligheder i eller er der et bedre programerings sprog med flere muligheder?? (har jeg nemlig hørt)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 23:02

Ps. ..måske du også kunne få glæde af at læse mit (..ufærdige) kursus i DHTML ?

Der kan du læse lidt om nettets historie også

Det er i *.rtf (Rich Text Format) filformatet og kan læses i Wordpad/Word

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:04

har "surfet" lidt rundt i javabog.dk DEN ER JO GENIAL igen TUSINDE TAK.. men hvis der er et bedre sprog vil jeg hellere starte på det

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:04

har "surfet" lidt rundt i javabog.dk DEN ER JO GENIAL igen TUSINDE TAK.. men hvis der er et bedre sprog vil jeg hellere starte på det

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:06

har tilmeldt mig for længe siden men har ikke haft i net fast før nu..

har du et godt begynder projekt som er godt at gå igang med i java?? eller sys du bare jeg skal "nørde" javabog.dk?? he he ??

og er java det bedste at programere i ?? er det det med flest muligheder i eller er der et bedre programerings sprog med flere muligheder?? (har jeg nemlig hørt)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-04 23:09

Der er bare fuld DAMP på her

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:13

MOLOKYLE>>>>kan se at hvis jeg vælger at NØRDE java bliver jeg nød til at købe hele bogen for der mangler nogle vigtige ting i online udgaven.. er java det bedste spil programerings sprog???? for hvis ikke skal jeg jo ikke bruge 300 LØG på den bog ha ha

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 23:13

Java er et meget fleksibelt programmeringssprog ! ...men skal det være tidskritiske ting som skærmdrivere, memmory styring, hardware timers osv... vil jeg anbefale C++.

Som 'begynder' er Java nok lettest at gå til og med uendelige udvidelsesmuligheder.

Jeg har selv været hele møllen igennem i min studietid :

MASM (Microsoft Assembler), Forth (Stack programmering), C, Pascal, Basic, Fortran (Procedural programmering), Prolog (Logik programmering), APL (Symbolsk funktions programmering), Miranda, Haskell, LISP (Funktions programmering), SQL, Ingress, 4GL (Database forespørgelsessprog), D- og X- HTML, SGML, XML, Javascript (Scriptsprog), samt Java og C++, Smalltalk (Objektorienterede sprog) ....plus det løse : Neurale netværk, Generiske algoritmer og Evolutionary code.

...så der er sgu nok at kaste sig over PrinZ_maggoT

Happy coding...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 23:18

Til spil bruges oftest C++ ...plus en hulens bunke grafik-/simulationsmaskiner skrevet i Assembler (Dedikeret maskinkode)

Begynd du med Java og skift med tiden til C++

Et alternativ kunne være C# (Udt. See Sharp), som er det mest 'moderne' objektorienterede sprog med de fleste af C/C++ muligheder indbygget.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:20

woow vildt så vælger jeg bare java takker igen wooow tak

du er hermed mit største idol ha ha ha

du er næsten min jedi øhh java master

fuuck der er jo nok at gå i krig med he he..

takker igen igen.... det her er næsten lige så godt som min datters fødsel som skete 00:23 i nat...

det er for fedt det her jo...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 23:21

BjarneD -> Tjaeh... hvad gør man ikke for 5 stærke

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:23

tak... minder java om c++ altså sproget?? måden man skriver på??

har brugt dc++ men det er jo ik helt det samme

MOLOKYLE>>>> sig til hvis jeg kan gøre noget for dig virkelig.. jeg skylder dig virkelig en tjeneste...

hvis du nogensinde skal bruge hjælp til noget så sig til du har min mail og min msn

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 23:23

Ps. Jeg glemte jo helt at smide en URL til DHTML kuset ... så det kommer her : http://home20.inet.tele.dk/friheden/temp/DHTML_kursus.rtf

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:25

jeg bruger bare notepad til at skrive java sproget

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:27

MOLOKYLE>>>>>>>>>>er der nogle steder hvor man kan se dit vildeste arbejde?????

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:30

hvad hedder det når 2 computere skal arbejde sammen som feks ct eller quake??

altså i prog sprog.. en skal være server og en skal være koblet på den server hvad kalder man det??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 23:32

PrinZ_maggoT -> Jeg bruger ikke MSN, ICQ, chat ting eller andre tidsrøvere

Java er objektorienteret , men er en hel del nemmere at gå til end C++. I Java er typecheck automatiseret en hel del i forhold til C++, men konceptet et næsten det samme : Genbrug af kode vha. af 'arv'.

C++ giver mulighed for multibel arv og virtuelle baseklasser, medens Java 'kun' har singulær 'arv', men til gengæld lydefrit kan bruges på nettet i form af applet's, mobiltelefoni, WAP og meget andet, med de 'sikkerheds restriktioner' der findes der.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:34

coooool... MOLOKYLE>>>>>>>>>>er der nogle steder hvor man kan se dit vildeste arbejde?????

hvad hedder det når 2 computere skal arbejde sammen som feks ct eller quake??

altså i prog sprog.. en skal være server og en skal være koblet på den server hvad kalder man det??

er virkelig glad for din hjælp det er for fedt.. er du uddannet programør??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-04 23:36

PrinZ_maggoT, jeg e rbange for, at din entusiasme er ved at tage pusten fra gode gamle </molokyle>
Prøv at læse lidt i materialet og så kan du jo stille spørgsmål her når du har lidt mere konkret at spørge om.
God fornøjelse med java og hvad du ellers kaste rdig over af spændende IT ting

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:36

MOLOKYLE>>>>>>>> hvorfor også bruge msn olign. hvis man kan lave et bedre program selv he he he he

du er for vild

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:37

coool sys bare du er for vild..... takker mange mange gange

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 23:39

To cumputere 'snakker sammen' vha. en protekol ; for nettets vedkommende via HTTP og FTP implementeret i TCI/IP. Denne protekol kan nås vha. både Java, C++ og mange andre sprog.

Ordet du leder efter mht. CS, Quake osv. hedder Kient/Server modellen

En central enhed (Serveren) kommunikerer med en/flere klienter. Dette foregår via TCP/IP, der altså kan implementeres vha. mange forkellige sprog.

Læs mere om TCP/IP her : http://searchnetworking.techtarget.com/sDefinition/0,,sid7_gci214173,00.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:42

woow... takker...

jeg sys bare at der er for få spil på feks GRATISTING.DK og NEWGROUNDS.com som er multiplayer så det må være MEGA svært at lave.. ??

har hentet det KURSUS du sendte mig takker

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 23:44

Ups... en graverende stavefejl : Klient/Server modellen : På engelsk client/server

BjarneD -> Jeg ska' nok klare den ...tak

...en lettere forpustet </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:47

ville bare lige se om der stod en forklaring om multi player funktionen i java bog.dk kan ik finde den meen det kommer nok jo ... glæder mig til at komme igang... er lidt for træt nu oven på min datters fødsel såå... men du har virkelig hjulpet mig MEGET MEGET mere end jeg nogenside troede nogen kunne wow takker....

har ca 20000000 spørgsmål til dig men jeg må nok hellere slappe lidt af he he...

wow det har været en god dag få en datter og det største kick igang med min uddannelse wow

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 23:47

Multiplayer ting er MEGET svære at lave ! Tro mig

Her lidt simpel C++ kode : http://www.codeproject.com/Purgatory/winsock.asp

Phyyyeeee.. </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:50

takker.... har du evt. et projekt du har lavet som jeg må kikke på???

vil jeg MEGET MEGET GERNE du er for vild...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 23:53

Ps. Tusinde gange tillykke med den lille guldklump

...en fremtidig kode-abe, som os andre ???

Stakkels pige !

Jeg går snart på puden, men vi ses jo nok

Kunat; sinnilluarit (Udt. Gu-nat sini-slua-rit) = Godnat og sov godt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:54

vil gerne tro det er mega svært at lave så er det jo nok derfor det er et sjældent syn.... men helt sikkert noget jeg vil grave i..

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 18-10-04 23:55

sov godt.... håber vi kan snakke mere endag wow...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-10-04 00:01

Tillykke med datteren

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-10-04 05:23

PrinZ_maggoT med datteren, til moaren.
Det må være din første, ellers havde du vist at dee næste 10-12 år, og sikkert mere,
Går med at programere et menneskebarn
Programering i notesblokken er ok , til små ting man lige vil prøve, men overskuelighedden ryger,
som koden udvikler sig.
Der er en del gratis steder på nettet hvor freewareprogrammer/manaler kan hentes.
Men molo finder dem nok til dig ,(han får jo nok pointene)
Med alle de sprog du har været i gennem, så syntes ikk' lige at du huskede de simple som turtle og comal80.
C/PM må du da osse have glemt
Men man kan da stadig lege med DASK.
En DASK-simulator kan fås hos http://www.datamuseum.dk
koldekoden er i c og Open Source

PrinZ_maggoT, på cd'en til win9x ligger der en basic der hedder qbasic, filen skal bare kopieres til mappen win/command,
den kan så startes derfra (kører i dos vindue), ældre ting men lærrig for en begynder, og praktisk til små jobs.
må lige sige at jeg selv har win-me og hvordan det opfører sig på XP, vil jeg lade andre om.
Men sjovt/nemt og ufarligt at 'lege' med.
Derudover er javascript nok nemmere at gå til end JAVA. ikk'os'molo

Mvh.Natmaden

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-10-04 05:25

Ups ! rettelse.
filen skal bare kopieres til mappen windows/command
(gælder nok ikke for win-XP)
Sorry

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 15:56

natmaden -> Comal80 var en Basic klon til brug for folkeskoler & Gymnasier og kørte under CPM ( så vidt jeg husker )...og der var jeg for længst 'gået ud' af div. skoler !

Turtle var vist nok ligesom Logo; blot et kommando værktøj til grafisk fremstilling (..ligeledes under CPM og for Logo's vedkommende en kort periode som Flash (vektor-) grafik-kommando-sprog)

...Ork Gud : Der er flere esoteriske computer-sprogs-varianter jeg ikke har nævnt, som jeg har stiftet bekendtskab med :

Snobol 4 og PL1 der kørte under Multics. Pl1 og ADA fortsatte hos NASA i Unix

Algol ...ikke at forglemme: En forløber for Pascal.

B kom før C på den første mini-comp. PDP-11 (..og blev udviklet af Brian og Dennis ........... = Kernigan & Richie)

...og jeg ku' bli' ve' ....og ve' og ve'

Minix ???? ..en minimal kerne til Unix, kunne køres på en IBM-XT 4.77 Mhz. m/ 640 Kb.RAM ??? ...af Andrew S. Tanenbaum, har jeg i mine unge dage sgu også ligget og bakset med : http://www.cs.vu.nl/~ast/minix.html

Tjaeh... De Go'e Gamle Dage... : Da mænd var mænd ...og programmører ikke var nogen man scorede

Godt man er bleven gammel

Ps. Her er 6 ligegyldige link :

1.) http://www.tekniskforlag.dk/?pagetype=book&vareid=57124892
2.) http://www.insead.fr/CALT/Encyclopedia/ComputerSciences/AI/cognition.htm
3.) http://www.samfundsfag.dk/politik/anarkisme.htm
4.) http://www.cut-the-knot.org/content.shtml
5.) http://www.virtual-worlds.net/lifedrop/
6.) http://www.spaceports.com/~sjlaven/eliza.htm

http://www.superlaugh.com/1/smileback2.swf </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 19-10-04 22:28

TAKKER 20000 gange for de mange svar... det er virkelig for lækkert..

MOLOKYLE>>>>>>> har fået at vide at c++ ikke er så svært at gå igang med og jeg kan (gratis) låne en masse bøger om det så ville høre din mening husk jeg er helt nybegynder...

Natmanden>>>> takker for svaret det er for lækkert jeg har godt nok lidt svært at forstå noget af det su skriver jeg er jo helt nybegynder næsten sååå men tak aligevel

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 19-10-04 22:30

NATMANDEN>>>>>> ps ved ikke hvad forskellen på java og javascript er sorry...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-10-04 22:45

PrinZ_maggoT -> Dit sidste spørgsmål kan jeg let svare på : forskellen er ; ...ordet script

Det eneste Java og Javascript har til fælles er ; ...ordet Java

C++ er SVÆRT for en begynder ...tro mig, men vi ska' jo alle begynde et sted

Der findes flere gratis ting til Java og masser af OpenSource kode. Til C++ er der knap så meget gratis dokumentation. Det er dyre bøger/programmel der ska' investeres i !

Du er oppe på at sku' lave spil ? Så lad mig lige fortælle dig :

200 stk. Up-to-Date super-duper fede high-tech. maskiner ..og mindst lige så mange : grafikere/matematikere/programmøre/forfattere/bogholdere/finansfolk/journalister/lobyister/politikere/reklamefolk ska' der til for at lykkedes financielt og kommercielt, med noget der står mål med indsatsen

...eller ? : Far's tykke tegnedreng

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 19-10-04 22:57

takker men dvs at det næsten ikke kan betale sig at TOTALT NØRDE java script?? java?? skulle hellere TOTALT NØRDE c++ selvom det er lidt sværer??

jeg taler ikke om at lave quake eller ct jeg taler om at lave (nokia) Snake osv (til at starte med) også finde et par gutter over nettet og lave noget lidt sværer måske som http://www.2flashgames.com/f/f-175.htm eller noget...

også når jeg er færdig uddannet så få job et sted...

takker igen for svaret...

LÆS MERE???

min datter victoria født 18/10 kl 00.23 vejede 4200 gr.... 54 cm lang...

tak for alle flagende til alle tak

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 19-10-04 23:08

foresten glemte lige...

hvad vil i anbefale til en nybegynder som mig??? ( bare for at høre pro mening)

er det java eller java som JAVAbog.dk handler om???

hvad er den store forskel på java og javascript??

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 19-10-04 23:16

MOLOKYLE>>>>er der nogle steder hvor man kan se dit vildeste arbejde?????

takker endnu engang for de dejlige svar på mine tossede spørgsmål...

men er jo nybegynder..

må sige at jeg virkelig beundre din hjemmeside WOW den er flot. vil meget meget gerne se mare af dit arbejde ..

TUSINDE TAK FOR HJÆLPEN IGEN.. jeg er virkelig virkelig glad for det....

jeg skylder dig virkelig en tjeneste...

har virkelig aldrig troet at nogen kunne hjælpe så meget det er et kæmpe kick igang med min uddannelse og mine drømme takker takker...

wow jeg beundre dig meget... det er for vildt... min helt

takker igen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-10-04 08:54

PrinZ_maggoT -> Her er den seneste hjemmeside jeg har lavet for en kunstnerinde : http://www.birgitteschultz.frac.dk

Det er blot en lille ting, der tog omkring en uges tid at bixe sammen. Den skal ses UDEN pop-up stopper !

De fleste større projekter (..herunder spil ) kræver mange programmøre, grafikere og tekstforfattere arbejder sammen i projektorienterede team.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 22-10-04 23:10

men tænkte mere på om man måtte se det værk du er mest stolt af???

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 5 point
Dato : 22-10-04 23:57

Tror næppe der er plads til her at liste min 4 etagers dobbelt elevatorstols styring i multitasking Pascal her

Det ligger også nogle år tilbage

...men her er en mindre TURBO Pascal UNIT til at styre 24 bits hardware interfacet, der indgik i projektet :

Kode
(*--------------------------------------------------------------------------*)
UNIT conif24;
(*$F+*)
(*--------------------------------------------------------------------------*)
INTERFACE
USES
concurrent;
TYPE
buffer_24b=ARRAY [0..23] OF BOOLEAN;
PROCEDURE set_bit(number:BYTE;state:BOOLEAN);
FUNCTION test_bit(number:BYTE):BOOLEAN;
PROCEDURE get_word(VAR buffer:buffer_24b);
(*--------------------------------------------------------------------------*)
IMPLEMENTATION
VAR
bit:ARRAY [0..23] OF BOOLEAN;
number:BYTE;
m:monitor;
c:condition;
(*--------------------------------------------------------------------------*)
PROCEDURE initialize_if24;
VAR
i:BYTE;
BEGIN
PORT[$378]:= $FF; { clear all }
FOR i:=0 TO 23 DO
set_bit(i,FALSE);
END;
(*---------------------------------------------------------------------------*)
PROCEDURE wait;
BEGIN
END;
(*---------------------------------------------------------------------------*)
PROCEDURE set_bit(number:BYTE;state:BOOLEAN);
VAR
i:BYTE;
BEGIN
enter(m);
bit[number]:=state;
FOR i:=0 TO 23 DO
BEGIN
IF bit[i]=TRUE THEN
PORT[$378]:= PORT[$378] AND $FD {ensure bit set to 0}
ELSE
PORT[$378]:= PORT[$378] OR $02; {ensure bit set to 1}
wait;
PORT[$378]:=PORT[$378] AND $FE; {clock = 1}
wait;
PORT[$378]:=PORT[$378] OR $01; {clock = 0}
wait;
END;
wait;
PORT[$378]:=PORT[$378] AND $FB; { Latch set to 1 }
wait;
PORT[$378]:=PORT[$378] OR $04; { Latch set to 0 }
wait;
leave(m);
END;
(*--------------------------------------------------------------------------*)
FUNCTION test_bit(number:BYTE):BOOLEAN;
VAR
i:BYTE;
BEGIN
enter(m);
PORT[$378]:= PORT[$378] AND NOT $08; { Bit 3 set high }
wait;
PORT[$378]:= PORT[$378] OR $08;
wait;
FOR i:= 0 TO number DO
BEGIN
IF i=number THEN
test_bit:=(PORT[$379] AND $40)=0;
PORT[$378]:= PORT[$378] AND NOT $10;
wait;
PORT[$378]:= PORT[$378] OR $10;
wait;
END;
leave(m);
END;
(*--------------------------------------------------------------------------*)
PROCEDURE get_word(VAR buffer:buffer_24b);
VAR
i:BYTE;
BEGIN
enter(m);
PORT[$378]:= PORT[$378] AND NOT $08; { Bit 3 set high }
wait;
PORT[$378]:= PORT[$378] OR $08;
wait;
FOR i:= 0 TO 23 DO
BEGIN
buffer[i]:=(PORT[$379] AND $40)=0;
PORT[$378]:= PORT[$378] AND NOT $10;
wait;
PORT[$378]:= PORT[$378] OR $10;
wait;
END;
leave(m);
END;
(*--------------------------------------------------------------------------*)
BEGIN
INITMONITOR(m);
INITCONDITION(c,m);
initialize_if24;
END.
(*-------------------------------------------------------------------------*)

Kode
(*--------------------------------------------------------------------------*)
UNIT if24;
(*--------------------------------------------------------------------------*)
INTERFACE
(*--------------------------------------------------------------------------*)
CONST
on=TRUE;
off=FALSE;
PROCEDURE set_bit(number:BYTE;state:BOOLEAN);
FUNCTION test_bit(number:BYTE):BOOLEAN;
(*--------------------------------------------------------------------------*)
IMPLEMENTATION
(*--------------------------------------------------------------------------*)
CONST
bit_array:ARRAY [0..7] OF BYTE = (1,2,4,8,16,32,64,128);
bit_map:ARRAY [0..23] OF BOOLEAN = (off,off,off,off,off,off,off,off,off,off,
off,off,off,off,off,off,off,off,off,off,
off,off,off,off);
(*--------------------------------------------------------------------------*)
PROCEDURE set_port_data_bit(number:BYTE);
BEGIN
PORT[$0378]:=PORT[$0378] OR 2 SHL number;
END;
(*--------------------------------------------------------------------------*)
PROCEDURE clear_port_data_bit(number:BYTE);
BEGIN
PORT[$0378]:=PORT[$0378] XOR bit_array[number];
END;
(*--------------------------------------------------------------------------*)
PROCEDURE initialize_if24; (* Reset interface bit 0-23 *)
VAR i:BYTE;
BEGIN
set_port_data_bit(2); (* Latch low IN *)
set_port_data_bit(1); (* Data low OUT *)
set_port_data_bit(0); (* Clock low OUT *)
FOR i:=0 TO 23 DO (* Set bit 0-23 low *)
BEGIN (* . *)
clear_port_data_bit(0); (* Clock high OUT *)
set_port_data_bit(0); (* Clock low OUT *)
END; (* . *)
clear_port_data_bit(2); (* Latch high *)
set_port_data_bit(2); (* Latch low *)
set_port_data_bit(3); (* Jam low *)
set_port_data_bit(4); (* Clock low IN *)
END;
(*--------------------------------------------------------------------------*)
PROCEDURE set_bit(number:BYTE;state:BOOLEAN); (* Write output bit *)
VAR i:BYTE;
BEGIN
bit_map[number]:=state; (* Remember witch state on witch bit (on/off) *)
FOR i:=0 TO 23 DO (* For all bits... *)
BEGIN
IF bit_map[i]=on THEN (* if bit on... *)
BEGIN
clear_port_data_bit(1); (* set bit... *)
END
ELSE (* else... *)
BEGIN
set_port_data_bit(1); (* clear bit... *)
END;
clear_port_data_bit(0); (* Clock high OUT *)
set_port_data_bit(0); (* Clock low OUT *)
END;
clear_port_data_bit(2); (* Latch high *)
set_port_data_bit(2); (* Latch low *)
END;
(*--------------------------------------------------------------------------*)
FUNCTION test_bit(number:BYTE):BOOLEAN; (* Read input bit *)
VAR
i:BYTE;
BEGIN
clear_port_data_bit(3); (* Jam high *)
set_port_data_bit(3); (* Jam low *)
set_port_data_bit(4); (* Data low IN *)
FOR i:=0 TO number DO (* Until desired bit... *)
BEGIN
clear_port_data_bit(4); (* Clock high IN *)
set_port_data_bit(4); (* Clock low IN *)
END;
IF PORT[$0379]=1 THEN (* Read bit *)
test_bit:=off
ELSE
test_bit:=on;
END;
(*--------------------------------------------------------------------------*)
BEGIN
initialize_if24;
END.
(*--------------------------------------------------------------------------*)

</KLÅGE MÅGE>

Kommentar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 23-10-04 23:35

wooow molekyle.. woow må jeg nok sige da.. fatter ikke så meget af det men lidt (meget LIDT).. misunder dig meget.... tro snart jeg skylder en pInD for alt besværet...

Godkendelse af svar
Fra : PrinZ_maggoT

Dato : 24-10-04 15:06

Tak for svaret molokyle. igen igen