/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Flyvning umuligt.
Fra : jakjoe
Vist : 577 gange
200 point
Dato : 17-10-04 19:58

Jeg har, synes jeg selv, leget med tanken om at flyvning er umuligt i retningen vest mod øst.

Ved ækvator bevæger jorden sig 40.000 km på 24 timer fra vest mod øst, og det giver en hastighed på
1666,66666666666666666666666666667 km/t.

Et almindeligt passagerfly bevæger sig afsted med ca. 1000 km/t.

Tør du sætte dig op i et fly der skal flyve fra vest mod øst ?
Ok, du kan vente på at din lufthavn indhenter flyet

Sjov tanke, ik´ ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 17-10-04 20:01

:/

Rimelig underligt faktisk..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-04 20:05

Narj jakjoe, masser ef fly bevæger sig da fra vest mod øst.
Det har jo noget at gøre med, at flyet er inde i jordens atmosfære og er påvirket af tiltrækningskraften.

Din teori svarer jo til, at en stangspringer der sætter af i Idrætsparken i Kbh skulle lande i Stockholm

mvh dova

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 17-10-04 20:08

Goe gamle realivitest-teori.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-10-04 20:09

dova> London er et bedre bud, hvis stangspringeren er længe om at komme ned.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-10-04 20:16

Jakjoe:
Du indhenter lufthavnen,eller den indhenter dig om du vil.
Hvis du tager fra Kastrup til Grøndland (Sønder Strøm) lander du på samme tid som du tog hjemmefra.
Jo jo, den er god nok.
Det tager 4 timer at flyve derop,og tiden er 4 timer bagefter deroppe,så du har indhentet 4 timer.
Og hvis du bliver deroppe er du jo blevet 4 timer yngre.Tænk lidt på DET.Ha ha ha ha .
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 17-10-04 20:17

Hej jakjoe!

Det tør jeg godt.
Sagen er jó den, at ikke blot Jorden, men også den omgivende luft bevæger sig
med samme hastighed. Jordens hastighed i sin bane og perifeihasigheden er uden
betydning for en flyvemaskine - den følger Jorden i lyst og nød - det samme gør
en flyvemaskine både inden og efter starten.
Jodens perifeihastighed har dog stor betydning for raktetopseldelser til rummet, derfor
placeres opsendelsesstationerne nær ved ækvator, hvor de bevæger sog mog vest med
ca. 500 m/s

Mvh
2603ph.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-10-04 20:18

Æv Grøndland= Grønland
Keldd.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-10-04 20:22

keldd> Nej, jeg er fløjet til Søndre Støm på ingen tid

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-10-04 20:39

2603ph> Min lommeregner siger 462,962962962962962962962962962963 m/s ved ækvator, derfor vil dine raketter ikke ramme målet.

For nu at være lidt saglig: den omgivende luft har vel en eller anden træghed ? Det er vel det der giver lav- og højtryk den bevægelse i drejning om sig selv. På vores halvdel af jordkloden, lavtryk mod uret og højtryk med uret.
Findes der et mål for denne træghed ?

Flyets motor skal selvfølgelig ophæve alle disse kræfter for at nå frem, ellers er vi jo blevet bedraget i mange år

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 17-10-04 21:32

Tør du sætte dig op i et fly der skal flyve fra vest mod øst ?
Ja--det gør jeg.
Så er det spørgsmål vist besvaret korrekt
Slip så slanterne

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 17-10-04 21:36

Jeg har store problemer med at hoppe i et tog der køre 150 km/t......... Det må jo sige SMASK imod bagvægen, når toget er kørt under mig

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-10-04 21:43

Flyets hastighed måles og er i forhold til landjorden.
Så du flyver uanset jordens hastighed.
Men havde vi nu et fast punkt ovenover hvor du startede, så var du fløjet tilbage.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-10-04 21:46

Jeg glemte selve spørgsmålet.
Nej jeg tør ikke. (hvis du står for beregningerne )

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-10-04 22:07

emesen> Beregningerne foretaget på lommeregneren, så bare rolig

Flyet bevæger sig afsted med en meget højere hastighed end de oplysninger man får undervejs
Det bliver ca. 2600 km/t og kun 600 km/t øst mod vest....åh nej, jeg blander for mange æbler og pærer sammen

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 09:11

Flyet bevæger sig relativt med 1000 km/t i forhold til jordens overflade, som emesen i første omgang så rigtigt påpeger. Ikke relativt til en stillestående betragter i rummet, hvis flyet gjorde det ville det fra betragterens synspunkt, bevæge sig baglæns med 666.6666... km/t.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 200 point
Dato : 18-10-04 09:56

Hej jakjoe

Din lommeregner må være omtrent 1 m bred, hvis den regner med alle de decimaler.
Med alm. regler for afrunding vil du få mit afrundede tal - ca. 500 m/s.
Dit spørgsmål er er forresten besvaret - ja - jeg tør godt!
Dit spørgsmål beygger på en lidt forkert forudsætning - at Jorden og flyvemaskinen
bevæger sig i hver sit initialsystem. De følges skam ad.
Man kan i stedet vende spørgsmålet om - Jorden ( m. flyvemaskine og luftlag) står stille -
det er det øvrige univers, der bevæger sig omkring Jorden!Du har ret - både luft, flyvemaskine og
Jorden har inerti (=masse * hastighed)

Mvh.
2603ph

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-10-04 15:34

jakjoe - nu er det vel ikke engammen texas 52 du har brugt - den kan byttes når der igen er fejl på.

Godkendelse af svar
Fra : jakjoe

Dato : 18-10-04 23:34

Tak for svaret 2603ph.

Godt at det kan lade sig gøre uden min tankevirksomhed

Jeg ved godt at sådan er det bare....men dy mig for at "lufte" denne sjove lille tanke, kunne jeg ikke

Tak for jeres medvirken.

mvh
jakjoe