/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Trådløst netværk
Fra : Asrock
Vist : 564 gange
50 point
Dato : 17-10-04 12:48

Jeg har købt svaret http://www.kandu.dk/dk/spg/50726 men har et par supplerende spørgsmål.
Jeg har en 512/128 forbindelse med 2 stationære PCer tilsluttet via skillefilter-modem-switch-10/100 netkort.
Jeg overvejer at opgradere til en 2 MBit forbindelse og tilslutte en stationær PC mere. Grunden til at jeg gerne vil have trådløst er, at modem og switch sidder i stuen, en PC i kælderen og en PC på 1. sal. Den 3. PC står også på 1. sal.
Så er spørgsmålet, hvad skal jeg købe af router og netkort? Kan jeg nøjes med 11 MBit eller skal jeg vælge 54 MBit?
Kan jeg f.eks. køre med en 54 MBit router og 11 MBit netkort og omvendt? Skal router og netkort være samme fabrikat?
Jeg har kigget på routeren, der henvises til i det andet spørgsmål http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=18516

Mvh Asrock

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 17-10-04 12:56

Hej Asrock

Hvis du anvender en 11 mb/s router og har en 2mb/s ADSL ud af huset har du ca. 11-2 = 9 Mb/s til rådighed for udveksling af data netværks PC'erne imellem - og så fremdeles.

Netkort og router behøver ikke at være af samme fabrikat, blot de understøtter den (de) samme standarter for trådløs data overførsel.
Mvh

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 17-10-04 17:16

Hej Asrock

Med mindre du foretager en masse mellem dine PC'ere internt, er der ingen grund til at købe trådløst på mere en 11Mb. - da du jo kun har 2Mb ud af huset. Når du er så spredt i huset er det også min erfaring, at 54 Mb er mere følsomt, du får nemmere ved at få udfald. Det er også meget sandsynligt, med de afstande, at et 54 Mb system alligevel vil skrue ned til 11 Mb.
Selvfølgelig behøver router og kort ikke være samme fabrikat. Men jeg bruger nu "D-Link". Det er fantastisk stabilt, konkurrencedygtige priser, og så har de en god GRATIS telefonsupport.

Mvh
Hansen9

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 17-10-04 18:40

Nu er det jo sådan at hvad enten du vælger B=11 Mb / G=54 Mb / Super G=108 Mb, så køre de på den samme frekvens og derfor er lige modtagelig for forstyrelser.
Måske opnår du ikke det helt store på det globale net, men lokalt kan du hurtigere hente og flytte filer.

Selv har jeg valgt en TopCom WBR654 som kan opnå en teoretisk hastighed på 108, og der er da også 'go' på lokalnettet.
Jeg benytter 2 forskellige PCMCIA kort, et 11 Mb og et 108 Mb, og de 'funker' fint.
Der er mulighed for justering af senderstyrken, så den kan tilpasses omgivelserne.
Hvilket mærke som er bedst, er svært at sige, men nogle mennesker har tilbøjelighed til at vælge en opreklameret vare, men det er jo ikke nogen garanti for kvaliteten, så det bedste råd er at høre om andres erfarringer.

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 19-10-04 18:22

Jeg vil gerne høre fra andre, om deres erfaring med trådløst netværk, og hvad fabrikat der bruges.

Mvh Asrock

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-10-04 10:09

Hvis du har fulgt med i de tråde der har vværet omkring netværk, så vil du opdage at der er mange forskellige meninger om hvad der er bedst.

Omskrevet vil jeg side:
"Enhver syntes at deres mor laver den bedste mad"

Godkendelse af svar
Fra : Asrock

Dato : 13-11-04 12:05

Tak for svaret severino.

Jeg har valgt Zitechs 54 Mbps router og netkort som jeg fik billigt over nettet.

Mvh Asrock

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-11-04 22:14

Godt nok Asrock!

De produkter som sælges fra Zitech, plejer at være af god kvalitet, og iøvrigt syntes jeg ikke at Zitech er dyr, i forhold til så mange andre der sælger dataudstyr.

Jeg købte for nyelig en KVM switch, som jeg er meget tilfreds med. På den har jeg sat min skærm, mus og tastetur, så jeg kan styre 2 PC'er fra tasteturet. Den ene står som fileserver på netværket, og behøver egentlig ikke en skærm, så derfor denne løsning. Pris under 300, og så sparer jeg skærm, mus og tastetur.

Nu har jeg bestilt en printerserver med tre LPT porte, som kan kobles på netværket, så alle har direkte adgang til printerne. Så den forventer jeg mig en del af, og så behøves kun den maskine der skal bruge printeren, at være tændt. Pris ca. 550

Kommentar
Fra : Asrock

Dato : 14-11-04 21:44

Hej

Lige en sidste ting, vil det være en fordel for mig at starte helt forfra med en formatering af maskinerne, eller kan jeg godt få router og netkortene til at køre. Jeg har søgt en del om installering af et mindre hjemme netværk, og jeg kan ikke helt gennemskue det, men jeg læser og læser. Tidligere har jeg bare ladet XP klare det på de 2 PCer jeg har, og derved mener jeg de begge har direkte adgang til internettet, men når jeg læser kan jeg forstå, at en skal have direkte adgang og de andre skal have adgang via denne PC. Når jeg prøver at køre netværksguiden i XP fraråder den at alle PCer har direkte adgang til internettet.
Jeg vil også have deling af drev, mapper og printer, hvilket jeg ikke har haft tidligere.
Her er de link jeg har prøvet at læse igennem, men hvilken skal jeg følge: http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/
http://www.s-p.dk/Netvaeksopsaetning/netvaerksopsaetning.htm
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;DA;314066
http://www.serverguider.dk/
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/xp.htm

Mvh Asrock