/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Lotto-systemer: Øges gevinstchancerne?
Fra : austinpowers
Vist : 11866 gange
500 point
Dato : 16-10-04 14:19

Ang. Dansk Tipstjenestes spil Lotto.

Kan sandsynligheden/chancen for gevinst øges ved at bruge systemer?

(Jeg tænker ikke på gevinsten(ernes) størrelse, som kan øges, hvis man spiller på tal, som er mindre spillede end gns., da der så vil være færre personer, man i så fald skal dele med. Men blot muligheden for en el. flere gevinster.)

Min opfattelse er, at det ikke er muligt, da spillet er 100% tilfældigt (hvilket jeg antager er korrekt), men har hørt det modsatte fra anden (stædig!) person.

Lotto: Afkryds 7 tal blandt 1-36, 8.347.680 kombinationer for de 7 tal, gevinst ved 4, 5, 6, 6+tillægstal og 7 rigtige.

Ved svar anfør venligst din matematiske baggrund.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 16-10-04 14:40
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-10-04 16:17

Matematisk baggrund behøves ikke når sundt fornuft siger at hvis du laver
et system, hvor du skal gætte tre rigtige, de fire resterende tal bygges der
et system omkring, vil forøge chancen. Derefter gætter du tre nye tal og et
nyt system omkring de fire sidste tal.
Varianterne er nok lige så mange som de ca 8 mill. muligheder.
Systemtabellerne viser også mulighederne for gevindst.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-10-04 16:18

Eller vendt 180 grader:
Estimeret indsats = Estimeret gevinst
Forudsætning: Spil ikke !
/PG

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-10-04 16:21

Guild har den rigtige matematiske baggrund ser jeg.
Og spiller heller ikke.

Kommentar
Fra : austinpowers

Dato : 16-10-04 17:11

Der ligger ingen forudsætninger i mit spg.mål (udover spillets natur).

Dvs. jeg spørger ikke, om chancen/sandsynligheden for gevinst øges, EFTER man i et system fx. har gættet 3 rigtige (da det naturligvis vil være tilfældet).

Det skal forstås som, hvis man vil spille fx. 200 rækker - kan man da have større chancer for en el. flere gevinster ved et system frem for lynlotto/sypigetipning?

Kommentar
Fra : upyoursmate

Dato : 16-10-04 17:35

Hvad er sypigetipning og hvorfor hedder det det??!

Mvh.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-10-04 17:56

Der findes utallige udregninger og sandsynlighedsanskuelser om hvorvidt chancerne er større.
Hvis du f.eks vil lave et 120 rækkers system, må du i stedet for syv krydser sætte 10 krydser på en kupon. Og ud fra de ti tal bliver der så lavet forskellige kombinationer.
Og det koster, jeg tror det er 360 kroner.
Men teoretisk, er det slet ikke sikkert, at nogen af de tal bliver udtrukket. Måske nok lydende usandsynligt, men dog muligt.
Så jeg køber heller ikke den med at chancerne skulle være meget større ved et system, ikke engang så meget større.at chancen for at få pengene hjem igen er til stede.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-04 01:32

Dette her siger vist lidt om chancerne for at vinde i Lotto.
På en kupon med 10 enkeltrækker, havde jeg TO tal der var rigtige - på hele kuponen

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 18-10-04 13:54

der er 7 i 29ende potens cance for at ramme syv rigtige, dette er et vanvitigt højt tal.
3.219.905.755.813.179.726.837.607 muligheder, at give nogen som helst garantier vedrørende 7 rigtige er utopi.

Kommentar
Fra : austinpowers

Dato : 18-10-04 17:28

Ja det er nærmest umuligt at ramme 7 rigtige. Dog er der ikke helt så mange kombinationer.

7 tal ud af 36 kan kombineres på 8.347.680 måder.

P(7 rigtige) = 1/8347680 = 0.00000012 = 0.000012 % for en række.
Se http://ga.randers-hf-vuc.dk/matlex/sandsyn.html (Jeg ved ikke hvordan man lave linket aktivt)

(Hvis man har en "lykkekupon" (10 rk.), man spiller uge efter uge efter devisen, den må jo ramme 7 rigtige på et tidspunkt. Så skal man bare spille ((8347680/10) /52)) i 16.053 år. Hvis man er så heldig at ramme rigtigt "halvvejs", skal man kun vente ca. 8.000 år. NB.! Denne udregning er med forbehold, da jeg ikke er nogen ørn til matematik.)

Accepteret svar
Fra : Trotskij

Modtaget 500 point
Dato : 18-10-04 22:58

Tjaeh, jeg kan ikke se nogen velbegrundet argumentation for at chancerne skulle øges ved et såkaldt system. - Udover den ekstremt lave chance for at få 7 rigtige uanset (som allerede fremført tidligere), så er det jo ikke mere sandsynligt at een talrække bliver udtrukket fremfor en anden. Jeg tror, at det mange spillere (som jeg ikke selv er en af) ikke tænker over er at 1,2,3,4,5,6,7 har ligeså stor sandsynlighed for at blive udtrukket som alle andre og mere uoverskuelige som 17, 3, 36, 21, 9, 11, 29.....
Det eneste et system måske (uden at kende systemets logik) kunne gøre er vel at sikre at du med dine maaaaange rækker ikke kommer til at gætte på den samme talkombination 2 gange, men faktisk "udnytter" alle 200 rækker til forskellige bud på den korrekte talrække...SÅ mit råd vil være, at hvis et "system" koster en krone mere end lynlotto, så lad være med at købe det !!!!
Fattigmandslotto:
Tag en murbalje, fyld den med riskorn, mal eet korn rødt, bland det hele, luk øjnene, og se om du kan trække det røde riskorn i første hug !!

God fornøjelse med spillet
"P" (Sociolog og dermed nogenlunde kvalificeret til at sige noget om statistik....og sandsynlighed hvis jeg gad...)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-10-04 20:16

Der findes kun ét sikkert system :

Køb ALLE kombinationerne

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kber1

Dato : 09-12-04 18:08

er det mig der er totalt blondine eller hva... lidt dårligt spørgsmål... hvis man nu havde fundet en kombination der var større chancer for at vinde med, så ville man jo nok ikke lige ligge den ud på nettet, vel.. Så det er altså et lidt naivt spørgsmål du har stillet.
Kber

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 09-12-04 18:35

øhhh, hvad med at lukke denne tråd

Kommentar
Fra : austinpowers

Dato : 11-12-04 12:35

Jeg beder ikke nogen om at lægge noget system ud på nettet.

Blot om det giver nogen ide at forsøge at udarbejde systemer i et spil som lotto, som må antages at være absolut tilfældigt?

- Helst svar fra matematisk/statistisk velfunderede personer.

Kommentar
Fra : Baracca

Dato : 12-12-04 23:17

Det var dog utrolig meget snak om ingen ting. Uanset hvad du gør, er din chance for at vinde afhængig af en ting alene. Nemlig det spillede antal rækker og ikke andet. Det er fuldstændig lige meget, om du spiller systemer eller lynlotto.

Der vil dog kunne opleves den forskel, at i systemlotto ligger dine rækker "tættere" på hinanden, eller de ligner hinanden mere, om du vil. Det er jo stadig et vist antal rækker med 7 tal, du i virkeligheden spiller, selv om de laver et system med 10 krydser. Det su vil kunne opleve er så, at når der er gevinst på systemlotto, kommer der flere sidegevinster med, da rækkerne jo ligner hinanden. MEN, ved systemtips er det også mere "katastrofalt", når maskinen smider et tal ud, du ikke har men.

På den måde vil du med systemtips vinde lidt mere hver gang, men ikke vinde så tit. Og i den sidste ende udlignes det. Og til allersidst er der kun en vinder. Dansk Tipstjeneste

Kommentar
Fra : austinpowers

Dato : 13-12-04 14:17

Vist ikke det rette forum for svære spørgsmål...

Godkendelse af svar
Fra : austinpowers

Dato : 13-12-04 14:22

Tak for svaret Trotskij. De fleste matematikere, jeg har spurgt, mener heller ikke, der er ide i systemer i lotto. Dog er der to (universitetsansatte), som mener, at sandsynligheden for gevinster < 7 rigtige kan øges.

Kommentar
Fra : Trotskij

Dato : 13-12-04 14:43

Og det er jeg (efter en snak med min endnu mere matematiske samlever) helt enig i (o:
Det mest optimale er nu nok at sikre, at man ikke kommer til at bruge samme talkombination flere gange hvis man spiller på mange rækker...Og så ville et tilfældighedsprincip være at fortrække, eftersom de fleste talkombinationer som din hjerne arbejder med sikkert ligger tæt op ad de kombinationer andre arbejder med....hmmmmm.....

Men ifht. 7 rigtige giver det som sagt ikke mening! Så "case closed" (o;

Kommentar
Fra : acj1949

Dato : 26-03-09 09:06

Selfølgelig kan det lade sig gøre! Jeg har kørt med et system på 32 rækker fast i lidt mere end 10 år.
og har vundet 962.000 i år 2000 + 14.600 år. 2003 + 95.000 år 2004 + 35.000 år 2006 samt et hav af gevinster fra 35 til 1.800 ind imellem