/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Toyota startsproblemer
Fra : Tromle
Vist : 564 gange
100 point
Dato : 15-10-04 16:45

Jeg er den lykkelige ejer af en toyota corolla fra 1987 med en 12 ventilet motor 1,3. og har nu det problem at den ikke vil starte, der er strøm på, der er gnister fra tændrøret, benzin pumpe og filter fungere ok, jeg har prøvet at hælde benzin direkte i kaburatoren uden at dette gav pote, jeg har ligeledes forsøgt at få den skubbet i gang og ved hjælp af starts kabler stadig uden resultat. Håber at i sidder med nogle gode forslag til problem løsningen.

På forhånd tak. desværre har jeg kun 60 point at dele ud af.

Tromle

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-04 16:58

Prøv, at tjekke om gnisten kommer på rette tidspunkt og om kontakterne åbner ordentligt i strømfordeleren.
Hvis gnisten på tændrørene ikke er kraftig kan det skyldes enten en defekt kondensator eller overgang i strømfordelerdæksel evt.defekt centerkul.
Hvis motoren slet ikke vil gå i gang når der heldes en sjat benzin i karburatoren skal fejlen sandsynligvis findes i tændingssystemet for det er vel ikke knastakslen der er sat ud af stilling i forbindelse med en reparation.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 15-10-04 23:34

Opstod problemet "sådan af sig selv", eller i forbindelse med, at f.eks. tænkabler havde været afmonteret.

H-J

Kommentar
Fra : Tromle

Dato : 16-10-04 09:59

Hej og tak for den hurtige respons.

Problemet er opstået lige pludselig, den haved kørt upåklageligt dagen i forvejen. Da jeg skulle starte den kunne jeg få den i tomgang med den var meget lav og kunne kun holdes i gang i nogle sekunder.

Mvh.
Frank

Kommentar
Fra : Toyotas

Dato : 16-10-04 10:56

Kan det tænkes den har suget fugt til sig?Prøv at sprøjte ledningsnette med W-40 eller andet siliconeprodukt.
MVH
Michael

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-10-04 01:44

Det er ikke en el-fejl, for så ville den slet ikke starte. Jeg er overbevist om, at du har fået en karburatorfejl, muligvis din automatchoker. Noget tyder på, at den får for fed blanding. Kan du stadig få den til at rotere et par sekunder? Hvis ja, lugter udstødningen så kraftigt af benzin? Hvis ja, så er der et karburatorspjæld, der lukker for tæt.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-10-04 01:49

Hvis nej, så tag luftfilterforbindelsen af karburatoren, få én til at træde speederen ned. Kan du se
1. et spjæld bevæge sig og
2. en benzinstråle fra accelerationspumpedyssen?

Kommentar
Fra : Tromle

Dato : 17-10-04 10:41

Hej igen

Jeg tror også at fejlen ligger i karburatoren, spjældet bevæger sig når man træder på speederen, men nogen stråle kan jeg ikke se, dog har jeg tjekket at benzin pumpen virker og at benzin filteret ikke er stoppet, jeg har forsøgt at hælde benzin direkte ned i kaburatoren uden held, når jeg holder en finger over de 4 huller i karburatoren og slipper ca. 1 gang i sek. giver det ligesom lidt mere liv dog uden at den starter.

Mvh.
Frank

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-04 13:35

Den skulle kunne slå en "skid" når du hælder en sjat benzin i karburatoren mens starteren kører.
Jeg er lidt forvirret omkring hvorvidt den kan slås i gang, men bare ikke køre ordentligt eller om den er helt død.
Hvis den kan starte "en smule" skal du bestemt kigge nærmere på karburatoren, og hvor meget sug den kan lave.

Kommentar
Fra : Tromle

Dato : 17-10-04 23:18

Hej Bjarne

Den er helt død, starteren køre men det er så også det!

Kommentar
Fra : Tromle

Dato : 17-10-04 23:18

Hej Bjarne

Den er helt død, starteren køre men det er så også det!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-04 23:35

På de fleste lidt ældre biler er der en modstand på tændspolen der giver fuld spænding i startøjeblikket. Fejl på sådan en modstand kan resultere i, et der slet ikke kommer spænding nok på tændspolen.
Hvis du har givet den en snaps mens motoren tørnes skal den give lidt lyd fra sig hvis tændingen virker og derfor syntes jeg du skal gennemgå tændingssystemet systematisk.
Tjek at kontakten i stræmfordelen åbner tilstrækkeligt og, at den er ren så kontakt kan dannes.
Du kan tjekke tændspolen ved at holde tændkablet nogle få mm fra stel samtidig med at motoren tørnes.
Er den god nok prøver du med et tændrør som afmonteres og holdes mod stel med tænkablet monteret mens motoren tørnes med starteren............

Kommentar
Fra : Tromle

Dato : 17-10-04 23:46

Tak for det hurtige svar Bjarne

Strømfordeleren har jeg tjekket den er tør og fin, har renset den for tandsten!

Ligeledes er det gnist ved tændkabel og tændrør.

Mvh.
Frank

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-04 23:57

Er gnisten tyk og kraftig, det skal den være.

Det med at tjekke om karburatorens accelerationspumpe virker kan vre svært fordi man ikke kan se strålen, men bruger du en lygte burde du kunnese den, men ellers plejer den at give en tydelig hvislen.
Sådan en bil som du har er udstyret med en karburator med masser af små slanger som kan blive utætte og det kan have stor betydning for motoren, men det er meget svært at reparere den for nogen der ikke kender den indgående. På karburatoren sidder der sandsynligvis en elektrisk reguleret tomgangsdyse som kan give store problemer og der er i det hele taget mange fejlmuligheder opå en bil af den årgang.
Hvis jeg selv stod med det ville jeg meget systematisk afprøve alle funktioner efter udelukkelsesmetoden og jeg ville tjekke modstand på platinerne (kontakterne) med en multitester lige som jeg ville tjekke modstandenpå alle tændkabler osv.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-04 00:07

Glemte lige, at du måske skulle lave en grovtjek på kompressionen. Af med tændrørene og få en til at dreje startnøglen og en efter en tjekker du cylindrene med en rundstok der er rundet af i enden så den kan presses ned og lukke for tændrørshullet, men ikke så tynd at den går ned i hullet, når du slipper skal den give et kraftigt pop og lyde ens på alle. Hvis den ikke gør det må du hen og låne en kompressionstester for at være sikker på resultatet. (Til alle dem der vil kalde mig fusker så har jeg både svendebrev og adskillige års erfaring)

Kommentar
Fra : Tromle

Dato : 18-10-04 00:09

Ifl. en mekaniker som hurtigt har tjekket tændrør og kabel skulle gnisten være fin....

Jeg må tjekke slangerne for utætheder i morgen, men det med platinerne har jeg ikke helt styr på, så hvis slangerne er fine må jeg få den til doktermanden.

Jeg har spekuleret over om det kunne være kuldne i starteren som var slidte?

Jeg har fået mange gode indput fra dig og takker herfor, hvis du har flere guld korn som du lige kan give mig med i ryksækken takker jeg også herfor. Men ellers vil jeg lade min point gå til dig som er kommet med de bedste forslag ind til vider. tak for det.

Mvh.
Frank

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 18-10-04 00:21

Jeg tvivler på, at det er starteren hvis den da ellers roterer med normale omdrejninger.
Hvis vi skal udelukke tændingen skal du nok kigge lidt mere grundigt på karburatoren, og det med accelerationspumpestrålen bruges som en indikator for, at der er benzin i svømmerhuset.
Det er en fin bil sådan en gl. Toyota, men desværre er karburatorproblemer meget almindelgt på sådan en gammel svend og det er meget svært at ordne for uerfarne.
Glem endelig ikke at få tjekket de mest indlysende ting som tilstopning af benzinfilter mm. for det er meget svært at vurdere hvad der er galt når man kun har dine lidt upræcise beskrivelser. En lille banal ting kan skabe lige så store problemer som alvorlige ting
Held og lykke med dytten. (fra en med en 4 mdr. gammel bil)

Godkendelse af svar
Fra : Tromle

Dato : 18-10-04 11:18

Tak for svaret BjarneD.

Ja da jeg ikke er helt ekspert i det med biler kan det være svært altid at forklare sig så det kan forstås, men pyt jeg fik klargjort nogle fejl muligheder som jeg kan tjekke efter. Du skal have mange tak for din tid og din ekspetise. Og så til sidst tak fordi at du lige skal vade i såret men vi kan da bytte bil hvis du mener at det er en så fin bil jeg ejer

Tak for hjælpen
Frank

Kommentar
Fra : BjarneD