/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Længere batteritid
Fra : JacobS.
Vist : 628 gange
165 point
Dato : 15-10-04 15:52

Hej.

Jeg har lige købt en bærbar computer. Batteriet holder ca 1½ time.

Hvordan kan jeg forbedre batteriet?

Er der ikke noget med ligesom når man køber en ny mobil med at den skal aflades helt og lades helt op igen nolge gange?

Har i nogle tips?

ps. den er med intel celeron

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-04 16:03

En Intel Celeron er ikke udviklet til bærbare computere og bruger derfor mere strøm. og det med batteri vedligeholdelse har du jo fat i.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-04 16:15

Jeg fandt lige følgende gode råd:
Citat
Tips til længere arbejdstid på batteriet
Selvom notebooken har indbyggede strømbesparende funktioner, er det muligt at reducere strømforbruget yderligere ved at gøre flg.:
* Brug strømforsyningen når det er muligt.
* Skru ned for intensiteten på LCD-skærmen. En meget lys skærm bruger mere strøm.
* Brug harddisken til at gemme filer på i stedet for floppy-drevet.
* Brug ikke “screen savers”, da disse bruger meget CPU-kraft - en blank skærm bruger mindre strøm.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 15-10-04 16:19

Sluk for den, når du ikke bruger den.
Batterier er batterier.
Hvis det ikke var kørte vi alle i elbiler.
Der skal strøm til alt hvad vi bruger i dag, men selvfølgelig findes der gode og dårlige batterier.
Hvis det er lethium du har, skal de vist ikke aflades hver gang.
Jeg har selv ødelagt mange batterier på dårlig vejledning.
Så undersøg det selv på nettet.

Mvh.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 15-10-04 16:20

Læg dem aldrig i fryser/køleskab.
Dårlig ide'.

Kommentar
Fra : JacobS.

Dato : 16-10-04 10:55

Er der ikke andre som har nogle gode tips?

Accepteret svar
Fra : goofy_dk

Modtaget 165 point
Dato : 17-10-04 12:59

Alle opladerlig batterier har det bedst med at blive helt afladet før de bliver opladet fuldt.

Lad vær med at "klat-ladde"

Mange brugere med bærbare, går på arbejde, smækker strømforsyningen i den bærbare, og lader den stå hele dagen med strømforsyningen tilsluttet.

Når de går hjem, putter de den bærbare i tasken og lader den stå til næste dag, hvor historien gentager sig.

Efter et stykke tid bliver batteriet "dovent" og husker hvor det bliver afladet til før de bliver ladet op igen.

Ovenstående kan klares på ca. 3 måneder, hvorefter man kan købe et nyt batteri

Derfor, vær hård ved dit batteri og lad det arbejde for sagen, så holder det meget længere.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 17-10-04 13:35

Hej JacobS
Her er et par vejledninger, som jeg har fået med, ved købt af batterier.

#
Brug af genopladelige batterier.
Nye batterier skal påregnes at have minimum 3 op- og afladninger, før de er oppe på fuld kapacitet.
NiCd = Nickel-Cadmium battterier har godt af at blive næsten fuldt afladet engang imellem for at opretholde en god kaåacitet.
NiMH = Nikel-MetalHydride batterier kan også med fordel aflades næsten fuldt ud engang imellem.
Bly-batterier og Li-ion oplades hver gang,de har været i brug, og bør ikke dybdeaflades, da det går ud over levetiden.
Genopladelige batterier sættes væk i opladet stand, og afbrydes fra det udstyr hvori de er placeret.
#
Foholdsregler for Lithium-batterier.
Lithium-batterier udmærker sig ved høj driftspænding og kapacitet samt særdeles lav selvafladning i forhold til andre batterityper.
Batterier i al almindelighed skal selvfølgelig behandles korrekt fot at få den fulde gavn.
Dette gælder i særdeleshed for disse Lithium-batterier, der ved forkert behandling kan forårsage uheld på grund af lækager og i værste fald ekplodere.

Undgå f.eks. følgende situationer:
1) Brug ikke Lithium-batterier sammen med eller i stedet for andre former for batterier (brunsten, alkaline osv).
2) Kortslut eller fejlpolariser ikke batteriet.
3) Oplad ikke batteriet.
4) Forsøg ikke at åbne batteriet.
5) Temperatur over 100gr.C.
6) Må ikke brændes eller smides i vand.
7) Ved stød kan batteriets forsegling beskadiges med deraf øjeblikkelig eller senere lækage og afgasning af elektrolyt til følge. Vær derfor opmærksom hvis batteriet har været tabt og opbevar eller transporter ikke batterier sammen med værktøj eller lignende, der kan give stød- eller kortslutningsskader.
#

Måske kan du bruge lidt af det.
Mvh. KaVAkandu

Godkendelse af svar
Fra : JacobS.

Dato : 14-11-04 18:00

Tak for svaret goofy_dk.