/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Bank/kreditfore. skift
Fra : invisible
Vist : 1178 gange
150 point
Dato : 15-10-04 08:41

Hvis man har Nordea bank, samt kreditforening. Hvad vil det så koste mig ????
Jeg har 2 lønkontoer/kassekredit med 75.000 som kredit max.
2 billån
2 kreditforeningslån 5 og 6% fast forrent
1 byggelån til 6,5% flex rente (ejerskiftelån)
Alle forsikringer ved Tryg (kræves af Nordea, for at blive fordel+ kunde)

Ikke fordi at jeg er vildt utilfreds med Nordea, men jeg vil gerne ud af TRYG da de er alt for dyre.

Jeg føler også lidt at banken har røvrendt mig ved at vurdere vores nyrenoverede hus for lavt så vi skulle lån 280.000 kr ved siden af som et ejerskiftelån til 6,5% flex rente, frem for 5% fast obligations lån.

Jeg har spurgt Nykredit, de kan ikke komme i nærheden af de renter Nordea tilbyder, de ekstra penge man måske skulle bruge til renter kunne måske skaffes hjem ved billigere forsikring ?

Totalt set er vi en rigtig god kunde som sammenlagt skylder 1,5 mill til bank/kreditforening.
2 gode indtægter og betaler altid regningerne til tiden.

Så alt i alt en dansk kerne familie, med normale lån.

Så hvad ville det koste at skifte bank/forsikring/kreditforening (komme ud af Nordea´s klør), er der nogle banker/kreditforeninger som vil betale for at flytte mine kreditforeningslån ????

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 15-10-04 11:17

Jeg tror, at jeg har det rigtige råd til dig, men vil IKKE skrive det her, idet det vil indeholde nogle personoplysninger. Kontakt mig i stedet pr. eMail på hb@conwise.dk

Mvh
H

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-10-04 11:22

Nu kommer det selvfølgelig an på, om der er noget friværdi i jeres hus.
Eller om vurderingen er høj nok.

Men umiddelbart kunne en løsning være, at tale med kreditforeningen om en omprioritering, hvor der laves et nyt billigere lån til at indfri de gamle + byggelånet i banken.
Og kreditforeningernes renter på flekslån f.eks. er ikke så høje som det du betaler i Nordea.
Forstår ikke, at Nykredit siger, at de ikke kan tilbyde billigere renter end Nordea, jeg har flexlån der til en rente på omkring 3 %.
Med hensyn til at betale for at flytte lånene, er der altid nogen omkostninger du skal betale i forb. med evt oprettelse af nyt lån, men det bliver som regel medregnet i lånebeløbet.

Med hensyn til at flytte dine lønkonti/kassekredit, er det normalt sådan, at man opretter et nyt lån i den nye bank til evt indfrielse af den kassekredit du har, Hvis altså der er noget gæld på kassekreditten. Og der er jo så også noget oprettelsesgebyr på evt. nye lån.

Men lige hvor meget det vil koste dig, er svært at sige. Det skal du have enten bank eller kreditforening til at hjælpe dig med, og selv om du måske kommer til at skylde lidt mere væk, kan det i mange tilfælde sagtens betale sig.
Jeg er forresten meget modstander af de metoder med at "stavnsbinde" kunder til f.eks. bestemte forsikringsselskaber, det er for sjældent at det er til kundernes fordel.
mvh dova

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 15-10-04 13:29

--> ForeverLivingProduct, ingen interesse... Alle skal kunne få glæde af debatten.

--> Dova, der er er mere friværdi i huset, da vi har fået andre til at vurdere det 600.000 højere end Nordea.

Kredit fore. lånene er fast forrentet 5 og 6% lånet på 6.5% flex er et lån som blev lavet på det som banken ikke kunne låne os til, da de ikke vurderede huset højere end de gjorde.
Det skal lige siges at vi byggede om og moderniserede for 500.000 kr.
Så jeg tror ikke det er nemt at få et "forbrugs" lån om du vil på 280.000 billigere end 6.5 % ??

Det er jo reelt penge som banken ikke har nogen garanti for.

Vi får aldrig Nordea til at indrømme at deres vurderingsmand er et fjols, og omstøde deres vurdering. Da jeg så vil kræve at de betaler for at får de 280.000 kr ind som fast rente obgl. lån.

Så interessen ligger i at få de 280.000 væk, som sagtens kan lånes ind i huset. Men kan man have kreditforeningslån i mere end en kreditforen. ?

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 15-10-04 15:14

--> invisible

Helt OK - jeg ville have sat dig i forbindelse med en bankrådgiver, som har klaret et tilsvarende problem for én af mine bekendte meget flot. Dog ville jeg ikke "åbenbare" hans navn her på nettet.

. . . . . men hvis du kan få klaret dit problem ad anden vej, så er det jo også helt fint, selv om jeg synes, at du i den aktuelle situation har behov for topprofessionel rådgivning - vi andre er sådan set blot amatørrådgivere, der måske kan videregive egne erfaringer.

Mvh
H

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 150 point
Dato : 15-10-04 18:02

Ja, jeg ved så ikke helt reglerne med at låne i 2 kreditforeninger, men det jeg var inde på, var at I skulle overveje muligheden for at samle alle lån under et, og så lave et nyt billigere lån til at indfri både de kreditlån og banklånet som I har, for det kan I givetvis spare penge ved.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : invisible

Dato : 24-10-04 14:47

Tak for svaret dova.