/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
PC activity
Fra : jens_gustav
Vist : 515 gange
140 point
Dato : 11-10-04 17:18

Hej !

Jeg abonnerer på Webspeed via TDC. Jeg benytter et Motorola kabelmodem via USB. Først havde jeg installeret det på en 5 år gammel PC med Win98 men har for nylig flyttet installationen til en ny PC med WinXP.
Modemet har en række lysdioder, en af dem hedder PC Activity. Under installationen på min gamle PC blinkede dioden kun når PC'en var tændt men på min nye PC blinker dioden også når PC'en er slukket. Sjovt nok ophører blinkeriet når jeg trækker PC'ens powerkabel ud af stikkontakten. Hvem kan forklare dette og er det et problem ?

Hilsen
Jens Gustav

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-10-04 17:32

Det er nok fordi din nye comp er sat til "wake on lan" i bios - altså venter på besked fra dit lan (netværk)

Kommentar
Fra : xick

Dato : 11-10-04 17:39

Som emesen siger, kunne det meget vel tænkes at din comp er sat til "at tænde når der er forbindelse til nettet" (wake on lan eller wake on modem) .. Så skal dit modem jo være klar til at opfange om der er forbindelse til internettet, for så at tænde computeren. Dette kan slås fra i BIOS (har du erfaring med at rode i BIOS?)

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 11-10-04 17:51

Hej Jens_gustav

Har du opdateret med den sidste nye driver til XP på Motorolas hjemmeside. Jeg havde en som ikke havde gjort dette, og han oplevede ud over extremt aktivitet mellem PC og modem også at den en gang imellem gik ned i XP = stoppede = lukkede totalt.

Problemet med activity og nedbrud forsvandt efter at han fik opdateret driveren.

Så ud over Wake on Lan i din BIOS, så kan driveren også have en stor del af skylden i dit tilfælde.

Lars

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-10-04 05:40

Det er det samme hos mig og et utal af andre jeg kender som jeg har bygget pc'er til,de fleste nyere pc'er slukker ikke helt for strømmen når man slukker pc'en den går simpelt hen i standby(ligesom når du slukker dit tv med fjernbetjeningen)det holder gang i coms/ur(derfor kan dit cmos baterri holde i årvis),og giver en hurtigere opstart af pc'en,så der er altså strøm på dit bundkort/netkort(NIC)som så kuminikere med modemet for at se om der er noget at hente/sende ud/ude på nettet,man kan f.eks,også se det på når man køper/læser test på strømforsyninger(PSU) hvor meget watt der bliver brugt når PSU'en går i standby(typisk mellem 5 og 7 Watt)min bruger 5 Watt i standby lejet.
Nyere NIC er meget agrasive når det gælder om at holde kontakt til nettet fordi at producenterne ikke vil have et dårligt ry angånde forbindelse til nettet eller deres produkter
gør at man har problemer med at komme på nettet,så det er normalt,nyre netkort har noget der kaldes NiC Task Oflloading som gør at det afhjælper cpu/ram forbrug,det vil sige at selve NIC'ket er en selvstændig enhed som har sit eget livpå mit bundkort er der f.eks, en lille
grøn lampe som fortæller at der er strøm på kortet selv om pc'en er slukket,der er masser
af info rundt omkring på nettet om emnet,prøv at læse test om PSU'er og bundkort.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-10-04 05:42

køber

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-10-04 05:45

mange ældre NIC har ikke NiC Task Oflloading

Kommentar
Fra : jens_gustav

Dato : 12-10-04 07:47

Jeg har været inde i BIOS, hvor jeg finder Modem Ring Wake Up og PME Event Wake Up. Førstenævnte har jeg disablet, slukket modem, genstartet computer, tændt modem og slukket computer. Ændringen har ingen effekt.

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 12-10-04 11:08

Det kan du ikke ændre på og der er helle ingen grund til - jeg har opdaget flere netkort som er "online" selvom pcén er slukket - så hvad er egentlig problemet ?

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 12-10-04 11:13

Sorry..- Det har så heller ikke noget med netkort og wake on lan at gøre da du bruger usb.
Det er muligt at du ved hjælp af en usb switch kan slukke for usb porten når pcén slukker - ellers er der ikke nogen mulighed. Der er ikke noget sikkehedsmæssigt at bekymre dig om når pcén er slukket - det eneste jeg kan se er den smule el den bruge i tomgang , men det gør dit modem jo også?

Kommentar
Fra : jens_gustav

Dato : 16-10-04 20:13

Jeg synes endnu ikke at jeg har fået et brugbart svar på spørgsmålet: Hvad kan jeg gøre for at blokere kommunikationen mellem modem og PC, når førstnævnte er tændt og sidstnævnte er slukket - uden stikket til PC er trukket ud. (På modemet findes en standbyknap, som jeg kan benytte til at blokere kommunikationen fra modemsiden af.)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-10-04 11:16

Hej jens_gustav

Jeg har kigget lidt med og forstår ikke hvorfor du absolut vil have slukket for dit modem. Som dannyboyd siger er der kun tale om den lille smule strøm det bruger ved standby og det er så lidt så det næsten er løgn.
På mine egne pcer er der også altid strøm på når de er slukkede. Det du kan gøre er at købe en elspareskinne og koble til pcen så er der afbrudt for al strøm når du slukker, du skal aldrig mere huske på strøm til hverken det ene eller andet.
Koster fra 89,- og op med plads til 5 enheder.

Fijala

Kommentar
Fra : jens_gustav

Dato : 17-10-04 11:55

Hej Fijala

Jeg vil IKKE have slukket mit modem, men jeg vil have mit modem tændt og PC slukket UDEN at der er kommunikation mellem disse to. Sådan var det under Win98 (i hvert fald med min gamle PC) og det giver for mig mest mening, at med mindre jeg eksplicit har bedt PC og modem snakke sammen når PC er slukket, så kan jeg tænde og slukke modem efter behag uden at PC og modem kommunikerer.
Det handler sådan set ikke om hverken elforbrug eller skræk for vira og andet. Mit oprindelige spørgsmål "om det kunne være et problem" gik mest på om det var klogt aht. slid og holdbarhed af hardware at lade PC og modem "snakke sammen" til ingen verdens nytte.
Hvis det ikke er muligt at ændre et eller andet på PC'en for at opnå dette, og hvis alle er enige om at jeg skal skyde en "device" ind imellem stikkontakt og PC for at opnå det ønskede resultat, så er pointene formentlig dine.

Hilsen
Jens_gustav

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-10-04 12:16

Det er da muligt at du kan afbryde PC med elspareskinne, men hvordan tændes den igen..........ikke ved hjælp af PC, for den er jo afbrudt.
Jeg bruger i stedet en strømskinne med lys i afbryderen og den slukker jeg for, når jeg forlader comp.
Denne strømskinne har også det 3. ben som udligner alle comp-dele hvor stikket er med jord - og det er en god ting.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-10-04 12:45

Jeg har måske misforstået, undskyld for det, men at det kunne lade sig gøre på din gamle pc har ikke noget at gøre med windowsversionen, i dette tilfælde Win98, men med bundkortet i den gamle som højst sandsynligt afbrød for alt når du slukkede, i modsætning til de nyere bundkort hvor der er power på noget fx. netværkskort m.m

>emesen\

en elspareskinne er forsynet med et usb stik. dvs. man forbinder pcen med stikkontakt direkte og i med usb stikket, resten af hardwaren bliver så forbundet til elspareskinnen der selvfølgelig også får strøm fra stikkontakt men som så først får power når man tænder for pcen og modsat når man slukker. Man behøver dermed ikke tænke på at skulle slukke for noget, skærm, højtalere hvad ved jeg.

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-10-04 12:49

Det er jo derfor det hedder en elspareskinne, da der ikke skal bruges strøm til standby på enheder.
Det kan være et problem at forbinde sit modem med elspareskinnen da der så vil blive slukket for modem hvergang og så går det galt med Ip adressen, hvis man ikke har fast IP adresse

Fijala

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-10-04 13:23

Ja Fijala - men elspareskinnen kan ikke slukke for PC da PC styrer via USB -eller rettere sagt den kan ikke tænde igen. Men alt andet...............ja

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-10-04 17:05

Netop derfor skal strømforsyningen til modem forbindes til elspareskinnen hvis man ønsker at slukke for modem

Fijala

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 140 point
Dato : 18-10-04 00:22

Den diode du snakker om, checker jo om PC'en er tændt! Den skal blinke! Det er ikke et udtryk for at PC'en er tændt, men den undersøger (prober) for PC activitet! Det er relateret til netkort/strømforsyning, du har sandsynligvis haft en komputer met AT strømforsyning før, men alle nye PC'er kører met ATX strømforsyning! De externe enheder kan jo ikke registrere at din computer er på Standby, som ATX altid er udadtil selvom du har slukket for computeren! Derfor vil dit modem lyse i den diode!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-10-04 01:36

Rigtigt,det er det jeg har prøvet at forklarre,en nyere ATX PSU vil(4--7wat forbrug) der altid være strøm på(standby)så længe man ikke Slukker på afbryder kanppen eller hiver kontakten ud af væggen,derfort kumunikerer pc'en/bundkort/netkort med modemet og omvendt for at opretholde forbindelsen,en god ting,det modsatte ikke en god tingellers skulle netkort
/modem bootes hver gang man ville på nettet,kort sagt.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-10-04 02:33

med ovenstående i tankerne eks>
nede på siden>
Selv om jeg ikke er på nettet, blinker mit modem - hvad sker der?

http://www.stofanet.dk/service/faq.html

TDC FAQ er bengænset derfor stofam,princippet det samme,og så ikke mere om det.
Hygge
Manse9933

Godkendelse af svar
Fra : jens_gustav

Dato : 18-10-04 11:15

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-10-04 14:40

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-10-04 17:25

Ja det har du egenligt ret i Manse! men måske var min forklaring mere pædagogisk