/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
HASTER!!!
Fra : sm7sgb
Vist : 5016 gange
500 point
Dato : 10-10-04 20:23

Har lige købt en kondenstørretumbler i den blå avis af mærke siemens siwatherm c7. Vi har tumblet hele aftenen på forskellige programmer, uden godt resultalt, den varmer, men tøjet bliver ikke helt tørrt. Da jeg kigede i vandskuffen, visede sig at den var helt tom, d.v.s. den suger slet ikke vandet til sig. Hvad er det galt????

MVH

/sgb

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 510 point
Dato : 10-10-04 20:25

Der er højst sandsynligvis det galt, at der er et filter der ikke er renset.
Så er den stoppet så meget, at dampen ikke kan komme ud af tromlen

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-10-04 20:26

Filteret skal være der hvor "aftrækket" fra selve tromlen går ud til den beholder vandet samles i.

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 10-10-04 20:27

Dova> Hvilket filter tænker du på???

MVH

/sgb

Kommentar
Fra : H2

Dato : 10-10-04 20:28

Der sidder en "kondensator " hvor der skal komme det fugtige luft og noget kolt luft til på hver sin side nogle plader. Det kan være af remmen til den blæser der blæger alm luft ikke køre.
Har haft dette problem på min egen simens var ligv ved at kasere den for det, men så fik den en ellestik og køre igen ca 2 år siden.
Henrik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-10-04 20:31

Det er det filter der skal opsamle alt det "fnuller" og evt. hår m.m. der kommer fra tøjet.

Min tørretumbler skal filtret renses på for hver maskine der tørres.

På nogen sidder det neden under lågen og kan ses når maskinen åbnes, og andre kan det måske sidde inde over vandbeholderen.
Men er du sikker på, at den varmer som den skal?

mvh dova

Kommentar
Fra : H2

Dato : 10-10-04 20:34

Den kan også sidde i lågen.

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 10-10-04 20:34

dova> Det filter er renset og ja den varmer, men det er klart at hvis ikke vandet bliver suget op så tørrer tøjet jo næppe.

MVH

/sgb

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 10-10-04 20:42

den sidder i lågen, men tror ikke et problemet sidder der.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-10-04 22:24

Remmen er røget af, og derfor kører blæsepropellen ikke rund med luften.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-10-04 23:01

Har været på nettet og lede efter mulig fejl på lige den model.

I bunden sidder der en hvid boks der indeholder vandpumpen der skal pumpe vand ud af selve maskinen.

Der er noget der tyder på, at det er den der er i stykker og skal skiftes ud.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-10-04 23:06

Du kan se den på
www.secondware.de/technik/trockner/siemens/siemens.php

Det er den reservedel der er nr 2 på listen og hedder:
SIKTOb01 Wasserpumpe.

Tror desværre ikke det kan betale sig at skifte den ud herhjemme medmindre du kan finde en brugt.
Det er den på den tyske side også.
mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-10-04 23:30

Prøv ham her: http://www.hvidevaredele.dk/shop/default.asp han kan sikkert hjælpe dig.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 10-10-04 23:35

Hej /sgb

Jeg har med interresse læst jeres ordveksling ned over siden og får lyst til at still dig et par spørgsmål:

1. Der hvor du købte tumbleren - var den opstillet og fik du den demonstreret i brug ?
2. Er der en brugermanual med til din maskine ?

3. Har du renset kondensatoren ? ( Den som H2 omtaler ) - den sidder forneden i maskinen - det er en stor "aluminiumskasse" som gerne skal vær helt ren og fri for "fnuller" og lign. - Vask den i brusekabinen med lunkent vand fra bruseren - skyllés grundigt i alle retninger - rystes for vand, og monteres blot i "våd tilstand.

4. Har du kontrolleret bag på maskinen - om slangen fra pumpen i bunden er tilsluttet op til vandskuffen ? ( Måske har maskinen kør med en slange direkte i afløbet - hvorfor skuffen ikke har været brugt ?

5. Kommer der nogen form for "fejlmelding" på maskinens betjeningspanel ? - en lampe der lyser for "fyldt vandskuffe" eller lignende ?

6. Lad dig ikke narre til at tro at pumpen er i stykker blot fordi den ikke kører ! - Pumpen køre kun i intervaller - styret af programværket !

Lad os høre nærmere om du finder ud af noget !?

MVH. - www.hvidevaredele.dk - Ole Brink

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 10-10-04 23:38

Tak for tilliden Keldd.

MVH. - www.hvidevaredele.dk - Ole Brink

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-10-04 23:41

Jeg tror nu ikke at det er vandpumpen der er stået af, men feks at remmen er sprunget eller at kondensatoren er tilstoppet.
Kondensatoren skal renses efter behov, dog mindst 3-4 gange om året.
Men der er ikke andet for end at skille maskinen ad, den er ikke særlig svær at have med at gøre, bare man er forsigtig med at få afbrudt strømmen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-10-04 23:44

Selvtak Ole Brink,
godt at have dig i baghånden.
Hilsen
Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 11-10-04 09:27

Tak for mange gode tips, har på trods overskriften "HASTER" ikke nået at skille den endu, det vil jeg gøre her til aften.

Ole Brink>
1. Jeg fik den demonsteret, men ventede ikke så længe for at se om det kom vand i skuffen.

2. Har ikke fået manualen endu, da ejern ikke kunde finde den, vil hvis han finder den få den med posten.

3. Det prøver jeg i aften.

4. Har ikke kørt med slange direkt i afløb, da begrundelsen for salget var at sælger var træt af at tømme skuffen for vand.

5. Nix.

6. Ok.

Jeg er "næsten" sikker på at maskinen virkede da jeg købte den, men det jeg tænker lidt på, er om det er sket noget i transporten.

MVH

/sgb

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 11-10-04 18:25

Er maskinen en ren 230V eller er den til 2 faser nul og jord

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-04 20:00

Når du får skilt Filterboks/kondensator ad, hvis der så står vand dernede, og den ikke er stoppet, kan du godt regne med, at det er pumpen der er stået af, for jeg formoder, at du er sikker på, at tromlen kører rundt som den skal, så det ikke er remmen der er hoppet af.
Blev tøjet forresten slet ikke tørret, eller var det ligeså vådt som da I puttede det i maskinen?
mvh dova

ps: hvorfor er du "næsten" sikker på, at den virkede da du købte den?
Det er ikke så tit der sker noget med sådan en under transport, medmindre I ligefrem har haft den vendt på hovedet eller noget, så remmen måske kan være skredet af.

Kommentar
Fra : sm7sgb

Dato : 12-10-04 08:54

Ja, nu har man jo stor lyst at skrive, pumpen er stået af eller at remmen var knækked, men det var det ikke. Det er sgu pinligt, men det var kun kondensatoren som skulle renses, den var fuldstændigt stopped. Godt man ikke lever af at stille spøgsmål.

Undskyld forstyrelsen!!!

MVH

/sgb

Godkendelse af svar
Fra : sm7sgb

Dato : 12-10-04 08:55

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-10-04 10:38

Det var da udmærket, at der ikke var noget alvorligere galt med maskinen.

Mvh dova