/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Gratis krisehjælp
Fra : wezzler
Vist : 1650 gange
160 point
Dato : 10-10-04 13:26

Jeg er i tvivl hvordan det er med krisehjælp efter en relevant situation!

Og jeg tænker på vist man IKKE er medlem af falck, sygesikring DK, osv.

- Det gratis et halvt år efter? (har jeg hørt)

- Der bliver betalt 60% af prisen for psykolog? (har jeg også hørt)

- Det er forskelligt fra kommune, læge osv...????

Jeg syntes, at det er utroligt dårligt, at folk i denne situation ikke kan få klart besked!! Det vil jo kun skabe mere forvirring i en trist og utrolig svær periode...

Håber I kan give mig et overblik

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-10-04 15:07

Du skal ikke høre efter alt - hvad du hører - et halvt år efter....
I DK er har alle - næsten alle danskere - dvs. ikke dem der bor/uddanner sig i udlandet og er væk i mere end 12 mdr. - mulighed for gennem sygesikringen, via egen læge, få ordineret, efter behov osv. Så hvis ikke din læge - eller "dit tilfælde" har været i TV, så kan du alternativt selv betale.

Sådan er det

Kommentar
Fra : casu

Dato : 10-10-04 15:40

KÆre Wezzler,

Der er mange forskellige relevante situationer og adgangen til og mængden af krisehjælp afhænger i høj grad af arten, synligheden og "dokumenterbarhden" af den "relevante" situation.

Desværre har du nok ret i, at der (endnu?) ikke findes en ISO-6000 certificeret regelbog til formålet og derrfor afhænger det i nogen grad af, hvilke personer, du får fat i.

Jeg kender heller ikke alle reglerne, men det vil nok være nødvendigt at specificere noget nærmere hvilken krisesituation, du står i.

For at få klar besked, må man desværre være klar til at give tydelig besked om, hvilken form of hjælp, man har brug for

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : wezzler

Dato : 10-10-04 17:36

Jeg har hørt, at man kan få gratis psykolog hjælp i Danmark, som dansker et halvt år frem efter "situationen", som her er dødsfald!??!!

Kommentar
Fra : casu

Dato : 10-10-04 18:22

Hej igen wezzler,
det kommer igen anpå, hvilken relation, man har haft til afdøde, men under alle omstændigheder skal hjælpen rekvireres via egen læge

Læs her: http://www.netpsykiater.dk/Htmsgd/Krise.htm

der står alt (eller i hvert fald meget om krisen - så det er lige før at det hele er samlet her)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-10-04 18:23

Hej wezzler

Ja, du skal tale med din læge om en henvisning til en psykolog.

God bedring!

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-10-04 18:24

Hvis du bor i Århus, kan du gå ned til Gallo-huset i Nørregade (v. Nørreport) og få gratis hjælp!

MVH
Hanne

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 160 point
Dato : 10-10-04 18:33

Jeg har fundet noget amateriale til dig.
http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=161

Lov om offentlig sygesikring. http://147.29.40.108/_GETDOCI_/ACCN/A19980050929-REGL
§9 stk. 2 <------ siger at der kan ydes psykologhjælp.

Tilskud til psykologhjælp efter sygesikringsloven.
http://www.lpd-info.dk/
http://www.lpd-info.dk/tabindex.asp?book=2&action=index&value=1 <-------- det skulle så være betingelsene, og der ydes et tilskud på 60%.
Citat
§ 3. Tilskud til både gruppe 1-sikrede og gruppe 2-sikrede er betinget af, at behandlingen ydes af en psykolog, der er tilmeldt den gældende overenskomst mellem Sygesikringens Forhandlingsudvalg og Dansk Psykolog Forening.
Stk. 2. Det er en forudsætning for ydelse af tilskud, at der foreligger en skriftlig henvisning fra alment praktiserende læge (herunder vagtlæge), inden behandlingen påbegyndes. Dog kan henvisning, såfremt den henvisende skønner, at sikrede har behov for akut psykologhjælp, ske på anden måde. Der udstedes herefter snarest skriftlig henvisning.
Stk. 3. Henvisning kan normalt ikke udstedes senere end 6 måneder efter den begivenhed, der er årsag til henvisningen indtrådte.
Henvisningen har kun gyldighed, såfremt psykologen modtager den senest en måned efter udstedelsen.

Ud fra disse oplysninger må det være rigtigt, at der normalt ikke ydes hjælp til hændelser der er mere end 6 måneder gammel.

Jeg er ikke sagsbehandler, og kan derfor kun forsøge på at finde oplysninger.
Håber dette giver dig større klarhed over hvad der skulle være gældende regel/lov.

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : wezzler

Dato : 10-10-04 21:39

Tak for svaret jakjoe.

Det var vist det jeg søgte....

Jeg tror det er forskellig fra person til person, om de skal bruge hjælp, men med alt dette bøvl, tror jeg hurtig folk dropper det simpelthen fordi de er tvivl om reglerne.

Men når alt kommer til alt skal man vel bare kontakte lægen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 10-10-04 21:43

Jeg siger også tak.

Det må være indgangsvinklen, at man får en henvisning/hjælp fra lægen til at komme videre i livet.

Alt godt i fremtiden.

mvh
jakjoe