/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Delphi/Pascal / Spørgsmål
10  jdjespers.. 200
kompilering af pascal program
Fra : perchris
Vist : 1303 gange
200 point
Dato : 09-10-04 23:47

Jeg har engang fået lavet 5 små programmer lavet i pascal
de de køret fint under win31, men kører ikke på min XP
Jeg har .pas filerne, kan de rekompileres så de kan køre under XP,
og kan du gøre det for mig? Jeg har ingen erfaring med pascal
kun basic fra dengang med commodore 64.
per__c@hotmail.com
Per

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 210 point
Dato : 09-10-04 23:58

har du også exe filerne , for så kan du selv reperer dem
det er fordi du får runtime error og det var dengang maskinerne ikke var så hurtiger
men med denne tppatch.exe
http://www.rose-hulman.edu/~moloney/tp7bug.htm
kan du patche din exe fil

brug kommandoen
tppatch.exe filnavn

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 10-10-04 09:34

Du kan sansynligvis ikke afvikle .exe-filen på en maskine der kører mere end 300 MHz...
Det skyldes at man internt i CRT-modulet bruger en udregning, hvor man kigger i et tidsafhængigt register, hvorefter man lader en variabel tælle op (variabel := variabel +1) et kendt antal gange, og kigger i registeret igen; og ved at udregne den reciprokke værdi af hvor langt registeret "har flyttet sig" (1/X) har man et direkte udtryk for maskinens hastighed - MEN når nu man kan nå at tælle, UDEN at registeret når at ændre sig... tjah, så sakl man dividere med 0 (NUL) - og det kan man ikke !
Lang forklaring - og du kan (som technet skriver) downloade en reparations-fil til dine .exe-filer - men du kan også finde en reparationsfil til dit CRT-modul - - jeg skal lige tilbage på jobbet, så skal jeg se om jeg kan finde adressen.
ELLER du kan vælge at konvertere til Delphi - men jeg synes også det er sjovere at sidde og skulle styre a-l-t selv

Kommentar
Fra : technet

Dato : 10-10-04 10:30

perchris >> du kunne jo også selv prøve at lege lidt med tp
prøv lige at se her
http://www.simonhuggins.com/courses/progbegin/pascal/download/

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 10-10-04 20:05

Du får nok en runtime error 200. Det er en fejl, som Borland ikke gider at gøre noget ved.

Du skal downloade en Patch. Til din TP7. Den heder t7tplfix.zip Hvis du ikke kan finde den ,har jeg den.
Men så skal jeg bruge din mail.

MV.

Peter Jensen

Godkendelse af svar
Fra : perchris

Dato : 10-10-04 21:36

Hej technet
Jeg fik repareret programmerne og de virker fint
Tak for hjælpen

PS: Jeg fik lige prøvet tp7.0 fra www.simonhuggins.com....
Jeg fik hentet .pas filerne ind i programmet men når jeg forsøgte at compilere
fik jeg en fejl 15 file not found på filerne tpdate.tpu, tpdos,tpu og tpcrt.tpu
Jeg fandt en tpdate.tpu og lagde den ind i C:\Programmer\TP\, men den kunne
stadig ikke finde filen. Et af de programmer jeg kompilerede gik fint,
men der kom ingen .exe fil ud af det.

Niederhof foreslog konvertere til Delphi!
Jeg fandt en Delphi 6.0 på K Komputer CD 1-2002
fik den installeret og registreret
Jeg fik hentet .pas filen ind men Project|Compile var ikke tilgængelig.

Nå men mine filer virker jo så jeg er glad.
Tak til jer begge

Kommentar
Fra : technet

Dato : 10-10-04 23:13

jag har godtnok tp7.0 på instalationsdisketter hvis du stadig vil prøve at lege tp7.0 for dos

men det er jo lidt gammeldags