/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hfi/Hpfi Relæ
Fra : Bragesvej
Vist : 1739 gange
10 point
Dato : 09-10-04 18:15

Hvad er forskellen?

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 20 point
Dato : 09-10-04 18:46

http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/global/Presse/Pressemeddelelser/Test_af_HFI-_HPFI-afbrydere.html
[copy]
Hvad er en HFI/HPFI-afbryder?
Populært sagt føler HFI- eller HPFI-afbryderen, om den strøm, som passerer ud i installationen, og den strøm der kommer tilbage i ledningerne, er af samme størrelse. Hvis en del af den elektriske strøm, på grund af fejl i et elektrisk apparat eller den elektriske installation, bliver ledt til jord, fx gennem en person, så vil HFI- eller HPFI- afbryderen straks afbryde. En HFI- eller HPFI-afbryder beskytter personer mod farlige fejlstrømme fra elektriske apparater eller installationer. Mærker HFI- eller HPFI-afbryderen en fejlstrøm af en vis størrelse, kobler den ud på en brøkdel af et sekund.

I dag installerer man kun HPFI-afbrydere, der har erstattet HFI-afbryderne, da de yder en større beskyttelse. På HFI- og HPFI-afbryderen sidder prøveknappen, som et par gange om året bør aktiveres, for at sikre at HFI- og HPFI-afbryderen virker, som den skal
[/copy]

Kommentar
Fra : H2

Dato : 09-10-04 18:46

Det er blevet lovpligtig af bruge HPFI.
P står for polserende jævnspænding.
Det gør at den ikke skulde slå fra ved polserende jævnspænding, så som lyn og strømpulser fra elektronig.
Henrik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-10-04 18:47

et hpfi-relæ er også følsomt over for pulserende jævnstrøm som findes i elektroniske husholdningsmaskiner.
Men du kan læse mere her
http://cubus-adsl.dk/elteknik/komponenter/hpfi.php

nederst på siden kan du klikke på et spørgsmål om forskel på de to.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 09-10-04 18:55

Et billede af de forskelige typer?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-10-04 18:55

Højfølgsom Poriserene Fejlstrøm Indikator (er mindere føglsom over for støj fra div. freks. microovn)
Højfølgsom Fejlstrøm Indikator

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-10-04 18:56

stave jørgen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-10-04 18:58

som HS har sagt undskyld

Kommentar
Fra : H2

Dato : 09-10-04 19:03

ikke HS men H2

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-10-04 19:18

HFI-relæ er stadig lovligt at bruge.
HPFI anbefales da det sikrer mod spændigsspidser eks. ved tordenvejr.
Til bragesvej - de ligner hinanden bortset fra "P"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-10-04 19:20
Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 09-10-04 19:21

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-10-04 19:58

Velbekomme