/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
OBH regnmåler
Fra : Fox_dk
Vist : 4197 gange
100 point
Dato : 07-10-04 19:44

Hej.

Jeg har en af de fine OBH trådløse regnmåler (http://www.obh.dk/Products/Product.asp?ProductNo=4415) men syntes den måler for lidt (ca. 2-4mm/10mm) i forhold til naboernes andre typer regnmålere.Er der nogen måder man kan teste om den måler den rigtige mængde? Brugsvejledningen er desværre blevet væk. Hvad skal jeg så tro, at min regmåler til 700kr er mindre præcis end naboens til 20kr eller 200kr?

mvh
Fox

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-10-04 19:49

Det burde jo ikke være så svært at tjekke for det der jo måles er den regnmængde der falder. De billige har en tragt hvor man så hare har ændret stregmarkeringerne så de er mere end 1 mm pr. streg i forhold til tragtens størrelse. Hvis du har en tom beholder med plan bund og lige kanter skulle du jo gerne kunne måle direkte hvor meget regn der er faldet i en given periode.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-10-04 20:43

Regnmåling lyder jo til at være lige ud ad landevejen, men fegnen kommer jo ikke altid lige ned fra oven, hvis der f. eks. er østenvind og din nabos regnmåler står øst for huset og din vest for så får i ikke samme regnmængde i måleren, det samme gælder naturligvis store træer.
Nogle elektroniske regnmålere har et varmelegeme indbygget, for ikke at ødelægge aparatet i frostvejr, dette varmelegeme får en del af det opsamlede vand til at fordampe.så får du jo en forkert aflæsning,
Den sikreste måde at kontrollere apparatet på er at købe en af de billige målere af plast, sidst jeg købte en kostede den 7,50 kr.. Den måler nøjagtig, bare den er anbragt rigtig og det er jo svært nok i en lille have.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 07-10-04 22:14

Hvis du ikke kan vente på et regulært regnvejr, kan du checke alligevel. Mål så præcist som muligt tragtens areal og gang det med eksempelvis 100 millimeter. Hvis arealet er 50 mm * 100 mm, så får du 5 cm * 10 cm * 10 cm = 500 kubikcentimeter = ½ liter. Nulstil måleren og hæld MEGET LANGSOMT den halve liter vand ned i tragten på regnmåleren (du skal selvfølgelig bruge dine egne tal, jeg bruger bare dem, jeg kender fra min egen måler). Når du så har hældt alt vandet igennem, aflæser du displayet, og det skulle gerne vise et sted mellem 99 mm og 101 mmm. Hvis dit resultat er langt fra, så har din forhandler et problem, for jeg går ud fra, at der er garanti endnu.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : Fox_dk

Dato : 14-11-04 12:10

Tak for svaret pbp_et.