/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
IQ test hjælp...
Fra : mariusn
Vist : 10502 gange
200 point
Dato : 04-10-04 11:06

Da jeg snart skal tage en lille test i forbindelse med job ansøgning, håber jeg at det er noen der har nogle gode links til IQ tester med fasit/forklaring til løsningene.
testene skal være af mensa typen.
kender godt til testen på http://www.mensa.dk, og er på udkik efter lignende tests med forklaringer til svarene.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 04-10-04 11:12

Nu ved jeg ikke hvad det er for et job og hvem der skal forestå testen, men er du sikker på det er den type??

Det er ganske usædvanligt at man tillægger den slags tests større betydning

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 04-10-04 11:14

#1

Jeg er sikker på at det er en test af den type og jeg ved også at den har betydning

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 04-10-04 11:16

Ok, så god fornøjelse.

Jeg kan desværre ikke hjælpe med links til den slags tests

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 04-10-04 11:20

Hej Mariusn

Lad endelig være med at forsøge at lure testen af, det kan ikke lade sig gøre uden at du på det nærmeste er genial, og så har du jo ikke ligefrem behovet. Til gengæld indeholder alle tests jeg kender til en metodik til afsløring af personer der forsøger at "snyde med testen" og disse personer bliver normalt straks sorteret fra.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-10-04 11:22

Desuden er det vel en eller anden form for snyd. (Ved godt jeg moraliserer). Fik jeg nys om at en ansøger forsøgte at omgås de ansættelsessystemer jeg agter at anvende, ville vedkommende have annulleret sig selv!

Jeg er vidende om, at ved visse test's skal man passe på at svare ærligt (personlighedstest's), ellers fanger de en, idet mange af spørgsmålene er nogenlunde enslydende, men stillet fra forskellige vinkler. Derfor "hopper" man nemt i, hvis ikke man er ærlig.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 04-10-04 11:22

IQ Hvad er det.......

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 04-10-04 11:24

Der er jo ikke noget forkert eller snyd ved at forberede sig til en samtale/test ved at lave opgaver af lignende art inden testen.

Det er jo heller ikke forbudt at læse til eksamen

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 04-10-04 11:25

http://www.sitecenter.dk/jask/hurtigiqtest/

http://www.ihimlen.dk/ se under sjove test....

mvh
Trold

ps. Held og lykke, lad os høre senere om du fik det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-10-04 11:32

Mit råd er. Mød frisk og veludhvilet, og prygl den der test, efter bedste evne. Det er du bedst tjent med.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-04 11:33

Den slags logik test kan man godt forberede sig på ved at øve lidt i at bearbejde den slags problemstillinger.
Mensa testen er da glimrende som øvelse og hvis det kan trøste dig så viser den nyeste forskning, at intelligens har mere end en matematisk side, hvor en af de andre vigtige ting er kreativitet.
Firmaer der baserer ansættelse på den slags test har ofte en meget speciel holdning til personalet så måske skulle du slet ikke ærgre dig hvis det ikke går.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-10-04 11:34

BP
Nej selvfølgelig ikke. Men at træne sig i at huske svarene i en given IQ test er på randen af snyd, og bestemt ikke intensionen i en sådan. At man mentalt lader sig op, vha af andre lignende test's kan jeg ikke se noget galt i.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 04-10-04 11:35

Det er jo heller ikke muligt, der findes utallige tests af den type, så sandsynligheden for at man har trænet i den konkrete test er vist temmelig lille

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-10-04 11:41

BP

Det kan du have ret i.

Jeg synes bare det oprindelige spørgsmål, "lugter" af ønsket om at fifle....Den tanke huer mig ikke (undskyld hvis jeg har misforstået intensionen).

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-04 11:50

Man kan ikke træne til at løse fr opgaver, som man jo ikke kender, men man kan træne i selve processen, hvilket ikke er snyd. Folk der elsker matematiske opgaver vil ikke behøve at træne da de er trænet i at se problematikken, men andre kan godt stå dårligere fordi de simpelthen ikke umiddelbart forstår problematikken og det er ikke tegn på dumhed. Intelligens er jo blandt andet evnen til at tilegne sig ny viden og færdigheder.

Jeg har faktisk selv prøvet at være forberedt endda uden, at jeg vidste hvad det var jeg skulle. Jeg havde siddet med en stak af gamle Readers Digest hvor der ofte var den slags små prøver og jeg blev så bidt af det at jeg gennemgik stakken bare for at finde de tests, og da jeg så blev stillet over for sådanne opgaver i en ansættelsesprøve lykkedes det mig at løse samtlige bortset fra den der ikke kunne løses. (fik svarene senere). Det var ikke en intelligensprøve, men en såkaldt omtankeprøve hvor man bruger elementer fra intelligensprøver. Hvis jeg ikk etilfældigvis havde fundet morskab i at løse de opgaver tidligere ville jeg have haft sværere ved at komme i gang med at løse opgaverne i testen.
Jo jeg tror man kan forbedre sine chancer uden snyd.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 04-10-04 11:55

http://hjem.get2net.dk/mick.langhoff/

Hvis linket virker altså.
Der er en masse forskellige tests.

Men glem det med forklaring til svarene, det kan du ikke bruge til noget som helst, og i de fleste tilfælde får du ikke forklaringen. Sådan en test kan du ikke løse med bedre resultat ved at have studeret en masse forklaringer på hvorfor et svar er sådan og sådan.
Og der findes så mange af den slags tests, at du sikkert bare bliver endnu mere forvirret af at prøve at øve dig for meget på det.
Nu ved jeg så ikke hvilket arbejde det drejer sig om, siden firmaet bruger den slags metoder til "at skille fårene fra bukkene", men finder det i det hele taget lidt betænkeligt, hvis et firma hælder mere til en test, end ser på de menneskelige egenskaber og kundskaber der er nødvendige for at bestride omtalte stilling.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-04 11:58

Det er for øvrigt ikke alle steder de lægger vægt på at opgaverne bliver løst korrekt idet man kan bruge dem som en del af en psykologisk analyse for at vurdere den måske kommende medarbejders håndtering af opgaver og evne til at indgå i et teamwork. Om det er tilfældet her fremgår jo ikke.

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 04-10-04 12:05

BjarneD har forstået hvad jeg vil frem til

Jeg er jo ikke på udkik efter fasiten til den test jeg skal tage..

Er på udkik efter en test med fasit så jeg får forklaret logiken i de spørgmål som jeg ikke forstår

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-10-04 12:08

Fair nok

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-04 12:09

Kig på Dova's link

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-10-04 14:53

Glem det, der er ingen med respekt for sig selv, som tillægger den slags test nogen betydning.
Så slap du bare af og vær dig selv. Det kommer du længst med.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-04 15:52

qfha, det har du fuldstændig ret i, og firmaer der lægger mere vægt på test end på personen er heller ikke værd at arbejde for, men hvis mariusn er tændt på jobbet kunne det være, at han skylder sig selv at gøre sit bedste om ikke andet så for at vide med sig selv "jeg prøvede da".

Godkendelse af svar
Fra : mariusn

Dato : 05-10-04 12:03

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-10-04 12:28

Selv tak
Og held og lykke med testen

mvh dova