/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Fjernundervisning / Spørgsmål
10  jensalexa.. 300
Latinundervisnig
Fra : Staffe
Vist : 1524 gange
20 point
Dato : 04-10-04 01:02

Jeg skal bruge Latin for at komme ind på en uddannelse, gerne den lille latinprøve, er der nogen der ved om det findes på fjernundervisning og i så fald hvor.

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 30 point
Dato : 04-10-04 01:50
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-10-04 08:58

Folkeskolerne kan tilbyde latinundervisning i 10'ende klasse (valgfag). Det afhænger vist en del af tilslutningsinteressen for faget....

Latin kan også tilbydes som voksenudervisning på VUC - find dit lokale VUC på www.vuc.dk og forhør dig.

mvh Berpox

Godkendelse af svar
Fra : Staffe

Dato : 06-10-04 14:41

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-10-04 15:03

Selv tak, Staffe. Held og lykke med undervisningen. (godt det ikke er mig)
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-10-04 22:00
Kommentar
Fra : logiko

Dato : 23-08-05 12:24

Nylatin eller med et andet ord Esperanto.
Esperanto er et sprog lavet af Ludvig Zamenhof for ca. 120 år siden. Esperanto består af 65% latin, men er i modsætning til Latin meget let at lære da grammatikken er yderst logisk og velkonstrueret. Man siger populært sagt at Esperanto er 10 gange hurtiger at lære en engelsk for en dansker. Jeg ville til hver en tid vælge at lære esperanto fremfor latin, da man i det store hele lære de samme grundord, men ved at lære esperanto for man i øvrigt kendskab til en super strømlinet og aldeles fremragende logisk grammatik, som man igennem hele livet vil nyde godt af når man skal lære og forstår andre sprog.
Ofte høre man parolen, "Nåå, du er nok matematisk begavet" eller "Du er nok sprogligt begavet", men jeg vil våge at påstå at vi med esperanto har modbeviset på at man enten det ene eller det andet. Esperanto er en næsten perfekt kombination af matematik og sprog, så matematikere bliver sprogligt begavede af at lære esperanto, og sproglige bliver matematisk begavede af at lære esperanto.
Esperanto er allerede det mest neutrale og fredlige sprog i verden, som kan betegnes som et verdenssprog. Hvis du ikke tror dette prøv da at søge på ordet "esperanto" i google.

Hvis du har lyst til at vide mere prøv da at søg på Esperanto i "Fjernundervisning" her på siden.

Hilsen Jonas Dalmose