/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rengøring af vindues karme?
Fra : Bragesvej
Vist : 1631 gange
50 point
Dato : 03-10-04 21:13

I mit ny købte hus er der nye vinduer og karme af træ, (Hvilken træsort ved jeg ikke) men der er vand skjolder på karmen,
vand der kommer fra potteplanter og efter rengøring af meget beskidte vinduer, jeg vil helst ikke slibe på dem men kan jeg rengøre dem så det forsvinder?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-10-04 21:47

Hej Bragesvej.

Hvis du med vand-skjolder mener misfarvninger, er det blot nogle bakterier eller svampe. Dem kan du nemt dræbe ved at vaske med en vand opløsning med en blanding af 50% vand, 10 % Sprit og 40 & Atamon. Smør på og lad tørre, Smør på og lad tørre. Så er det dødt. Der kan så stadig være døde legemer tilbage, og de vil stadig farve. De er nu løse idet de ikke længere er levende, og du kan nu slibe dem af med et fint stykke smergellærred. Mal vinduet igen, efter at ha' renset hele vinduet og du vil aldrig kunne se det igen.

Hvis du derimod mener at vandet har lavet bobler i malingen, er det IKKE vandet der har lavet bobler, men træet nedenunder der allerede ER i opløsning. Og så kræver det noget andet.

Venlige hilsener fra Arne JAkobsen.

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 03-10-04 22:01

Jeg har asketræs karme og har vasket dem med trærens og efterfølgende behandlet dem med sæbelud. Alle skjolder fra drikkeglas og dryp fra blomstervanding er forsvundet. Fremgangsmåden er beskrevet på dunken som man køber hos farvehandleren eller byggemarkederne.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-10-04 22:14

Ikke for at komme i disput med dig Splitcane, men jeg mener altså at trærens er noget kedeligt kemisk skidt, der både billigere og mere naturvenligt kan erstattes af min opskrift.

Hverken Farvehandlere eller Byggemarkeder er kendt for at sælge de varer som er bedst eller billigst. Kun de, som de på en eller anden måde af deres leverandører bliver belønnet for at sælge. SORRY

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-10-04 22:49

Bragesvej du kommer nok til at beskrive materialet og evt.overfladebehandling. Du mener nok vinduesplader da karme er det man monterer døre og vinduer i mens vinduespladen er den du sætter potteplanter på
Du skal i øvrigt ikke være så bange for "kemikalier" for trærens kunne f. eks. være fortyndet salmiakspiritus, der er et glimrende omend ildelugtende rengøringsmidel.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-10-04 22:54

Her er en glimrende liste over kemiske hjælpemidler til den kommende husejer:
http://www.silvan.dk/silvan/d947.nsf/pages/kemi-ordbog

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-10-04 23:02

Ikke al kemi er skidt for miljøet, men meget er altså. Og læg mærke til at ovenstående link er til Silvan's hjemmeside. Jeg siger IKKE at alle Silvan's produkter er noget farligt Shit, men mange ER altså. Bliver man i tvivl om behandling af ens hus osv. Bør man kontakte sagkundskaben og IKKE en kommerciel forretning. Hermed overlader jeg sagen til alm. sund fornuft. AJ

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-10-04 23:07

> BjarneD

I øvrigt er der mange træ-nedbrydende svampe der synes at en tynd salmiakspiritus-drink er "lækker".

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-10-04 23:10

Det er Silvan der står for udgivelsen, men listen er fra Borups kemi og er en fortegnelse af muligheder med sikkerhedsblade, og en af de ting der er på listen er oxalsyre, der anvendes til blegning af vandpletter på teaktræ.
Alting handler jo ikke om svampe og som her svampedræber i form af Atamon (syntetisk salt), som ville være glimrende til skimmelsvampe og mug.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-10-04 23:13

Salmiakspiritus er et rensemiddel der altid skal efterfølges af et plejemiddel, som splitcane jo også skriver.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-10-04 23:22

OK Bjarne. Men Borups Kemi er også et kommercielt foretagende. Og uanset hvor mange såkaldte "sikkerhedsblade" de udgiver, gør de det KUN for at tjene penge ved at sælge deres produkter. Der findes offentlige "firmaer" bl.a. i Rådvad, der er eksperter i den slags rådgivning, såvel til private som til firmaer. Mit råd er virkeligt kun MIT råd. Men jeg ville aldrig stole på et råd fra en kommerciel rådgiver. Var der ikke noget med en Kemi-fabrik i Køge, som fik lov til at tilsvine hele egnen i decennier (10-år), blot fordi den tjente penge og gav arbejdspladser til lokal-samfundet? Nåh, pyt det er jo ikke vores tråd. Jeg melder af nu.

Håber at Bragesvej alligevel fik lidt ud af vores meningsudveksling. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-10-04 23:25

Om ikke andet så får de sig en griner

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-10-04 23:28

Ys My Boys.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 04-10-04 08:00

Ang træ karmene, så er overfladen råt træ,træet et det samme som det vinduerne er lavet af, vi snakker om vand skjolder fra potteplanter, ikke noget svamp her. jeg burdemene rengøring´s middel burde kunne klare det.

Accepteret svar
Fra : TheRipley

Modtaget 50 point
Dato : 04-10-04 09:29

Jeg tror også en gang knofedt kan læse problemet, men bagefter ville jeg behandle træet med noget, der gør det lidt mindre sart - det kan godt gøres på en måde så træet stadig ser råt ud.
Men ved ikke hvad der vil være bedst at bruge til det, det må du selv finde ud af, jeg sidder bare og forestiller mig en rødvinsplet på din vindueskarm, ikke sjovt.........
Vh Ripley

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-10-04 10:46

oxalsyre som du finder i den liste jeg lagde link til er glimrende til at lysne den slags pletter, men man kan også bruge brintoverilte (hydrogenperoxid).

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 09-10-04 00:03

Min malerforetning siger det skal slibes ned

Kommentar
Fra : invincible

Dato : 09-10-04 12:51

Jeg tror din malerforretning har ret, men det er ingen dårlig ting, at foretage afrensning inden slibningen, det er faktisk normal praksis, at grundrense så fedt og løse urenheder fjernes og der sker helt sikkert ikke noget ved at blege mørke pletter bare du ikke gør det med klor der gulner lyst træ.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-10-04 13:00

Jeg syntes, at du skal prøve at lysne pletterne med oxalsyre eller evt. brintoverilte for at fjerne så meget som mulig misfarvning inden du sliber.
Grundrens ja bestemt inden slibning.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 09-10-04 13:50

Vi for se hvad tiden bringer nu når vi ogtager nøglerne 1 nov, jeg prøver måske først med trærens.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-11-04 00:45

Tak for svaret TheRipley. som du sagde og med brug af Grundrens

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 17-11-04 06:41

Dejligt det lykkedes - Knofedt og grundrens må jo også være en passende blanding af naturlige og kemiske stoffer
Hilsen Ripley