/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
.zip
Fra : Matthew
Vist : 357 gange
100 point
Dato : 03-10-04 18:20

Hey!

Jeg sidder og er ved at lave en hjemmeside, og på denne side skal der være nogle billeder. Man skal kunne se billederne direkte på siden, men man skal også kunne downloade dem. Samlet!
Derfor har jeg overvejet at pakke billederne i en ZIP-fil.

Mit spørgsmål er derfor :

- Kan det betale sig at gøre det? Hvad er forskellen på, om de ligger som .zip eller ej?

- Hvilket program kan pakke filerne? Har prøvet med nogle stykker, men de kan kun udpakke!

//Matthew

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 03-10-04 18:24

umiddelbart kan det ikke betale sig. Du har vel formatet jpg som ikke fylder ret meget i sig selv. Derfor vil det ikke være det helt stor du sparer af plads.

Det kommer selvfølgelig an på om det er flere hundrede filer...........

men 30-70 filer kan ikke betale sig at pakke.

Kommentar
Fra : Matthew

Dato : 03-10-04 18:26

Okay... Men hvad er forskellen?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-10-04 18:29

Du behøver da ikke at lave billederne som download, dem der har interesse i billederne kan jo bare højreklikke på dem de vil have og vælg gem "billede som..."

//bentjuul

Kommentar
Fra : Matthew

Dato : 03-10-04 18:32

bentjuul --> Jo, for ikke alle sidens brugere er lige tekniske. Endvidere er det hurtigere, hvis de kan downloade dem samlet, i stedet for at skulle trykke "Save target as" på alle 29 billeder! :)

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 03-10-04 18:42

du kan jo bare prøve at pakke dem, så kan du da selv se forskellen, i størrelsen på filerne. Det vil da også være lettere hvis de bare henter en mappe med filerne der IKKE er pakket, hvis de ikke er så kvikke, hvordan kan de så åbne en zip fil..............

Hvis jeg pakker 29 jpg billeder (alm skærm størrelse) så tager det ca. 15 sek kortere at downloade end en mappe i den størrelse. Men jeg sparer jo hurtigt 30 sekunder på IKKE at skulle pakke dem ud.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-10-04 18:53

Matthew, det kan du da have meget ret i, men hvis de kan finde ud af at unzippe - kan de også finde ud af at højreklikke. Men kan da godt se at det er lettere at downloade alle billederne i en fil, men så skal du et zip-program, du kan finde et par stykker her
http://www.download.dk/index.asp?Kat=utilities&subkat=backup&prog=1657 der er flere andre zip-programmer på download.dk

//bentjuul

Kommentar
Fra : Matthew

Dato : 03-10-04 18:53

Så i orden... Jeg smider dem på siden som de er!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-10-04 19:02

Du kan også downloade Total Commander her http://www.wincmd.dk/index.php?page=download det kan også pakke. Et meget godt stykke værktøj at have og meget brugervenligt.

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-10-04 19:07

Jpg og Jpeg er pakkede formater (= med indbygget datatab af billedinformation ) *.zip er en tabsløs komprimeringsteknik. Eneste grund til at bruge *.zip, *.rar, *.lha, *.arj (..og anden huffman ) : http://www.data-compression.com/lossless.html på i forvejen pakkede filtyper (med el. uden datatab) er muligheden for at 'samle' (concatenate) filerne til én enhed.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 03-10-04 19:12

Jeg mener stadig, hvis de filer han har liggende er jpg filer, så er det ingen nytte til at pakke hverken med det ene eller andet program.

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 03-10-04 19:32

. . . . jeg synes lige at du skal vide, at rigtigt mange er bekymrede/bange for at downloade zippede filer. Årsagen er, at der let vil kunne gemme sig et selv-eksekverbart program i det sammen-zippede.

Mange åbner kun zippede filer, hvis de kender afsenderen - og flere af disse kun, når de i forvejen har været i kontakt med afsenderen og derigennem fået at vide, at "den er go' nok".

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-10-04 20:39

Som det allerede er skrevet så er pakning den bedste måde at samle et antal filer for man kan jo ikke downloade mapper, vel.
Jeg er enig i at det mest fornuftige pakkeprogram er Totalcommander der kan pakke og udpakkei flere formater og som kan bruges til adskillige andre nyttige filhåndteringsting og så fylder det ikke meget.
Hvis nogen er bange for at downloade zip filer fra en side som den beskrevne er da ikke grund til at lade være. Jeg kender også nogen der er ved at brække sig over private reklamer i åbne fora, men det afholder da ikke de "smart" fra at lade være

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 03-10-04 22:24

et program til at åbne og pakke zip filer - har i nogensinde hørt om det mest brugte program til formålet, WINZIP? www.winzip.com og hent en "evaluation version" Det burde da også være det mest brugervenlige, da den næsten kun kan håndtere den ene filtype..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-04 05:20

Karl_Smart -> WinRar ligner WinZip til forveksling, men ka' klare flere pakkede fil-formater : http://tucows.tdconline.dk/preview/194276.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 04-10-04 18:15

Ved det, men hvis det nu skulle være enkelt for brugerne, så er winzip nok det nemmeste alternativ

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 04-10-04 20:16

http://www.ultimatezip.com/ er gratis og helt på højde med WinZip og jo det kan godt betale sid at pakke filer også selv om det kun er en fil.

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 04-10-04 20:40

det kan ikke betale sig at komprimere komprimerede filer - eneste grund i dette tilfælde er at kunne pakke filerne i en fil, så de er nemmere at håndtere.

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 07-10-04 13:58

Det afhænger af filtypen om de kan komprimeres.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-04 14:19

Man kan bruge WinZip/WinRar til at lave selvudpakkende *.exe filer, Hvorved brugeren ikke behøver have disse programmer installeret, men blot kan dobbeltklikke på filen for at få den pakket ud. Problemet er blot at folk (..med rette) tøver med at hente *.exe filer på nettet der ikke er certificeret.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Matthew

Dato : 07-10-04 14:37

Denne side skal indeholde billeder, der skal downloades til forældre, jeg kender! Det vil være billeder af deres børn, så jeg tror, de stoler på, der ikke er virus i!

Kommentar
Fra : Matthew

Dato : 07-10-04 14:37

Derfor behøves der ikke tage hensyn til, hvad folk tror!

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 07-10-04 14:44

Man kan <b>også</b> bruge UltimateZip (som er gratis) til at lave selvudpakkende *.exe filer, hvorved brugeren ikke behøver have disse programmer installeret, men blot kan dobbeltklikke på filen for at få den pakket ud. Og man kan skrive beskeder og valgmulighedder som brugeren kan "tolke" og "handle" efter.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-10-04 16:51

Matthew har du prøvet TotalCommander som jeg lagde link til. Det er et glimrende program til at pakke samt et godt utility da funktionerne er mange. Uanset om du vil bruge det til at pakke med så skulle du prøve det.

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-04 17:44

I gentager mig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-10-04 18:42

Det kan da ikke være mig der gentager dig Molo, jeg lagde linket til TatalCommander 03.10.04 kl. 19.02

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-10-04 19:03

bentjuul -> At pakke i én fil ! ..og levere en applikationsuafhængig løsning ?

Ps. ..uden for nummer bentjuul ..der : http://home20.inet.tele.dk/friheden/temp/DHTML_kursus.rtf ..hvordan går det med at boge den i DOM og Javascript ? Jeg er er begyndt ..så småt ..på at boge XML/XHTML

Matthew -> Undskyld.. dette (tech-)smalltalk indlæg ..håber du tilgiver ?

</GLAD_DRENG>

Kommentar
Fra : Matthew

Dato : 07-10-04 20:55

Molokyle - Jeg tilgiver :)

bentjuul - Hsr prøvet det, men kan sq ikke hitte ud af det!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-10-04 21:28

Matthew programmet er på dansk og i det ene vindue har du de filer du vil pakke og i det andet vindue det directory du vil pakke til. Så markerer du de filer du vil pakke (højreklik) og gå derefter op i menupunktet filer, her går du ned til pakning og markerer pakning og pak filer, så går reste af sig selv.

//bentjuul

Molo > er endnu ikke kommet igang, det bliver nok et vinterprojekt.

Kommentar
Fra : Matthew

Dato : 07-10-04 21:33

Ja, har fundet ud af det nu...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-10-04 21:34

Du opgiver da vist for let Matthew