/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Sommerhus vinterklar - VVS-installatione~
Fra : BerndJ
Vist : 2021 gange
100 point
Dato : 03-10-04 16:29

Har lige, for første gang, købt sommerhus, som jo i næste måned skal gøres "vinterklar". Alle vandrør skal formentlig tømmes for vand (ved at lukke hovedhanen og åben alle vandhaner ???). Toiletets cysterne kan sikkert også nemt tømmes. Men hvordan med selve toilettet?? Er der ikke risiko for, ved hård frost, at den sprænges??? Og hvordan forebygger jeg det?? Hvordan tømmes et toilet?? Eller kan man komme "noget" i ("anti-frost-væske" hvis sådan noget findes???)? Og hvad med vandvarmeren?? Kan jeg være sikker på at den tømmes ved at åbne hanen?

Er der nogen vigtige forhold som jeg, venstående taget i betragtning, slet ikke har tænkt på??? Hvem kan hjælpe?

På forhånd mange tak!!

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 03-10-04 16:34

Du hælder frostvæske i alle vandlåse. man kan få noget farveløst der er det mest velegnede, men det vigtigste er frostsikringen. Toilettets vandlås tømmes ved at skubbe nedad med en toiletbørste indtil det meste vand er væk og så fyldes der op med koncentreret frostvæske.
Vandlåsene på håndvaske tømmes manuelt.
Vandvarmeren skal have lukket tilførsel og ellers hanerne åbne.
Husk at åbne for aftapningen ved stophanenn så vandet kan løbe ud (hanerne skal være åbne) når stophanen er lukket.

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 03-10-04 16:36

Tak for præcist og fyldigt svar BjarneD (endnu en gang). Er der snart "noget" som du ikke ved noget om ??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-10-04 16:45

Hejsa
Jeg havde ikke engang lagt mærke til hvem der spurgte. Der er masser jeg ikke ved noget om, heldigvis.
Selv om jeg ikke selv har sommerhus så har jeg selv lukket af når jeg har lånt andres og så skal man jo gøre det ordentligt så man kan låne igen.
Jeg kommer lige til at tænke på, at du nok lige skal tjekke dine nedløb der jo nok går i jord så der ikke er ligger blade eller gran/fyrrenåle som kan samle fugt og forårsage deformering eller sprængning.
Jeg kan næsten regne ud at du har købt et sommerhus og tillykke med det.
Mine forældre har haft sommerhuse så jeg er skam vokset lidt op med de ting.
Held og lykke med huset Bernd.

Kommentar
Fra : BerndJ

Dato : 03-10-04 16:56

Hej igen - og tak for dine gode og venlige råd og hjælp - det er en fornøjelse at "snakke" med dig!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-10-04 17:00

Det er sandelig også en fornøjelse at kunne hjælpe en der værdsætter hjælpen, og der er jo nok også en grund til at jeg husker dig
Det er faktisk rart at kunne bruge sin erfaring til at hjælpe uden forbehold.