/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk klikker.
Fra : turia
Vist : 543 gange
150 point
Dato : 02-10-04 14:06

Hej allesammen jeg har et lille problem med min HD. Jeg køre xp og da jeg skulle undersøg nu og
den skulle genstarte så begyndte min HD at klikke og siden har jeg ikke kunne komme ind i den,
den kommer med en meddelse om at den ikke kan finde den primære HD,er der en som kan hjælpe mig med dette.
M:V:H:
Turia.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 14:14

Din harddisk er defekt.
Det er en rigtigt god idé, at skynde sig at lave back uo når en harddisk begynder at lave lyde for så er det kun et spørgsmål om tid før den går død.
Jeg har for nylig oplevet det samme med en 3 mdr.gammel harddisk og jeg nåede heller ikke at lave back up

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-10-04 14:29

Prøv lige om det kan lade sig gøre at "se" på din HD med denne diskette.
Technet boot diskette som er lavet af en kandubruger.
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten, og lad den rulle ind af sig selv.
Og fortæl så hvad der sker.

Kommentar
Fra : cbadk

Dato : 02-10-04 18:04

Det lyder til at være den fejl som rammer de fleste hardiske...nemlig "BAD SECTORS" ...altså dårlige sektors.
Det resulter tit i at ens harddisk bliver mer og mer ustabil og til sidst for så slet ikke at kunne starte op. Den eneste måde man kan repeare sin harddisk på er ved at RÅ formatere den. Når man så råformater dit formaterings program automatisk detektere bad sectors.! Dog skal du være opmærksom på at dette KUN er en midlertidlig løsning!
Harddisk arbjeder jo og det gør badsectors også :S

Så min anbefaling vil være at at købe en ny harddisk og kopier dine filer over på den nye.

Hvis du overhovedet ikke kan starte op kan du installer operativsystem på den nye og så sætte din gamle harddisk til slave !!!

PRØV evt overstående først(emesen forslag) !!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 18:10

Jeg tror nu ikke, at det er sektorfejl, men snarere en mekanisk fejl i "læseren"

Kommentar
Fra : cbadk

Dato : 02-10-04 18:20

Han skriver ikke meget information om harddisken !!!

Derfor kan jeg jo ikke sige meget om hvad evt. fejl kunne være...

I nogle sitationer kan det være EE-promen der ikke har det forgodt.
Det kan også i visse andre sitationer være strømmangel.
Det 3 kunne være startsektoren i harddisken...man han siger at den overhovedet ikke finder hardisknavnet...så jeg hælder mest til de 2 andre!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-10-04 18:30

Klikkeriet er klassisk, armen kører frem og tilbage over disken, men kan ikke læse.
Tænker du på ee-prom'en (styringen -> BIOS)
Ja det kan bestemt være flere ting, for årsag og virkning er jo et helt andet kapitel, og jeg formoder at emesens intention med pmdos var at forsøge at læse i basis.

Kommentar
Fra : turia

Dato : 02-10-04 18:52

Hej allesammen nadg,min HD så har den ikke på noget tidspungt lavet nogle
lyde det er første gang at den har gjort det.og den har ikke på noget tidspungt kørt dårligt eller langsom,
og strøm er der nok af jeg har en 400 W, i.den kan finde den i bios.det er en Maxtor 80GB.men det er
rigtigt at armen køre frem og tilbage, ellers ved jeg ikke hvad jeg skal skrive mere.
M.V.H.
Turia.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 150 point
Dato : 02-10-04 18:57

Så prøv lige den diskette.

Kommentar
Fra : turia

Dato : 02-10-04 20:13

Hej igen emesen. jeg har prøvet alt det der står når man sætter disken i,
men der kommer frem med disse ord. ERRO Bit set.
status Register: D1h. ERRO Register: D1h.
M:V:H:
Turia.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-10-04 20:40

Øv det var ikke så godt - så har jeg ikke flere forslag.

Kommentar
Fra : cbadk

Dato : 03-10-04 00:46

--> BjarneD...Nej jeg tænkte på den styrings/boot rom der ligger på selve harddisken

--> turia

Prøv at køre MAXTOR's egen DAIGNOSE program:
http://downloads.maxtor.com/_files/maxtor/en_us/downloads/powermax.exe

Og skriv så lige tilbage når du har kørt en test...lav evt en textfil...!!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-10-04 01:04

cbadk, hvad skal man bruge det til? Du kan jo ikke ændre indstillinger på andet end jumperne i en harddisk. Jeg mener nu ikke at det er en eeprom, men det er heller ikke noget jeg spekulerer meget over, men der er da chip på kortet i en HD, men er det ikke en lille cache hukommelse.

Det mest almindelige med de testprogrammer er at de kommer tilbage med en meddelelse om at harddisken ikke kan læses for det er jo netop sectorfejl læse/skrive fejl de tester. Altså når en harddisk stopper helt samtidig med klikkende eller skurrende lyd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-10-04 12:18

Der er en microskopisk mulighed med en "knoppix/dappix" CD
kan hentes/købes her:
www.linuxpusher.dk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-10-04 12:36

Man skulle måske spørge om BIOS kan finde HD før man foreslår knoppix?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-10-04 12:39

Jo øh - det ville da være et godt udgangspunkt.

Kommentar
Fra : turia

Dato : 03-10-04 17:12

Hi BjarneD. Jo bios kan godt finde den, efter et stykke tid så kommer den frem i bios.
og jeg harosse prøvet MAXTOR's DAIGNOSE det hjalp heller ikke noget den kunne ikke
finde nogle primær eller når jeg sætter den til at køre slave.
M.V.H.
Turia.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-10-04 17:29

Hvis BIOS kan finde den er den ikke totalt død, men det er heller ingen garanti for at der kan læses på den. Hvis det kan trøste dig så er den ikke så død som den jeg lige har udskiftet på min bærbare, ja jeg har faktisk haft to defekte harddiske med samme lyd inden for kort tid
Du skal have dig en ny harddisk, men du kunne jo så prøve emesens forslag hvis du har mod på det. Den knoppix der kan købes online hos Linuxpusher (har selv gjort det) er nem at køre da den bare skal i cd-rom drevet og så skal BIOS bare sættes optil at boote fra CD-rom. Fordelen ved Knoppix/Dappix er, at den ikke skal bruge harddisken for at køre, men den skal bruge lidt cache fra harddisken for at kunne starte. Jeg kunne ikke på den bærbare fordi der kun var den defekte harddisk der slet ikke kunne indlæses.

Kommentar
Fra : turia

Dato : 13-10-04 10:43

Hej igen, jeg har fået sendt knoppix/dappix" CD men det virkede heller ikke så jeg har opgivet,men jeg takker for alt den hjælp i har givet mig. så der er sikkert ikke mere at gøre.
M.V.H.
Turia.

Godkendelse af svar
Fra : turia

Dato : 13-10-04 10:45

Tak for svaret emesen. svaret var udemærket.