/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Schæfewr der fælder
Fra : johnnyp
Vist : 3619 gange
100 point
Dato : 01-10-04 13:50

Hej!! Jeg har en dejlig stor Schæferhan som fælder helt vild meget og det er virkelig meget. Der sådan at når man stryger den kommer der små totter af men ikke således at der er bare pletter. Pelsen ser også sund og blank ud.
Har kontaktet vor dyrlæge som bare gav den besked, at hunden havde en stor udskiftning af pelsen.

Er der nogen der har et godt råd ????

mvh
Johnnyp

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 100 point
Dato : 01-10-04 14:02

Ja, ring til Dr. Wolle eller skriv til dem. Deres hjemmeside er: http://www.wolle.dk/
Vores allergiske Golden gjorde ligesådan. Nu har hun fået meget mere pels end hun nogensinde har haft. Før havde hun næsten ingen. Og den kan oven i købet skinne, det har den heller aldrig kunnet før.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-10-04 14:03

Hunde fælder normalt to gange om året. Det kan være mere eller mindre alt efter race og hvor den opholder sig. Især på denne årstid, hvor vi tænder for radiatorerne kommmer mange hunde i fæld. Af det du skriver, er det vanskeligt at vurdere om du er ny hundeejer eller om det et ekstraordinært problem.

Men taler vi fæld uover det almindelige er det oftest fodret som er problemet.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-10-04 14:10

Mange hunde har fældningsproblemer, selv om det ikke er fældningstid. Nogle er det som før beskrevet p.g.a. allergi. Har din dyrlæge taget en blodprøver for at se, om han har allergi??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 01-10-04 14:16

er det en tæve... og er hun ca 1 år.. ????
Tæver fælder ENORMT lige før deres 1. løbetid.. og så ellers hvert ½ år...
og det er enormt når en tæve fælder.. det virker som om underpelsen på en gang løsnes.. og totter en mas falder/kan pilles af...
Man tror næppe en schæfer kan indeholde så meget pels, af og til tror jeg min fælder for 2.. men det er helt normalt..

DOG hvis den fælder, så der kommer bare pletter.. rupper sig, klør, nipper og bider sig selv meget så bør alarmklokkerne køre.. det er nemlig ikke normalt.. og kan være en infektion i underhuden..

Kommentar
Fra : trisse63

Dato : 01-10-04 14:17

UPS så lige det var en han.. men de skal også skifte under og overpels ... totterne som du beskriver, ligner det min tæve fælder lige før løbetid..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-10-04 14:47

Nu fælder schäfere som regel en del, uden det behøver at betyde noget.
Så umiddelbart vil jeg tro, at den besked dyrlægen har givet er rigtig.
Nu er det selvfølgelig møgirriterende at hele huset er fuldt af hundehår, og jeg ved ikke om du børster den, men ellers kan det hjælpe meget på problemet. Både med at slippe for hår over det hele, men også for at forkorte den periode hunden fælder, idet mange af de fældede hår bliver siddende i pelsen, og først forsvinder når I kæler med hunden.
Den sidste schäfer jeg havde, fældede så meget underuld, at jeg flere gange om ugen kunne rede en hel posefuld pels af ham. Og det var ikke bare i det man kalder fældeperioden.
mvh dova

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 01-10-04 14:57

Hej til alle !!

Han fælder hele tiden uanset årstid. Vi børster ham stort set hver dag og alligevel fælder han utroligt meget. Der er ikke nogen for for irreteret hud med røde pletter osv. Jeg manglede lige at skrive at han er knapt 4 år og har stort set fældet sådan hele tiden. Vi har også prøvet at slifte fodder flre gange unden at det hjælper.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-10-04 15:06

Et eller andet siger mig, at han alligevel må have en god pels, siden kan kan blive ved at fælde.

Det er IKKE allergi. Hvis det var det ville hans hud også give problemer.

Er det kvalitetsfoder du giver ham? Hvis det er så prøv evt. med kosttilskud, B-vitaminer m.v.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-10-04 15:06

Jamen det tror jeg bare er noget han gør.
Når han har gjort det hele tiden, og dyrlægen ikke kan se nogen fejl, så er det sikkert en af de schäfere der altså bare fælder meget, uden det betyder andet end at det er drønirriterende.
mvh dova

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-10-04 15:13

En anden lille ting. Har I varme på hele året? Det kan give en tør og fældende pels.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-10-04 15:27

Jeg har også haft en schæfer hund, men den fældede kun en gang om året, og det var fra den 1.1. - 31.12

Hilsen ans og god week-end

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-10-04 15:30

Gfha. Det er ikke sikkert, der er hudproblemer, når en hund har allergi. Vores er meget allergisk, og hun har kun problemer med ørerne og poterne.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 01-10-04 15:44

Jernladyen>Kender fasen. Men det er efter min erfaring et spørgsmål om, at det er nogenlunde reguleret. (Har du prøvet Chr. Pedersens riskur) Efterfølgende har jeg haft stor succes med fodret "sencible choice", idet det som det eneste foder også brugte risagner som fyldstof. Fyldstofferne er normalt ikke opgivet på foderposerne og har en hund allergi vil den normalt ikke kunne tage den hvede eller lign, der er brugt som fyldstof. Så uanset hvor godt og rent fodret iøvrigt er kan hunden alligevel ikke tåle det.
Skriver desværre i datid, idet der ikke er nogle som gider importere det mere. Det er som sagt det eneste foder på markedet, som er helt rent.

En allergi, som ikke tages hensyn til vil gå over i kløe på kroppen. Denne kløen vil som oftest give efterfølgende betædelse i huden. Men selvfølgelig kan man indenfor dette her ikke give eksakte udsagn.

Kommentar
Fra : Vaks.

Dato : 03-10-04 16:57

f0R ÅR TILBAGE FIK JEG AF MIN HUNDETRÆNER DET GODE RÅD 1 SPISESKEFULD TIDSELOLIE I GANG DAGLIG I TØRFODRET ,OG DET VIRKER. VI HAR EN SORT LABRADOR OG HANS PELS ER FLOT.SOM GFHA SKRIVER FÆLDER HUNDE
NATURLIGT ET PAR GANGE OM ÅRET.
HILSEN VAKS.

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 03-10-04 18:14

Hej Alle
Der er mange gode råd, som jeg vil afprøve...MEN ved jo ikke om de virker.. så hvem skal have karakter ???

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-10-04 18:46

Hej qfha. Nej, det eren af de få, jeg ikke har prøvet. Indtil nu har det været bedøvende ligemeget om hun får "allergifoder", slankefoder eller alm. foder. Der er ikke nogen forskel at mærke på hendes allergi. Bare hun ser en nullermand, river hun ørerne til blods og æder sine poter, selv om hun får 2 Medrol om dagen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-10-04 22:53

Har du fået konstateret, at det er støv allergi. I givet fald er fodret jo underordnet.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-10-04 23:28

Ja, det er både støvmider og lagermider.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 05-10-04 23:42

Hejsa

Som professionel hundefrisør, vil jeg råde dig til at besøge en sådan. Få din hund vasket og "trimmet" når den går i en fældeperiode, så slipper du for hundehår i hjemmet i 2-3 mdr. pris 4-500 kr.

Vil du gøre noget selv, så køb en schæfer strigle, og en Coat King samt en god hundeshampoo.

Brug først strigle og Coat King, gør det udendørs, da der kommer rigtig meget hår af.

Herefter vasker du hunden. Start med at blande shampoo ca. 1:10, hæld denne blanding i en flaske med lille åbning, f.eks. tom sulfoflaske.
Start med at hælde lidt af blandingen ud over pelsen, så bryder du pelsens naturlige vandafvisende overflade.
Gør herefter hunden våd overalt (husk vandskydende vat i ørene) shampooblandingen masseres ind i pelsen, og du gnubber og vasker hunden i ca. 15 minutter, så shampooen får lov til at virke rigtigt.
Herefter skyller du hunden, og du skal være 100% sikker på at alle sæberester er skyllet ud, i modsat fald vil hunden klø sig bagefter. Nu kan du give pelsen balsam, og dette skal også virke i 10-15 minutter, hvorefter det skylles helt af.

Så frotterer du hunden grundigt, og føntørrer pelsen, helt tør, samtidigt med at du bruger striglen til at fjerne de døde hår, som nu har løsnet sig fuldstændigt.

Beregn 3-4 timer til dette og du har en hund fri for "døde" hår.

God arbejdslyst

Karin

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-10-04 01:15

Hej k.j.k. Hvad er en Coat King??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 06-10-04 08:09

Hej Jette

Læs og se her

http://loppetjansen.dk/index.php?cPath=31_71

Karin

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-10-04 14:52

Hej k.j.k. Skærer den filter af eller hvad?? Gider du fortælle præcis, hvordan den gør?? Måske er det den pefekte løsning til min "gamle" kat. Han har masser af underuld der filtrer, og VIL ikke børstes. (har 4 flotte flænger efter sidst).
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 06-10-04 15:36

Hej Jette

Den fjerner underuld og løse dækhård, men er nok lidt for "skrap" til en kat. Til katten skal du bruge en strigle, som passer til hårlængden. Klip klørene inden du går i gang, og hvis han bider, så giv ham en mundkurv på.

Er det en langhåret kat, kan du også vælge at få den klippet kort et par gange om året.

Karin

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-10-04 00:13

Hej Karin.

Han er korthåret, men med en usandsynlig tæt underuld. Og han nøjes ikke med at bide. Han både bider og kradser. Dog ikke hver gang. Men sidste gang dummede jeg mig. Han sov oppe hos mig, og lå og æltede på min hals. Og det var meget tydeligt at mærke, at han skulle have klippet kløerne. Så jeg satte katten ned og klippede hans kløer i stedet for at vække ham, og lade ham sunde sig lidt. Og er du så færdig, hvor blev han sur. Først bed han to "pæne" huller i den ene arm, så flænsede han den anden op to tre steder med kløerne. Og den ene flænge var så dyb, at den stadig ikke er groet ordentligt sammen nu to - tre uger efter. Der bliver et rigtig flot lilla ca. 5 cm langt ar. Og "mor" her blev så tosset på katten, at han både fik klippet kløer og blev redt med en rullekam, så der ikke var en eneste tot på ham, mens jeg holdt ham ned i sofaen, så han ikke kunne gøre noget (ved mig). Alt imens han fik at vide, at hvis det var med den på, så skulle han da nok få det at mærke. Lige for lige, hvis venskab skal holdes. Og bagefter havde jeg en samvittighed sort som kul, for han blev jo sur, fordi jeg var dum.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 07-10-04 09:27

Hej Jette

Meget underholdende historie, vi kender vist alle til det med at blive sure på katten (husets herre). Køb en kattemundkurv, den går helt op foran kattens øjne, og det er måske dette der er med til at gøre at katten bliver helt rolig. (de fleste).

Karin

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 07-10-04 11:24

Hold da op.... Hvad har mit spørgsmål ikke udviklet sig til....positivt ment.....bliv bare ved.

PS!! Hvordan sætter man smiley ind ????

mange hilsener

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 07-10-04 11:58

Kolon bindestreg og parantes(nr.9) så ligner det et smilende hovede, der bliver så til en smiey.

: - ) uden mellemrum

Oversigt findes på kandusiden

Karin

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 07-10-04 13:42

Hej Karin

TAK !!!!!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-10-04 13:55

Hej Johnnyp.
Tak for lån af dit spørgsmål. Hvis du går ind under "kom godt igang" til venstre oppe i toppen, er der en der hedder: "hvordan indsætter jeg smiley" helt nede som den sidste. Derefter kan du kopiere og udskrive dem, så er de nemme at få fat på. Det er umuligt (for de fleste) at huske alle de forskellige smileys.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 07-10-04 14:22

Hej Jette/Jernladyen

Tak for det.

Hilsen
JohnnyP

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-10-04 14:27

Selv tak.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 22-09-05 14:39

Hej til alle igen !!!!!
Da spørgsmåplet ikke er lukket vil jeg lige komme med det sidste nye. for ca. 3 måneder siden måtte vi kasterere vor hund og det har så desværre medført et endnu større tab af hår, men han har stadig en megetkraftig pels som dog er blevet mere mat. Udover dette er han begyndt at klø sig meget, så nu er vi startet på en kur fra Wolle. Vor dyrlæge havde ikke noget råd mod det kraftige hårtab. Vi har siden spørgsmålet blev oprettet prøvet med diverse hundeshampoo, givet tidselolie i maden - ladet tørfoderet stå i opblødning i en time for han har fået det, men lige meget har det hjulpet. Samt fulgt nedenstående råd flere gange, som var et af de mange svar jeg har fået.

" Vil du gøre noget selv, så køb en schæfer strigle, og en Coat King samt en god hundeshampoo.

Brug først strigle og Coat King, gør det udendørs, da der kommer rigtig meget hår af. Herefter vasker du hunden. Start med at blande shampoo ca. 1:10, hæld denne blanding i en flaske med lille åbning, f.eks. tom sulfoflaske.
Start med at hælde lidt af blandingen ud over pelsen, så bryder du pelsens naturlige vandafvisende overflade.
Gør herefter hunden våd overalt (husk vandskydende vat i ørene) shampooblandingen masseres ind i pelsen, og du gnubber og vasker hunden i ca. 15 minutter, så shampooen får lov til at virke rigtigt.
Herefter skyller du hunden, og du skal være 100% sikker på at alle sæberester er skyllet ud, i modsat fald vil hunden klø sig bagefter. Nu kan du give pelsen balsam, og dette skal også virke i 10-15 minutter, hvorefter det skylles helt af. Så frotterer du hunden grundigt, og føntørrer pelsen, helt tør, samtidigt med at du bruger striglen til at fjerne de døde hår, som nu har løsnet sig fuldstændigt. "

johnnyp

Godkendelse af svar
Fra : johnnyp

Dato : 23-01-06 13:10

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen