/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Hvordan sender jeg denne form?
Fra : Better_Performance
Vist : 623 gange
22 point
Dato : 01-10-04 11:25

Jeg har lavet følgende side:

www.betterperformance.dk/godnat.htm

Men hvordan får jeg knappe n"Send besvarelse" til at sende hele den udfyldte form til min mail?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 01-10-04 11:48

hejsa
indsæt denne kode hvor du har
<p align="center">
<input name="Send besvarelse" type="submit" value="Send besvarelse">
<input name="Slet" type="reset" value="Slet">

<p><a href="mailto:.din email adresse.dk">
<input type="submit" value="Send besvarelse" name="B1"> </a>
<input type="reset" value="Nulstil" name="B2">

</p>
<input type="hidden" name="Type:" value="godnat historie">

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 01-10-04 12:03

Det er gjort.

Og så får je gen 405 fejl med følgende tekst

Method Not Allowed
The requested method POST is not allowed for the URL /godnat.htm.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 01-10-04 12:57

damm

jeg testede det på en server som kører frontpage ext.
og her virker det............

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 22 point
Dato : 01-10-04 13:01

maya123 der er profil her på kandu.dk har en sådan form du efterspørger. På siden : http://www.maya123.webbyen.dk/

...vælger du i den venstre menu forneden >> ..og derefter igen >> ..og en gang til >> Her finder du et menupunkt : Kontaktside. Spørg så maya123 om hun vil hjælpe dig. Hun er meget hjælpsom

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 01-10-04 18:25

Hej BP
Din formmail sender til sig selv

Du har denne:
<form name="form1" method="post" action="">
Prøv :
<form name="form1" method="post" action="mailto:godnat@betterperformance.dk">

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 01-10-04 18:33

Hmm lige vågnet , tror ikke på mig selv (så tidligt om morgenen)
Skal du sende formmail, skal du nok bruge et script som din host sikkert stiller til rådighed,
ellers kan jeg hjælpe dig med et i PHP.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 01-10-04 23:22

Hej natmad.

Jeg har forsøgt mig med det min host stiller til rådighed, det virker ikke

Jeg vil da meget gerne have hjælp med at lave en php løsning

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-10-04 03:25

Hej BP.
Dette er ikke lige hvad du skal bruge, og jeg er nok lidt svimmel her i week-enden.
men dette er en som jeg selv har gang i , det gode (syntes jeg) er at ingen kan bruge den til andet end at sende til den
mailadresse som man selv indsætter. de vil heller ikke kunne se den i kildekoden.
men du kan jo kikke lidt på den og få nogle ide'er, og så er jeg tilbage mandag, og laver en der er mere egnet til dit behov.
Du er velkommen til at bruge denne eller splitte den ad som du lyster.
Kode
<html>
<head>
<title>kontaktform</title>

<style>
body {
background-color: #012A4A;
<!-- background-image: url("bg.jpg"); -->
background-repeat: no-repeat;
background-attachment: fixed;
background-position: '2px 40px';
scrollbar-face-color: #FFFFFF;
scrollbar-3dlight-color: #FFFFFF;
scrollbar-darkshadow-color: #FFFFFF;
scrollbar-track-color: #FFFFFF;
scrollbar-arrow-color: #CACACA;
scrollbar-highlight-color: #FFFFFF;
scrollbar-shadow-color: #FFFFFF;
}
td {
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
color: #000000;
font-size: 10px;
}
a:link { color: 000000; text-decoration: none}
a:hover { color: 000000; text-decoration: none}
a:active { color: 000000; text-decoration: none}
a:visited { color: 000000; text-decoration: none}
.hvid {
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 10px;
color: #FFFFFF;
font-weight: bold;
}
.input {
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 10px;
background-color: #F8F8F8;
border-color: #DADADA;
border-style: solid;
border-width: 1px;
color: #000000
}
.knapg {
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 10px;
background-color: #CFFFCF;
border: 1px solid;
border-color: #CACACA;
color: #000000
}
.knapr {
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 10px;
background-color: #FFCFCF;
border: 1px solid;
border-color: #CACACA;
color: #000000
}
.scrollbarbox {
color: #000000;
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 10px;
background-color: #F8F8F8;
border: #DADADA;
border-style: solid;
border-width: 1px;
scrollbar-face-color: #FFFFFF;
scrollbar-3dlight-color: #FFFFFF;
scrollbar-darkshadow-color: #FFFFFF;
scrollbar-track-color: #FFFFFF;
scrollbar-arrow-color: #CACACA;
scrollbar-highlight-color: #FFFFFF;
scrollbar-shadow-color: #FFFFFF;
}
</style>
</head>
<body topmargin="0" leftmargin="0">
<?
//--- include "_ekstra/servervar.php"; // ------ sæt server variable

function send_post($altekst, $emne, $afsender, $modtager) {
mail($modtager, $emne, $altekst,
"From: $afsender\r\nReply-To: $afsender\r\nX-Mailer: DT_formmail");
}

if(($navn) and ($afsender) and ($besked))
// check gyldighed af afsende-adresse
//
// er alt ok så send post
{
$modtager = "tester@betterperformance.dk";
$emne = "Til webmaster: $emne2";
$altekst = "$emne\r\nNavn: $navn.\r\nE-Mail: $afsender\r\nBesked:\r\n$besked\r\n";
$altekst1 = "";
$altekst2 = "";
send_post(stripslashes($altekst), stripslashes($emne), $afsender, $modtager);
send_post(stripslashes($altekst), stripslashes("$emne (kopi)"), $afsender, $afsender);

// posten er sendt
// så sig lige mange tak
echo "<table width=\"98%\" border=\"0\" cellspacing=\"2\" cellpadding=\"0\">\n";
echo " <tr>\n";
echo " <td>\n";
echo " <div align=\"center\">\n";
echo " <table width=\"350\" border=\"4\" bordercolor=\"208020\" bgcolor=\"#E0F0E0\">\n";
echo " <tr bordercolor=\"#FFFFFF\">\n";
echo " <td><br><b>Hej <i>$navn.</i></b></td>\n";
echo " </tr>\n";
echo " <tr bordercolor=\"#FFFFFF\">\n";
echo " <td>Tak for din e-mail, med emnet:<br><i>$emne</i></td>\n";
echo " </tr>\n";
echo " <tr bordercolor=\"#FFFFFF\">\n";
echo " <td><br>Jeg skriver snart tilbage til dig!</td>\n";
echo " </tr>\n";
echo " </table>\n";
echo " </div>\n";
echo " </td>\n";
echo " </tr>\n";
echo "</table>\n";
unset ($navn , $afsender , $besked);
} else {
?>
<form name="mail" method="post" action=<? echo $PHP_SELF;?>>
<table width="98%" border="0" cellspacing="2" cellpadding="0">
<tr>
<td colspan="2"><div align="center">
<table width="300" border="1" cellpadding="0" cellspacing="2" bordercolor="A3A3A3" bgcolor="#FFFFFF">
<tr bordercolor="#FFFFFF">
<td><b>Kontakt:&nbsp;</b></td>
<td><b>&nbsp;WEBMASTER HOS betterperformance.dk</b></td>
</tr>
<tr bordercolor="#FFFFFF">
<td> <div align="right">Navn:&nbsp;</div></td>
<td> <input name="navn" type="text" class="input" id="navn" size="35" maxlength="20"></td>
</tr>
<tr bordercolor="#FFFFFF">
<td> <div align="right">Mail:&nbsp;</div></td>
<td> <input name="afsender" type="text" class="input" id="afsender" size="35" maxlength="40"></td>
</tr>
<tr bordercolor="#FFFFFF">
<td> <div align="right">Emne:&nbsp;</div></td>
<td> <input name="emne2" type="text" class="input" id="emne" value="Ang: betterperformance.dk" size="35" maxlength="25"></td>
</tr>
<tr bordercolor="#FFFFFF">
<td valign="top">
<div align="right">Besked:&nbsp;</div></td>
<td> <textarea name="besked" cols="60" rows="14" class="scrollbarbox" id="textarea"></textarea></td>
</tr>
<tr bordercolor="#FFFFFF">
<td>&nbsp;</td>
<td> <input name="Submit" type="submit" class="knapg" value="Send">&nbsp;<input type="reset" class="knapr" value="Nulstil">
                     <BR>NB. Der bliver sendt et kopi af emailen til dig !</td>
</tr>
<tr bordercolor="#FFFFFF">
<td>&nbsp;</td>
<td>
</td>
</tr>
</table>
</div>
         </td>
</tr>
</table>
</form>
<?
}
?>
</body>
</html>
<?
// ------ echo "Før jeg vil sende denne email, mangler jeg $i ". ($i==1 ? "dit navn" : "din e-mail"). ". Prøv igen.\n";
?>

Den virker, men den trænger til en finpudsning, ang, maildesign, og mailtjeck
Som skrevet en tilpasset udgave kommer på mandag.
Det vigtige ligger i funktionen ' mail '
http://dk.php.net/manual/da/function.mail.php
God week-end.
Hilsen Jørgen.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-10-04 03:29

kandu har 'forvrænget' den lidt men den ser ellers rigtig nok ud.
jeg bruger web10 og b-one , og den virker begge steder.(selv om den ikke lige følger deres foreskrifter ang. mailforms)
men sådan er der jo så meget

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-04 03:41

G'da' natmaden. Ja, jeg har også rådet Better_Performance til at spørge dig om hjælp til en PHP løsning

Hils din søde veninde

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 02-10-04 09:43

Øhh, her er resultatet

www.betterperformance.dk/testmail2.php

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-04 11:10

Better_performance -> Der er vrøvl med CSS'en. Hvis du fjerner alt i <head> ... </head> sektionen og nøjes med :

Kode
<html>
<head>
<title>Test</test>
</head>
<body topmargin="0" leftmargin="0">
<?
//--- include "_ekstra/servervar.php"; // ------ sæt server variable

function send_post($altekst, $emne, $afsender, $modtager) {
mail($modtager, $emne, $altekst,
"From: $afsender\r\nReply-To: $afsender\r\nX-Mailer: DT_formmail");
}

if(($navn) and ($afsender) and ($besked))
// check gyldighed af afsende-adresse
//
// er alt ok så send post
{
$modtager = "tester@betterperformance.dk";
$emne = "Til webmaster: $emne2";
$altekst = "$emne\r\nNavn: $navn.\r\nE-Mail: $afsender\r\nBesked:\r\n$besked\r\n";
$altekst1 = "";
$altekst2 = "";
send_post(stripslashes($altekst), stripslashes($emne), $afsender, $modtager);
send_post(stripslashes($altekst), stripslashes("$emne (kopi)"), $afsender, $afsender);

// posten er sendt
// så sig lige mange tak
echo "<table width=\"98%\" border=\"0\" cellspacing=\"2\" cellpadding=\"0\">\n";
echo " <tr>\n";
echo " <td>\n";
echo " <div align=\"center\">\n";
echo " <table width=\"350\" border=\"4\" bordercolor=\"208020\" bgcolor=\"#E0F0E0\">\n";
echo " <tr bordercolor=\"#FFFFFF\">\n";
echo " <td><br><b>Hej <i>$navn.</i></b></td>\n";
echo " </tr>\n";
echo " <tr bordercolor=\"#FFFFFF\">\n";
echo " <td>Tak for din e-mail, med emnet:<br><i>$emne</i></td>\n";
echo " </tr>\n";
echo " <tr bordercolor=\"#FFFFFF\">\n";
echo " <td><br>Jeg skriver snart tilbage til dig!</td>\n";
echo " </tr>\n";
echo " </table>\n";
echo " </div>\n";
echo " </td>\n";
echo " </tr>\n";
echo "</table>\n";
unset ($navn , $afsender , $besked);
} else {
?>
<form name="mail" method="post" action=<? echo $PHP_SELF;?>> <tr>
<td colspan="2"><div align="center">
<table width="300" border="1" cellpadding="0" cellspacing="2" bordercolor="A3A3A3" bgcolor="#FFFFFF"> <td><b>&nbsp;WEBMASTER HOS betterperformance.dk</b></td>
</tr>
<tr bordercolor="#FFFFFF"> <td> <input name="navn" type="text" class="input" id="navn" size="35" maxlength="20"></td>
</tr>
<tr bordercolor="#FFFFFF"> <td> <input name="afsender" type="text" class="input" id="afsender" size="35" maxlength="40"></td>
</tr>
<tr bordercolor="#FFFFFF"> <td> <input name="emne2" type="text" class="input" id="emne" value="Ang: betterperformance.dk" size="35" maxlength="25"></td>
</tr>
<tr bordercolor="#FFFFFF"> <div align="right">Besked:&nbsp;</div></td>
<td> <textarea name="besked" cols="60" rows="14" class="scrollbarbox" id="textarea"></textarea></td>
</tr>
<tr bordercolor="#FFFFFF"> <td> <input name="Submit" type="submit" class="knapg" value="Send">&nbsp;<input type="reset" class="knapr" value="Nulstil">
<BR>NB. Der bliver sendt et kopi af emailen til dig !</td>
</tr>
<tr bordercolor="#FFFFFF"> <td>
</td>
</tr>
</table>
</div>
</td>
</tr>
</table>
</form>
<?
}
?>
</body>
</html>
<?
// ------ echo "Før jeg vil sende denne email, mangler jeg $i ". ($i==1 ? "dit navn" : "din e-mail"). ". Prøv igen.\n";
?>

..så burde du kunne se hvad der foregår.

Desværre understøtter min host ikke PHP, så jeg ka' ikke teste for dig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 02-10-04 13:02

Fatter det ikke, nu er det bare en blank side

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-10-04 21:51

Formoder at dit webhotel er http://nettonet.dk (set hos www.dk-hostmaster.dk)
Hvis det er, har du så kikket på http://nettonet.dk/php
Det er åbenbart ikke alle deres løsninger der understøtter php.
desuden ser jeg at nettonet bruger b-one's NS (NameServer).

Prøv lige dette som en test.
Kode
<?
phpinfo();
?>

Du burde få en lang infoside om serverens opsætning.

Molokyle-> Jeg skal hilse igen 1000 gange, men hvor skal jeg oploade dem til
Mit css virker skam fint hos mig, men jeg vil da gerne høre hvad du mener der skulle være galt.
css delen er jo ikke så vigtig her , den var bare med, da jeg havde den i scriptet, i forvejen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-04 22:55

CSS'en sætter både baggrundsfarve og skiftfarve til sort. ...hvis ikke lige det bliver evalueret korrekt

Der er præcedens regler i CSS2. Man bør følge disse : http://www.w3.org/Style/CSS/

Det er altså svært at se sort skrift på sort baggrund

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-04 22:58

Ps. ...lige så svært som det er at se hvid skrift på hvid baggrund

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 02-10-04 23:43

Ok det jo sort magi.
For det virker da, prøv den her.
http://net2620.dk/bp
PS . den er sat til at sende en mail til modtager og et kopi til afsender,
men for ikke lige at spamme nogen , ryger begge mail til afsenderen.
men læsbar, det er den da
http://net2620.dk/bp
men det var jo ikke lige det som Better_Performance søgte.
Så fortsættelse følger.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-04 14:37

Her kommer et decideret afskrift (i udpluk) :
Citat
CGI Formmail scripts :

En alm. måde at håndtere e-mail-transmitterede formulardata på er at passere dem til et CGI script.
Koden til en formular, der er designet til et website, der er placeret Cybercity og tilrettet efter de retninglinjer, Cybercity har offentliggjort omkring dette nethotel :
[code]
<form method="get" action="/cgi-bin/FormMail.cgi">
<input type="hidden" name="recipient" value="DIN_EMAIL@ADRESSE.DK" />
<input type="hidden" name="suject" value="Data fra øvelsesformular" />
<input type="hidden" name="reqired" value="fornavn,efternavn,email" />"
<input type="hidden" name="redirect" value="http://DIN_SIDE/Tak.html" />
[Resten af formularen indhold]
</form>
[/code]

..fra : Webdesign med XHTML af Jørgen Farum Jensen : http://www.webdesign101.dk/xhtml/xhtmlbog/index.php

Kan stækt anbefales

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-04 14:41

Med forbehold for stavefejl. Det er blot en 'reklame'

reqired = required

Der hører en længere forklaring til omkring CGI e-mail forms i almindelighed, samt Microsoft Internetserver II.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 05-10-04 16:57

http://www.kandu.dk/dk/tip/9237 ???
havde du ikke tid her BP
Molo cgi er jo som regl dikteret af hosten netto,cybercity,web10,b-one.
jeg må se at få sat mig noget mere ind i cgi
hav det godt
PS molo, skal hilse mere fra S_ild

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-04 19:30

Danke Well (hl.) G'natmaden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-10-04 19:32

Som i kan se, så har jeg fået det til at virke, nu skal jeg bare have fordelt pointene, hvem af jer vil helst have dem?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-10-04 19:48

Maaarjjh.....

ÅHR FÅRK DINØ PÅÆNG

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 05-10-04 22:23

Godt at det lykkedes BP
Må man udfylde det flere gange
Vi burde jo give dem til et godt foremål.
må jeg foreslå at de går til en aktiv dansker, langt hjemmefra http://nepalbalghar.com/

Jeg vinder alligevel i længden(sagde hun igår)
Spøg til side, jeg er bare nysgerig.
Havde du mulighed for php, og er det på netto.dk at du har dit domæne.?

Held og lykke med din undersøgelse.
Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 06-10-04 07:39

Mit domæne ligger på B-one

Og faktisk var der et script hos udbyder, jeg havde bare gjort det forkert i første omgang.

Godkendelse af svar
Fra : Better_Performance

Dato : 06-10-04 07:40

Tak for svaret molokyle.

DU har knoklet for sagen og jeg tror generelt du er en fin fyr

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-10-04 10:04

Tak for tilliden og i lige måde

</MOLOKYLE>