/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
ping
Fra : P_K
Vist : 417 gange
50 point
Dato : 29-09-04 23:02

Hvorfor er der nogle hjemmesider, jeg godt kan besøge, men hvor jeg konsekvent får timeout, når jeg prøver at pinge dem?

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 29-09-04 23:05

Fordi mange webservere er indstillet til at lukke ned øjeblikkeligt hvis de bliver pinget

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 29-09-04 23:06

Fordi det ikke er klogt, hvis man har en hjemmeside, at lade den svare på ping. Det er netop den vej mange hackere brugere. Så du vil opleve at mage hjemmesider ikke svarer på ping, eller traceroute, men kun på URL-kald.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 29-09-04 23:08

Ping er en del af ICMP-protocollen som man faktisk bruger til at lægge hjemmesider ned: Derfor er den ofte slået fra.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 29-09-04 23:09

Men der er også sider, kun nogle af pakkerne giver timeout, hvordan kan det være?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 29-09-04 23:14

Det er et belastnings-spørgsmål. Hvis du lægger mærke til din ping, får du at vide at timeout er 1000 ms eller lignende. Hvis siden er meget belastet kan den jo sagtens kommer over den forholdsvis lille timeout. 1000 ms er altså 1 sekund, og husk at din ping skal nå begge veje på det sekund.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 29-09-04 23:25

Så er det altså normalt, at alle pakkerne ikke altid kommer igennem? Læste ellers et sted, at hvis så lidt som 5% ikke kommer igennem, så er det en dårlig forbindelse.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 29-09-04 23:29

Det er ikke korrekt. Det passer sikkert meget godt på et firmanetværk. Der skulle alle gerne igennem, hvis det sklal være sundt. Men på internettet er du afhængig af modtagerens linie og belastning. At du nok har ret, er en anden sag, men det betyder ikke nødvendigvis at udbyderen køber en større linie.
Hvis du sidder i et firma skal alle 4 ping igennem på andet forsøg. Det er i orden med en enkelt smutter på første forsøg, det skyldes en arp-request.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 29-09-04 23:32

Så når man siger: "jeg kan pinge www.ditten-og-datten.com, så mener man blot, at man kan få min. én pakke igennem eller hvordan?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 29-09-04 23:38

Jah egentlig, skil det af. Du har ret i, at du ikke bør tabe pakker, men det gør du altså på internettet. Prøv eventuelt istedet for ping at skrive tracert og så ip-adressen. Det vil fortælle dig hvor langt der i virkeligheden er, som du skal nå på et sekund - retur. Og så kommer web-serverens belastnimg.
Men du har ret, på et internt net er ikke engang 5% acceptebelt, der skal det være 0 %. Men internettet er altså en underlig størrelse. Husk at en .dk server godt kan stå i Atlanta...

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 29-09-04 23:41

Men tracert giver mig også timeout nogle gange. Er det normalt?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 29-09-04 23:48

Yep, helt normalt. Ikke alle routere svarer på tracert. Du rammer jo et internt og et eksternt interface på hver router. De må ikke svare idet den TTL du ser under en ping (time to live) tæller antal hop. Det skulle nødig være to pr. router men kun et. Så en TTL på 30, betyder at du må passerer 30 routere, derefter dør din pakke.

Accepteret svar
Fra : hansen9

Modtaget 60 point
Dato : 29-09-04 23:52

Jeg synes du har nogle gode spørgsmål som kan blive meget vidtgående her. Du er evt. velkommen til at skrive til hansilog(a)mail.dk så vil jeg gerne fortsætte debatten med dig.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 29-09-04 23:53

Mange tak for hjælpen til alle, og specielt tak til hansen9. Jeg giver dig pointene for din udholdenhed og store hjælp.

Godkendelse af svar
Fra : P_K

Dato : 29-09-04 23:54

Tak for svaret hansen9.