/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Diverse spørgsmål om KATTE!
Fra : nullerbullerpige
Vist : 1398 gange
52 point
Dato : 29-09-04 08:36

Hej!

Jeg skal have kat her i weekenden og så har jeg lige et par spørgsmål til det...

1: Er en åben eller en lukket kattebakke bedst? Og hvad er en rimelig pris for en lukket og en åben kattebakke??

2: Nogle dode råd til hvordan en kattebakke ikke lugter??

3: Hvor længe skal en killing have killinge foder?

4: Hvad er en rimelig pris for et ganske almindeligt kradsebrædt? (sådan et som man kan skrue op på en væg)

5: Jeg vil gerne have noget kattegrus som klumper sig sammen, når katten har tisset... Men dog alligevel til billige penge, hvad kan anbefales?

Hvis der er andet i har lyst til at tilføje af gode råd mm, vil jeg blive meget glad

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-09-04 10:45

mange foretrækker en lukket kattebakke - men det er ikke alle katte der kan lide dem - jeg selv har åben bakke og det har jeg altid haft - kender faktisk kun en eneste der har en lukket - billigt og nemt at overskue.

der findes former for deospray til kattebakker - men det er ikke altid af det gode - tror det er beregnet til os mennekser og ikke katte - bedste rengøring er at sørge for at bakken virkelig ER ren - brug for eks. rodalon så katten ikke bliver forskrækket eller går fra en bakke og finder et andet sted fordi den ikke kan lide lugten på dens eget das .

Killinger begynder når de er hos kattemor at få lidt fast føde ved 6 ugers alderen - men mest mælk - det varierer altså fra killing til killing - spørg dyrlægen - eller læs på det killinge foder du kommer i kontakt med - det plejer at være en god indikator.

Du kan faktisk selv lave sådan et kradsebrædt - men de fås i handelen og koster ikke meget - men du skal lære killingen at bruge netop det - da katte foretrækker næsten alt de ikke må kradse i Min overså alle former af kradsebrædt o. lign. som om det var en direkte fornærmelse - men vi fandt ud af at den var ganske glad for en måtte - også lavet at noget der var godt at kradse i - så det har vi holdt os til. Kommer den i kontakt med naturen løser problemet som regel sig selv.

Jeg har en personling aversion mod det billige kattegrus - og min personlige mening er altså at købe grus der ikke klumper helt vildt men dog gør det - og har deovirkning - det hedder catsand - og det virker med deoen så der ikke stinker helt vildt. Det er nemt at holde og skal ikke skiftes så meget ud - især ikke når katten er kommet over den allertidligste tid. Det er dyrt - forholdsvis - men holder til gengæld langt længere end noget andet grus jeg har kendskab til - og deovirkninger fornyer sig ganske hurtigt ved bare at lige ryste eller rode lidt i bakken.

Held og lykke med den firbenede pels

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-09-04 10:50

ups - jeg mente catsan - stavestakittet er vist ikke lukket

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 29-09-04 10:59

Jeg svarer kun på nogle af SP

   1)Lukket er bedst for DIG, hvis du er sart med at skulle feje grus og støv op efter at katten har dækket sit .. til.
   Åben er bedst for katten, da katten rent instinktivt har det meget skidt med at det ikke er muligt at flygte fra en lukket, Også selvom detr ikke er en åbenlys trussel tilstede, er katten indrette således.
   Du kan så til gengæld købe en plastikkasse med en højere kant end dem de har hos dyrehandleren, medmindre det er en gammel kat der ikke er så adræt. Fx en opbevaringskasse hos Silvan, eller lignende steder.
   Husk at placere den et sted, hvor der ikke er traffik, og altid adgang, fx ved siden af badeværelsesdøren, eller på badeværelset, hvor der så kan monteres en lang krog, således altid er åben der til, nok ikke den bedste ide, medmindre du bor alene.
   2) Afhænger mest af rengøringen. Skal være pinligt rent, da katte selv hader lugten, i naturen graver de og dækker til for at eventuelle byttedyr ikke skal opdage deres tilstedværelse, derfor er det stengt for katten, hvis der er den mindste lugt og de lugter bedre end mennesker, så derfor.
   Tag op efter hvert besøg, hvis du er hjemme, det bliver en vane. Skift alt gruset, en gang om ugen hvis det er almindeligt, hver anden uge hvis det er klumpende og hver tredje uge hvis det er Bazcat. Rengør/vask ved den lejlighed kassen med Radon, der er lugtfri sæbe, katte hader også lugten af parfume, af samme grund som ovenfor.
   4) Det kan ikke betale sig at spare på kvalitet, gode ting holder og strækker længer og katten er så meget gladere.(tænker både alt hvad katten behøver) Produkter der hedder ”kattens nr.1” er god kvalitet, de har kradseting, du behøver ikke købe et stort kradsemiljø, bare et der kan skrues i på væggen, ca 120kr. Bare husk at det skal hænge højt nok til, at katten når den strækker sig ud i sin fulde længde op af det, har det under klørerne.
   Alternativet er at du ser på nogle modeller, og laver dit eget af en rest kokostæppe eller sisal, og eller et stykke træstamme (skal være blødt træ, som fx hyldebærtræ, som de elsker)
   5) Du vil gerne have klumpende kattegrus. Jeg vil gerne anbefal Bazcat. Det er har hidtil været forbeholdt internater, men er for få uger siden kommet i handlen til private og forhandles af Bonnies Dyrecenter, som har en artikel om det og Kattens værn.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 29-09-04 11:06

Kattegrus: De fleste slag undtagen træpiller og Bazcat støver, i større eller mindre grad, hvilket er til stor gene for især kattens luftveje, men også dine, plu den ekstra renrøring der følger med for dig, og også for katten da det sætter sig i dens pels, og klister til poterne og sætter sig mellem tæerne, derfor spar ikke på kvaliteten.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 29-09-04 11:08

Rengøringmidlet jeg mente er også rodalon og ikke rodan

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 52 point
Dato : 29-09-04 12:03

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=2/menu=1/
http://www.funnyville.com/fv/pictures/cats.shtml (sjov video)
http://www.xmission.com/~emailbox/graphics.htm (Grafiske ting og sager)
http://www.janitasdesign.com/softspot/index.html (Ting du kan lave selv)
http://www.netdyredoktor.dk/Kat/kat.html
http://www.dyreudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=9854 (foderskål hvis du er væk op til 36 timer eller vil være fri for at blive vækket kl 3 om natten af en mijavende sulten kat)
http://www.biodyr.dk/Artikler/alternativ_behandling_af_katte.htm (alternativ behandling)
http://www.dyrebrevkassen.dk/index.htm
http://www.taenk.dk/tt/2004/tt43/kattefoder/ (test af kattemad)
http://www.funnyville.com/fv/pictures/cats.shtml
http://www.minvenkatten.dk/forum/default.asp
http://katteforum.dk/
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/b73336c85a21bf33c1256f030026eddf (også gode råd)
http://www.kattens-vaern.dk/Templates/Template_Default.aspx?pageID=1 (Bliv medlem)
http://www.bakkely-katteri.dk/fodring_af_katte.htm (Om foder)

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 29-09-04 12:12

Husk at killinger godt kan tåle mælkeprodukter, men ikke voksne katte, på grund af, at de indeholder stoffet laktose, som de i modsætning til killinger ikke kan fordøje, derimod kan de voksne godt tåle surmælksprodukter, og behøver de, hvad mange ikke ved dagligt, for kalkbalancen.
Mælkeprodukter er også fløde og fløde 9%
Surmælksprodukter: Creme fraiche ,hytteost, A38 youghurt , ymer. etc

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-09-04 12:41

Helt klart en åben bakke, og som nævnt en billig plasticbalje er mindst lige så god.

Jeg er ikke tilhænger af div. klumpende grusarter. Min erfaring viser, at alm. billigt mo-lergrus foretrækkes af de fleste katte. ( ligner mest sand og jord i naturen)
M.h.t.rengøring af kattebakke: Når du tømmer bakken, er det ikke nødvendigt at gøre noget, med mindre bakken er våd eller der sidder rester af afføring.

De fleste af dine spørgsmål er der svaret på.
Men det lyder næsten som om du ikke tidligere har haft kat.
Det bedste til at lære en killing hvad den ikke må, er en vandpistol.
Når du ser katten i færd med noget den ikke må, siger du NEJ samtidig med et sprøjt vand. Det virker efter få gange.

Nogle potteplanter er meget giftige for katte, men igen: Nogen katte interresserer sig ikke for dem, mens andre synes det er sjovt at spise dem. Hvis det er en indekat skal du give den en potte med kattegræs.
Killinger kan ligeledes finde på, at bruge urtepotterne som kattebakke.

En anden ting som mange ikke tænker over, er rengøringsmidler.
Alle rengøringsmidler der indeholder salmiak, kan p.g.a. duften, opfattes af katten som om en anden kat har afmærket territorium. og det kan få enhver kat til at blive urenlig og tisse overalt for at overdøve den "fremmedes" lugt.

Nogen har problemer med, at katten vil tage mad på bordet.
Det er nemt at lære en kat, at den ikke må hoppe op på borde.
Og en kat der får mad nok stjæler det ikke.

Men held og lykke med katten
mvh dova

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 29-09-04 13:20

Planter og Katte:http://www.russianblue.dk/RusserBladet/praktiske/Planter_og_katte.htm
Prøv at lære lidt hver dag om kattens kropssrog og lyde, så får i det meget sjovere. Hvordan knuhårne vender, ørene vender, laver den afledningsmanøvre, osv.Fx er en begyndende viften med halespidsen,der bliver kraftigere, tegn på at den er ved at være irriteret, måske over at blive aet, fordi den er træt og hellere vil sove, eller fordi der bliver aet "forkert" for hårdt måske, hvis varslet ikke tages alvorlig, kan den måske finde på at bide og rive, og det er den jo nødt til, men også ked af selv. Så især børn, skal lære at respektere at den ikke er legetøj.
Katten lever lidt et
dobbelt liv. Et privat og et fælles.
Er den fra en flok med mindre end tre eller færre medlemmer, (mor og søskende), vil det blive en kat der har svært ved at acceptere andre katte og endten være sky eller aggressiv overfor andre. Er den fra en større flok, vil den fint kunne begå sig i en flok.
Hvis du gerne vil have at den som voksen fx vil sidde på din skulder når du rundt med den, skal du lære den det fra lille, bare husk den bliver så meget tungere, og vil insistrere på det.
Den præges som lille, som voksen er det meget vanskeligt at lave om på noget.
Husk aldrig at skælde ud og råbe, det forstår de ikke og det gør dem frustrerede og problemet større. Gå frem med tålmodighed og belønning i form af kæl og godbidder.
Hvis du fx gerne vil lære den at komme når du kalder skal du sige dens navn igen og igen når den spiser, så den associserer mad og navn og dig. Og beløn den så når den kommer.
Da killinger i deres opvækt slås en del som et led i deres opdreagelse, kan du med fordel for jer begge lege slåskamp med den iført en grilhandske.
Lær den ellers ikke at lege "fingerleg", det er ikke sjovt i længden, hvis den skulle lange ud efter dig så prøv at lær dig at hive lappen til dig, men lad den følge med poten, så undgår meget du svi og smerte.
Her noget om kattesprog:http://i.jubii.dk/diverse/nyhedsbrev/eksempel/KatteNyt-nr2-2004.htm#4
Et problem mange har er, at deres kat er endten for sky eller for aggressiv. Her kan du gøre følgende: For sky: leg med den i fem minutter ad gangen, med legetøj der ikker så tungt og larmende, flere gange om dagen, de fem minutter er det der skal til at den kommer op på dubberne.
For aggressiv, her gælder det om at den får afreageret, leg med den i mindst 15 minutter, gerne med tungt og støjende legetøj, flere gange om dagen, så kommer der gang i adealinen, men i modsætning til leg med den sky får den aggressive også tid nok til at udleve det igen, så det ikke gå ud over "uskyldige".
Hvis du ikke lige kan få fat i en vandpistol (jvf.Dovas råd) kan du bruge en grundigt skyllet shampoo-plastflaske
Til slut: Hvordan ser den ud og hvad skal han eller er det en hun hedde?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 29-09-04 13:28

rettelse der skulle stå: lær IKKE at hive lappen til dig.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 29-09-04 13:55

Nu, hvor du bliver den der sørger for kattens behov, vil den betragte dig som en mor. Min egen kat og jeg går ture, hvor vi følges ad, uden sele, og på et afgrænset nogenlunde sikkert område, hvor der dog af og til kan dukke en hund eller aggressiv kat op. Den er god til at læse mine signaler og jeg er meget opmærksom på dens, fx sagde den engang en bestemt lyd, hvis den synes jeg gik for stærkt,en anden hvis den ikke vil tages op, så nu har jeg efterhånden lært det. Omvendt kan jeg også fx få den til at gå med mig i en anden retning, hvis jeg fx har set en hund komme i vores retning, eller få lov at tage den op.
En måde der virker rigtig godt på min kat når jeg vil lære den noget, er at vise den hvordan, sjovt nok så efterligner den.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 29-09-04 14:52

Hvor længe skal man anvende vækstfoder?

Man skal bruge et vækstfoder, indtil killingens knogler er ca. 90% færdigudviklede. Det er i dette tidsrum, knogler og muskler udvikles. Dette tidspunkt indtræffer normalt på et tidspunkt mellem 6 og 12 måneder. Derefter anbefales det at bruge et afbalanceret fuldfoder til voksne katte. Det er ikke skadeligt at bruge killingefoder i lidt for lang tid, så længe man sørger for at man ikke overfodrer.

http://www.netdyredoktor.dk/Tema/Tema_Kat_Fodring_af_killinger/tema_kat_fodring_af_killinger.html

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 29-09-04 15:24

Den er helt sort med et brunligt skær og skal hedde James, efter James Brown...

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 29-09-04 15:35

Husk at tage hensyn til at en kat sover og slapper af i cirka 70% af tiden.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 29-09-04 15:44

Det er et godt navn. Jeg har lige adopteret en hjemløs tilløber, en hankat, der er total grim, og hærget, sort /hvid men ikke symetrisk, overvejer at kalde ham Picasso (på grund af den abstrakte farvelægning) eller Satsmo efter Louis Armstrong og håber du og James får det sjovt og hyggeligt.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-10-04 01:49

Det vil være en god idé at låne nogle gode bøger om katte på biblioteket. Der kan du læse om kattens behov, sprog o.s.v.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 06-10-04 08:55

Tak for svaret mulberry.