/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kørvel
Fra : Vaks.
Vist : 2589 gange
40 point
Dato : 28-09-04 22:16

Hjælp-hvor kan jeg købe frossent kørvel.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 28-09-04 22:24

Prøv Føtex, det har jeg før haft held med.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 40 point
Dato : 29-09-04 00:37

Kære Vaks. Jeg kan forstå at du lige på denne årstid mangler kørvel. Og det er forhåbentligt også derfor du spørger. Kørvel bliver ikke i Danmark anset for noget særligt (længere). Hvis du altså SKAL bruge det nu, er der nok ikke andet at gøre end at bestille det hos din lokale gartner. Det KAN fremskaffes, Men vil nok være lidt dyrt.
Hvis man lærer sig at kende forskel på Kørvel og de Giftige fætre, kan den samles i Kilovis i det tidlige forår. Planten er meget næringsrig og C-vitamin-holdig og kan både fryses og tørres uden at miste hverken smag eller vitaminindhold.
Så det må jeg råde dig til at gøre til foråret.
Med hensyn til at KØBE frosset kørvel, bliver jeg dig svar skyldig. Hilsen Arne Jakobsen.

Kommentar
Fra : svampearne

Dato : 29-09-04 08:00

Kære Arne.
Jeg troede IKKE du var her mere ???????????????????????????

Kærlig Hilsen SA

Kommentar
Fra : mango

Dato : 29-09-04 22:47

Svampearne..nej du ser syner!!! he he

Kommentar
Fra : Vaks.

Dato : 30-09-04 17:31

Kære Arne Jacobsen.
Tak for din kommentar.Det er sørgeligt, at en så vigtig C vitaminkilde bliver fravalgt I vores fam. holder vi meget
af kørvelsuppe. Jeg har tidliger sammen med andre grønsager dyrket det i urtehaven,men-ak-ak dræbersneglene
åd alt hvad vi dyrkede.
Hilsen Vaks.

Kære Hansen 9 Også tak til dig for oplysningen. Hilsen Vaks.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-09-04 18:24

Kære Vaks. Tak for din Tak. men nu skal du huske at lukke spørgsmålet. Det gør du ved at trykke på "Accepter som svar", der står til højre over den kommentar du synes har været dig til størst hjælp. Du får så lejlighed til at sende en bemærkning til svareren. Spørgsmålet lukkes og de af dig udlovede point bliver udløst. Venlig hilsen Arne Jakobsen

Godkendelse af svar
Fra : Vaks.

Dato : 30-09-04 21:36

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : Vaks.

Dato : 30-09-04 23:48

Arne J.
Har du navnet oå KØRVELS giftige fætre??
Hilsen Vaks.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-04 00:05

Vaks -> Når jeg siger Giftige fætre, er det fordi Kørvel er en Skærm-plante. Det er Skarntyde også, og det er en af de giftigste planter der findes i DK. I Skærm-plante-familien er der mange andre arter, men den man SKAL kunne kende for at undgå forgiftninger er altså Skarntyde. Mange siger at "det da er meget nemt", for man kan jo blot se på stængelen! (De er meget forskellige). Men man opfordres jo også til at plukke Kørvel mens den er helt ung (Da er den lækrest), men da kan man endnu ikke SE stængelen. Jeg må derfor råde dig til enten at vente med at plukke kørvel til du kan se stængelen, eller at lære dig at se forskel på skærmplanter i et ungt stadie. Se fagliteraturen.
Venlig hilsen Arne Jakobsen