/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Bogføring af løn til ejer
Fra : danevald
Vist : 1748 gange
200 point
Dato : 26-09-04 19:54

Hvordan bogfører jeg i regnskabet at jeg henter fx. 10.000 ud til ejer?

Med hensyn til skatten af de 10000 hvor meget skal jeg "ligge" til side til skattefar? (40%-60%)

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-09-04 21:06

Det kaldes privat udtræk. Du skal ikke tænke på skat nu, det betaler du af virksomhedens overskud. Hvis der er et .

Kommentar
Fra : danevald

Dato : 26-09-04 21:08

hvordan skal det bogføres? vil det sige at hvis jeg trækker 10000 ud nu, så er det firmaet der skal betale skat af det og ikke mig selv(privatøkonomien)

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-09-04 21:12

Lige for at sætte et par begreber fast. Hvis vi taler om en personlig ejet virksomhed får du som ejer ingen løn. Det som er til dig, er overskuddet af virksohedens drift, og det kender du først når året er omme. Indtil da kan du give dig selv er forskud. Men pas lidt på, for der skal jo være et overskud for, at du kan få noget at leve af.

Kommentar
Fra : danevald

Dato : 26-09-04 21:15

nu har jeg forstået den del af det...så kommer spørgsmålet igen - hvordan bogfører jeg det? der forsvinder jo penge ud af banken...det må da skulle bogføres...

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-09-04 21:15

Konkret laver du en konto som hedder privat udtræk. Køber en blok med blå udgiftsbilag
giver den kontoens nr og bilagsnummer. Hvergang du tager et beløb skriver du det ind på den udgiftskonto.

Kommentar
Fra : danevald

Dato : 26-09-04 21:19

nu bruger jeg så summasummarum regnskabsprogrammet... hvilken kategori på kontoplanen skal det ind under? (undskyld de mange spørgsmål)

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 200 point
Dato : 26-09-04 21:25

Ja, nu kender jeg ikke det program du bruger, men prøv at tænke logisk.

Du har hhv. en gruppe med indtægter og en gruppe med udgifter.
Af disse har du f. eks. Huslej, Tlf., Kontorartikler mv. de har alle nogle numre, som en nyt nummer kan du sætte Privat udtræk.

Godkendelse af svar
Fra : danevald

Dato : 26-09-04 21:28

Tak for svaret og hjælpen!

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 26-09-04 22:21

Hej

Du skal oprette en konto i "egenkapital gruppen", dvs. samme sted hvor der er konti til "egenkapital primo", "årets overførte resultat" m.m. Som der allerede er svaret, så kan kontoen f.eks. hedde "hævet privat" eller tilsvarende.

Du kreditere (minus) på banken og debitere (plus) den nye konto "hævet privat".

Du betaler ikke skat af hævninger.

Du betaler personligt skat af virksomhedens overskud, dvs. man kan godt forestille sig en virksomhed hvor der overhovedet ikke hæves noget privat, men den giver overskud og så skal der betales skat, omvendt kan man også se virksomheder hvor der er underskud og der hæves til privat (dvs. så stiger bankgælden eller leverandørgælden jo nok i virksomheden), i dette tilfælde skal der ikke betales skat.

Det er dig personligt som skal betale skatten, ikke virksomheden. I praksis lader de fleste alligevel firmaet betale skatten, og så opretter de en ny konto i gruppen "egenkapital", som hedder "personlig skat". Men det er bare en variation af "hævet privat".

Du spørger også om hvor meget du skal lægge til side til skattefar, men det afhænger af mange faktorer, om du bruger dit personfradrag ved f.eks. en almindelig arbejdsgiver, om du lægger privatbil til (altså får kørselsfradrag i firmaet), om du tjener så meget at der betales top-skat, eller måske kun bund-skat. Med andre ord, der skal en beregning til på de konkrete tal.

Hvis du ikke har andre arbejdsgiver (dvs. du driver firmaet i fritiden), så skal du også huske at lægge penge tilside til ferie og pension, idet du jo som selvstændig ikke har en arbejdsgiver som sørger for dette. Der bør også lægges en bunke tilside til, hvis du bliver syg i nogle måneder, det er ikke befordrende for helbredelse, hvis man samtidig slås med banken om betalingen af huslejen.

Hvis firmaet køre godt, og du ikke hæver det hele, så har du mulighed for at anvende virksomhedsskatteordningen (VSO) eller kapitalafkastordningen (KAO), hvor der er mulighed for at begrænse skatten og udskyde noget andet af skatten, ved at betale 30% a'conto, og så først betale endelig skat når pengene tages ud til forbrug. Både VSO og KAO er skatteteknisk, så det kræver en som har sat sig ind i området, dvs. en revisor eller f.eks. undertegnede.

Venlig hilsen

Leo Lund
www.erhvervsbogforing.dk