/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
slave/master/cs - CS ?
Fra : Gambrinus
Vist : 464 gange
23 point
Dato : 26-09-04 00:24

Har samlet mange pc'er.
Har fuldstændig styr på Master/Slave, men CS (Cable Select ?)
Hvad/hvor/hvem bruges CS egentlig til ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-09-04 00:45

Cable Select er blot Plug/play-ATA. Så maskinen selv finder ud af, hvad der er master og slave, når du sætter to ATA/IDE-enheder på.
"Officielt" skal du sætte master-enheden yderst på kablet og slav-enheden på det mellemste stik. Men er du i tvivl, så kan du jo bruge CS.

Det kan bruges f.eks. hvis du har en enhed siddende midt i din maskine, som SKAL være master, men samtidig gerne vil have et drev mere siddende som slave højere oppe. Så er det jo som regel et problem at få kablet til at sidde "officielt". Her kan man sætte begge enheder til CS. så systemet selv bestemmer rækkefølgen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-09-04 07:51

så kan det vist ikke sige bedere

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-09-04 09:24

Ok. Jeg ville bare være sikker.
Floppydrev skal, hvis der kun er et, sættes yderst på kablet.
Det er jo også et krydset kabel.
Hvad er grunden til at Master "officielt" skal sidde yderst ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-09-04 14:18

der er kun 1 kabel der passer i floppydrevet
de (2 ) andre bruges til cd/dvd/harddisk

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-09-04 15:19

Jep selvfølgelig, men ved 1 floppydrev skal det sidde på det sidste stik.
Ved 2 floppydrev er A det yderste og B det midterste.
Ved harddiske og Cd/DVD drev siger Carsten, at master skal sidde på det yderste.
Hvorfor ?
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : CarstenGP

Modtaget 23 point
Dato : 26-09-04 18:47

I tilfældet med diskettedrev, så skal a-drevet også være master og sidde yderst på kablet. Det er nøjagtig samme princip.
Diskettedrev: A=master B=slave
Harddiske: C=master D=slave

Hvis du vil gå i detaljer med hvorfor det lige netop skal være sådan, så snakker vi principperne i hvordan en controller virker. Når du kobler to diske på din IDE-controller, så foregår datastrømmen parallelt. Dvs. at data til begge enheder sendes igennem det samme kabel.

Når controlleren får besked på at sende/modtage data, så sender den bare ud igennem kablet. Den ved ikke på forhånd, hvilket drev den skal sende modtage fra. Det får den at vide via en I/O, som du sætter ved hjælp af dine jumpere. Og hvis den første enhed den møder er master, så kan du risikere at få konflikter, fordi den måske ikke registrerer den næste enhed på kablet.

Det er også derfor at hele systemet går i sort, hvis du f.eks. sætter begge drev til master.

Følgende er MEGET simpelt forklaret, da du ellers skal sætte dig ind i hele proceduren i microprocessorteknik og data- og adressebusser på bundkortet.

Men du kan jo altid investere i et bundkort, som understøtter SATA (seriel ATA), så behøver du ikke bekymre dig om master/slave konfiguration, men blot sætte diskene til.

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-09-04 21:20

Tak for svarene.
Ork Carsten, jeg har 2 bundkort med SATA og har samlet en hel del pc'ere.
Jeg plejer også altid at sætte masteren yderst på kablet,
men har lidt svært ved at forklare andre hvorfor.
Så det var mere forklaringen, hvorfor masteren skal sidde yderst
og hvor man bruger CS.
Jeg tænkte om det evt. var fordi, der kunne opsamles støj,
hvis der kun sad 1 drev på det midterste stik og det yderste sad og flagrede.
ATA 100/133 kabler har jo ekstra ledere for afskærmning lederne imellem.
I de fleste tilfælde virker det, ligemeget hvor man sætter master og slave på kablet.
Jeg har heller ikke kunnet måle nogen hastighedsforskel, når jeg satte dem omvendt.
Har lige opdateret en Compaq (Sådan noget l....).
Den havde svært ved at finde drevene, hvis der kun sad 1 drev på et kabel.
Før jeg opgraderede den var harddisken sat til CS.
Derfor spørgsmålet.
Jeg er sjældent tilfreds med at skidtet virker. Jeg vil også vide hvorfor.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-09-04 21:25

PS : Floppydrev kan jo for det meste ikke sættes til master/slave.
Det er kablet, der er twistet og bestemmer hvilken floppy der er A og B.
Gambrinus

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 27-09-04 01:30

ja, floppydrev har en fast konfiguration på kablet, derfor kan du heller ikke sætte et drev på det første stik alene.

Og ja, der vil altid kunne opsamles støj på ledningerne, men da vi snakker digital I/O, så skal der en rigtig god sjat til før det betragtes som et signal.
Uden at vide det med sikkerhed, så vil jeg tro, at de nyere kabler har en ground til hver enkelt signal-ledning, fordi vi er oppe og snakke overførselshastigheder på 133MB/s. Så er der taget højde for både signal og støj.

Du kan se på denne side, hvis du vil læse lidt mere om emnet:
http://www.interfacebus.com/Design_Connector_IDE.html

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 27-09-04 06:55

Dejlig side. Den er sat øverst i Foretrukne.
Så er der læsestof til de lange vinteraftener.
Tak ska' du ha'.
Gambrinus
PS : Jeg køre med 2 SATA i RAID 0.
Fik koblet diskene fra med styresystem på og kunne ikke huske hvilken SATA,
der skulle sidde på hvilket stik.
Det viste sig at være ligegyldigt. Det fandt controlleren selv ud af.
Det synes jeg godt nok var flot.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 27-09-04 13:02

Ja for SATA og RAID sættes op på controlleren når du sætter nye diske til. Men pas lidt på, for hvis din CMOS bliver slettet ved et uheld, så er det ikke ligegyldigt hvordan de sidder længere

Just as you know...