/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
klik siger det !!! IGEN
Fra : miritdk
Vist : 838 gange
30 point
Dato : 25-09-04 08:48

har haft dette oppe for ganske kort tid siden - men oplever at tingene gentager sig så må altså bare lige høre om andre kender det og ved mere.
NumLock bliver ved med at være deaktiveret indtil jeg manuelt slår den til - det er vel til at leve med men temmelig irriterende og noget jeg ikke har oplevet før problemet opstod. Jeg HAR været inde og gøre hvad gode råd nu bad mig om - men den lever vist sit eget liv den tast *G*

Bortset lige fra at det irriterer mig så er jeg kommet til at spekulere over hvad numlock egentlig har af funktion udover at sørge for at sidetastaturet er slået til - nogen der kan svare på det ??????

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 25-09-04 08:50

Har du aktiveret den i BIOS

Funktionen er vel primært at når den ikke er slået til, så har tasterne andre funktioner, pile og den slags

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-09-04 09:38

jeps har aktivert den i bios - men den render tilbage til sin drilagtige position

Accepteret svar
Fra : Jesperfect

Modtaget 40 point
Dato : 25-09-04 09:44

Hvis du har sat NumLock til ON i BIOS under opstart af maskinen og dette fortsat ikke virker kan du prøve nedestående:

Hvis du har Windows XP vil følgende link muligvis kunne hjælpe dig:
http://www.tweakxp.com/tweak460.aspx

I windows 2000 og NT skulle dette måske være til hjælp:
http://www.supportweb.dk/support/vis_tip.asp?id=57

I det gamle windows 98 skulle det også være muligt i første linie i config.sys at skrive:
NUMLOCK=ON

Virker intet af ovenstående bliver du nok selv nødt til at gå på jagt. Søg fx efter Numlock og Bios i Google og du vil alene på dansk finde 285 links.

Funktionen med numlock tror jeg for øvrigt er den, at separate piletaster oprindeligt ikke indgik på et standardtastatur og for de mennesker som meget ofte skrev mange tal, var det derfor en stor fordel, hvis tastaturet var låst til kun at skulle skrive tal, da det jo er væsentligt nemmere at bruge den højre talblok frem for tallene placeret over bogstaverne. Siden hen er der jo kommet separate knapper for pile- og skærmbevægelser og principielt kunne man vel smide NumLock-knappen væk så talknapperne kun havde én funktion. Jeg tror det er vanetænkning og traditioner der fastholder muligheden for to funktioner samt muligvis også, at der på mange bærbare pc'ere vel fortsat ikke er plads til separate piletaster.

Godkendelse af svar
Fra : miritdk

Dato : 25-09-04 10:25

Tak for svaret Jesperfect.
Må vel indstille mig på enten at leve med den numlock eller gide gøre mere ud af at få den til at makke ret *G* dejligt med et klart og fyldestgørende svar på mit sidespørgsmål - vidste det vist godt inderst inde men der er altid rart at få det bekræftet.
Det problem med numlock er forresten ikke kun mig - kender en masse der har det samme - alle i og med sp2 opdateringen - herligt ikke ?

Kommentar
Fra : Jesperfect

Dato : 25-09-04 12:14

Hej igen Miritdk

Det lyder da godt nok surt at sp2 har indbygget den fejl. Så bør jeg da nok vente med at installere den til Microsoft har fundet en løsning på problemet.

Gad vide om Microsoft er klar over problemet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-09-04 13:47

HAH jesperfect - ja det er de - men de trækker sig stille og roligt og siger " kontakt computerforhandler" for derefter at skrive side op og ned om alle de nye fantastiske ting der er i deres sp2