/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Internettet forsvandt
Fra : lektortl
Vist : 679 gange
100 point
Dato : 16-07-02 14:12

Min maskine kører WIN98 og er i et LAN, og kører NETBEUI og TCP/IP (det gør de andre også).
Pludselig forsvandt muligheden for få min maskine på internettet.
Det går stadigvæk fint med at se de andre computere og indhold på deres delte drev, det går også godt med at lave print over nettet; så netkortet fungerer tilsyneladende udmærket.
Men - når jeg forsøger at åbne browseren (IE 6.0) får jeg fejlmeddelelsen "Microsoft Internet Explorer har fundet en fejl og afsluttes", hvorefter jeg kun kan lukke browseren.
Et fjernbetjeningsprogram (NetOp) giver fejlmeddelelsen "Could not initialize communication profile TCP/IP. Could not open a TCP/IP socket. Winsock returned error code 10047. "
De andre maskiner i nettet har ingen problemer.
Jeg har prøvet at geninstallere win98 oveni den gamle, men det hjalp ikke.
Som nævnt skete det pludseligt, jeg havde været på nettet 5 minutter forinden uden problemer.

Kommentar
Fra : trixster

Dato : 16-07-02 14:30

Hej

Jeg ville starte med at fjerne NETBEUI da jeg ikke kan se nogen grund til den er der hvis du ikke kører med IPX også. Den er også en af de største muligheder for at hacke din maksine når du er på nettet via port 137-139.

Når du har fjernet den prøv så at genstarte og gå i en dos promt og skriv ipconfig og fortæl hvad den skriver der.

Mvh
Trix

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 16-07-02 14:56

Hej Trix,

at fjerne Netbeui vil nok være en dum ting... Idet det faktisk er en ret vigtig komponent for overhovedet at ku' køre netværk med Win 98...
samt hvis man har en Firewall ta' den hånd om eventuelle "hackerangreb" på den...

Hvis hans computer var alene... ku' det da muligvis godt være en go' ide at fjerne NetBeui... men ikke sålænge den er i et netværk...

men han behøver nu ikke at gå ud i Dos-promten for at få de informationer... han ka' også gå ned og trykke på "Start" --> "kør" og så indtaste "Winipcfg.exe" i textfeltet, trykke "OK" og få de samme oplysninger inde i Windows...

men umiddelbart lyder det nærmere til at være et problem med WinSock... end det er et problem med NetBeui...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 16-07-02 15:05

Hej igen...

jeg klipper og klistre lige fra en nyheds gruppen "microsoft.public.win98.internet" -->

---------------------------------------------------------
The solution is pretty easy and is described below, based on another's
post:

===================

BELOW IS A POSSIBLE RESOLUTION TO THE WINSOCK FAILURE PROBLEM. THE
PROCEDURE IS DESCRIBED IN ABBREVIATED FORM AT THE BOTTOM OF THIS
MESSAGE.

The solution was posted on the microsoft.public.win98.performance
newsgroup under the Subject "DUN Win98 - Socket connections error."
Below is a version of the instructions, re-numbered to better reflect
discrete steps. If you need more details on performing the procedure,
let me know. Good luck!

Roger T. Imai
Nashville TN
rtimai@REMOVEmindspring.com

PROBLEM: INSTALLING WINDOWS 98 SECOND EDITION CAUSES WINDOWS SOCKETS TO
FAIL

Windows 98 2nd Edition installation caused Winsock-TCP/IP to stop
working, disabling Internet-based communication client software.

The problem may also occur under the original Windows 98 if the "128-
bit Encryption Support for Dialup Networking 1.3" Update is installed,
then subsequently uninstalled from Control Panel, Add/Remove.

SYMPTOMS

After installing Windows 98 Second Edition, Winsock clients may report
the following errors:

* Internet Explorer 5.0: "Cannot Find Server or DNS Error,"

* Outlook 98: "The server could not be found. (Account 'MindSpring Mail
Server', POP3 Server: 'pop.mindspring.com', Error Number 0x800ccc0d)."

* FTP client WS_FTP (if used): "FTP Failed 'createsocket' - address not
supported."

Windows 98 Dialup Networking may connect normally to the ISP
with "Password Authentication Protocol" and "TCP/IP" listed in
the "Connected To..." window under the Modem icon in the System Tray.
Modem Diagnostics and the Modem Session Log may report no error
conditions.

Other procedures provided by the Windows 98 Troubleshooter Wizards do
not resolve the symptoms.

RESOLUTION

1. Remove DUN from Control Panel, Add/Remove Programs - Windows Setup
tab, click (don't un-check) Communications then click the Details
button and un-check Dial-up Networking. Click OK to close with windows.

2 Ignore prompt to Restart

3. Run regedit from the Start->Run box. Delete Winsock and Winsock2
branches from
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services

4. Run AUTODIAL.REG (see below). This puts back a few items into the
registry deleted in step 3. Run it by finding it in explorer and double-
clicking it.

5. Restart Windows

6. Reinstall DUN similar to how you removed it in step 1. (you will be
prompted for the Windows 98 CD)

7. Restart Windows

Winsock functions should be restored.

CONTENTS OF AUTODIAL.REG

Create a file called AUTODIAL.REG somewhere with the lines between the
dash lines below.

--------------------------------
REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Winsock\Autodial]
"AutodialDllName32"="url.dll"
"AutodialFcnName32"="AutodialHookCallback"

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet
Settings]
"EnableAutodial"=hex:01,00,00,00

---------------------------------

===================

The procedure described above did solve my problem. One point, I
checked what happened to the registry when I ran the AUTODIAL.REG and
noted that it did not install the "AutodialDllName32"="url.dll" entry
like I thought it should so I did it manually after running the .REG
and noticing it was missing the key. I am not sure if it is required.
Regedit lets you create keys and values.

Good Luck - I will post this at various places. I would not have been
able to resolve this problem without the help from others that post
solutions on Usenet.

Gary

----------------------------------------------------------------

en noget lang smøre... men håber da den hjælper...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 16-07-02 15:36

Prøv at fjern tcp/ip og geninstaler den......

Kommentar
Fra : trixster

Dato : 16-07-02 15:49

Hej Strarup

Nu vil jeg ikke gøre dette til et diskussion om det.

Men du har ikke ret i at man ikke kan køre windows 9x unden NetBeui det kan køre med rent TCP/IP.
Den eneste grund der skulle være til at køre med NetBeui er hvis der er nogle ældre ting som kræver lige den protokol, f.eks Novell

Hvis vi skal snakke mere om dette emne, forslår jeg at du skriver til mig på mail
mail@trixster.dk

Mvh
Trixster

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 17-07-02 00:45

Hej Trixter,

det vil jeg da så gøre... Men jeg har blot tit set at Win98 ikke har funket korrekt i et netværk med andre computere hvis det ikke har haft NetBeui installeret... og disse har intet haft noget at gøre med Novell...

lidt info om NetBeui... -->
http://www.practicallynetworked.com/sharing/netbeui.htm
som du f.eks. også ka' se her... -->
http://whatis.techtarget.com/definition/0,289893,sid9_gci212632,00.html
hvor det her er et lille udkast...
..." A recommended method is to install both NetBEUI and TCP/IP in each computer and set the server up to use NetBEUI for communication within the LAN and TCP/IP for communication beyond the LAN " ...

Men jeg sender dig en mail så vi ka' ta' en snak om det... jeg tvivler bare på... at det er NetBeui der er problemet her... Jeg tror nærmere det er Winsock der er synderen...

forresten så er min mail strarup@worldonline.dk ...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : lektortl

Dato : 21-07-02 17:19

Til det oprindelige spørgsmål havde jeg glemt at oplyse, at jeg har internet via LAN, så jeg har ingen modem-problemer.

Jeg har prøvet at fjerne og geninstallere:
- NETBEUI
- TCP/IP
- WIN98
- netkortet
men ikke noget af det hjælper (der er fin forindelse til nettets andre computere og derfor også bl.a. print over nettet).

Efter geninstallation af WIN98 (dvs. oveni den gamle installation) forsøgte jeg at køre "Etabler forbindelse til internettet". Dette resulterede i svaret "Det lykkedes ikke at indlæse hjælpekomponenten til guiden Internet-forbindelse".

Accepteret svar
Fra : e.p.

Modtaget 100 point
Dato : 21-07-02 18:00

Hvis kommandoen: ping 127.0.0.1 virker - men man kan ikke pinge andre enheder i netværket, så ligger problemet oftes i forbindelsen (kablet, HUB/Switch).
For at verificere at TCP/IP er blevet initialiseret rigtigt, så ping 127.0.0.1 (local loopback - autoresponder på netkortet) fra en DOS box. Hvis det virker, så vil du ca. se følgende :

C:\> ping 127.0.0.1
Pinging 127.0.0.1 with 32 bytes of data:

Reply from 127.0.0.1: bytes=32 time<10ms TTL128

Da Ping kan benytte kald til ARP (Address Resolution Protocol) for at løse IP til hardware adresse spørgsmål, kan man nu udlede, at fejlen ikke er i de lavere lag (omkring netkort og det fysiske kabel).

Her til sidst, kommer den fremgangsmåde som kan læse i de fleste bøger og kursusmateriale:

Ping først localhost adressen 127.0.0.1 . Dette vil vise at maskinen kan se sig selv og TCP/IP er loaded korrekt.

Ping herefter maskinens IP adresse for at checke korrekt opsætning. Hvis dette fejler, check da Control Panel / Network - og se om IP adresse, Subnet Mask og Default Gateway er korrekt.

Hvis det lykkedes at pinge maskinens IP adresse, ping da Default Gateway som det næste. Hvis dette fejler, check da maskinens konfiguration igen og værd sikker på at Routeren virker.

Ping nu en IP adresse på en fjern computer på den anden side af den lokale Router. Dette vil checke at WAN forbindelsen virker. Hvis der kommer fejl, check da at IP routing er sat til på alle router interfaces. Det er naturligvis et krav at fjernmaskinen virker !

For at forbinde sig til an maskine via dens NetBIOS navn brug da "net use" eller "net view" (net use \\server\share). Fejler dette, check da at det er det korrekte NetBIOS navn. Er maskinen maskinen lokaliseret på en andet netværk, check da dine Hosts-filer for fejl !

Har du stadig problemer, check da om der benyttes det samme Scope ID. Hver maskine kan være tildelt en ekstra del til deres NetBIOS navn. Dette bruges til at adskille forskellige maskiner fra forskellige domæner (på et fælles LAN), så de ikke kan se hinanden.

For at forbinde sig til at maskine som ikke er NetBIOS baseret, brug da Telnet eller FTP. Hvis dette ikke virker, check da at den anden maskine har installeret en Telnet- eller FTP service. Check også, at du har de korrekte rettigheder til disse. Fejler det stadig, check da Hosts-filerne for fejl !

Lad nu være med at få helt (tc)PIP hvis det ikke vil som du ønsker

Kommentar
Fra : swnielsen

Dato : 24-07-02 23:00

Hej
Hvis du ser på :
http://www2.stat.unibo.it/ManualiSas/odbc/a01.pdf side 41 viser fejlkoden at der er en fejl i en eller anden adresse. Her din sikkert din IP adresse et eller andent sted i systemet.

Så det ville nok være en ide, at checke IP adresse og Subnet på din maskine, gateway (ADSL eller router) samt at der ingen IP adresse konflikter er.

Det ville måske være nemmere, hvis vi kendte hele dit netscope, antal makiner, IP adresser, subnets etc.

Kommentar
Fra : lektortl

Dato : 05-08-02 16:40

Jeg kan pinge:
egen maskine= 192.168.0.1
router= 192.168.0.1
gateway= 10.0.0.1
www.google.com= 216.239.37.101
men prøver jeg www.google.com direkte får jeg svaret Ukendt vært
andre adresser går det ligesådan med.

Kommentar
Fra : lektortl

Dato : 05-08-02 16:40

Jeg kan pinge:
egen maskine= 192.168.0.2
router= 192.168.0.1
gateway= 10.0.0.1
www.google.com= 216.239.37.101
men prøver jeg www.google.com direkte får jeg svaret Ukendt vært
andre adresser går det ligesådan med.

Kommentar
Fra : lektortl

Dato : 05-08-02 16:41

Jeg kan pinge:
egen maskine= 192.168.0.2
router= 192.168.0.1
gateway= 10.0.0.1
www.google.com= 216.239.37.101
men prøver jeg www.google.com direkte får jeg svaret Ukendt vært
andre adresser går det ligesådan med.

Kommentar
Fra : lektortl

Dato : 05-08-02 16:41

Jeg kan pinge:
egen maskine= 192.168.0.2
router= 192.168.0.1
gateway= 10.0.0.1
www.google.com= 216.239.37.101
men prøver jeg www.google.com direkte får jeg svaret Ukendt vært
andre adresser går det ligesådan med.

Kommentar
Fra : lektortl

Dato : 05-08-02 16:43

Jeg kan få forbindelse til andre maskiner via "net use".

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 05-08-02 22:13

Hej lektortl,

har du evt. prøvet at lave din gateway om til 192.168.0.1, idet jeg mener at det offest er routeren der også fungere som gateway...
jeg ved ikke om det vil komme til at virke ved at ændre det, men jeg vil da mene at det er et forsøg værd, hvis du ikke har prøvet det...

jeg har en fornemmelse af at det er det der ka' være galt... men hvis det ikke er det, så meld lige tilbage igen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : lektortl

Dato : 07-08-02 12:02

Til strarup: Jeg har forsøgt med routeren som gateway uden at det hjalp.

Jeg har opgivet at få maskinen på nettet - jeg formatterer harddisken, installerer WIN2000 og starter forfra.

Godkendelse af svar
Fra : lektortl

Dato : 07-08-02 13:24

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-08-02 23:59

Hej Lektorl,

det var da surt, at du ikke har kunnet få det til at funke med Win 98... men jeg håber du bliver forskånet med problemer ved at installere og bruge Win 2000 i stedet for så...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : nimbussport

Dato : 19-10-07 11:12

Hej, jeg har det samme problem med hjælpekomponenten til guiden internetforbindelse, har skiftet harddisk, formateret og lagt ny wind.98 ind, intet har hjulpet, der er stadig ingen adgang til nettet, har nogen fundet "fejlen"?
mvh. nimbus