/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Fremgangsmåden...????
Fra : champ140
Vist : 584 gange
100 point
Dato : 22-09-04 19:18

Jeg har lært en pige at kende som ikke for tiden kan betale sine regninger og hendes kreditore siger nu at hun bliver overført til en incasso virksomhed..og fogederetten.
Jeg kan ikke huske om hun ikke først skal have et tilbud om en frivillig forlig med det hun nu en gang kan betale og så selføldig overholde denne aftale med dette incasso firma inden de sender hende til fogederetten.Jeg mener hun først skal have tilbudet, inden de sender hende i retten , og den gæld hun har er i københavn, og min pige lider af panikangst og får medecin og kan ikke forlade byen vi bor i så hun er bange for at de forlanger hende til københavn for at stille i retten der for det ville hun ikke kunne. Er der nogen der kan hjælpe...????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-09-04 19:27

Tilbudet du taler om er ikke en ret. Hun har jo brudt en aftale og
betaler man ikke, så dukker inkassofirmaet op. Dem kan hun lave en aftale med,
uden at bleve registreret eller skulle møde i retten.

Kommentar
Fra : champ140

Dato : 22-09-04 19:32

Teil..
Ja hun har brudt en aftale, det giver jeg dig ret i men kan de ikke smide hende i retten inden inkassofirmaet....kommer ind i billede.?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-09-04 19:37

Inkassofirmaet får jo opgaven at skaffe pengene hjem
til kreditor. De vil sikkert først vurdere hendes betalingsevne/vilje
inden hun tiltales i retten.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-09-04 19:40

At føre en sag med små udsigter til kreditor er jo
en dårlig forretning.

Kommentar
Fra : champ140

Dato : 22-09-04 19:41

Ok. så er den jo klar, men kan de forlange at hun skal stille i københavn i retten ,, for det kan hun ikke helbredsmessig..??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-09-04 19:42

Nej, hun skaffer en lægeattest, det er nok.
Og gør det, bliv ikke bare væk.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-09-04 19:45

Det vigtigste er et møde med kreditor eller inkassofirmaet.
Vis den gode vilje til at betale, selv om det er et lille beløb/måned.
kan det jo ikke blive større ved retten, hvis pengene ikke er der.

Kommentar
Fra : champ140

Dato : 22-09-04 19:52

Kan de forlange hende til kbh. for retten i stedet for i den by hun bor i..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-09-04 20:13

Nej hvis helbredet ikke kan klare et retsmøde.
Som sagt en lægeattest hjælper på det problem.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-09-04 21:45

Først og fremmest er det privat eller off. gæld?

En privat kreditor kan ikke sende hende i fogedretten eler til et incassofirma uden en dom. Dvs. der skal udtages stævning mod hende før der sker noget.

Men når det er sagt, er det altid klog at være på forkant med en sådan situation. Dvs, at hun skal sætte sig ned og lægge alle udgifter sammen for derefter at vurdere hvad der kan betales. Kontakt herefter kreditorerne og forsøg at lave en afdragsordning. Henvendelsen skal være skriftlig.

Underskriv aldrig et friviligt forlig. Det betyder at kreditor har direkte adgang til fogedretten uden en forudgående retslig afgørelse.

Kommentar
Fra : perlen13

Dato : 23-09-04 15:46

Under alle omstændigheder kommer hun til at betale, så hun kan lige så godt komme i gang enten på den ene eller anden måde. Vælger hun at gå i retten kan hun dog trække sagen et stykke tid, ved at sige at hun er syg og sende en lægeærklering til retten.

Kommentar
Fra : StineB

Dato : 15-11-04 19:21

Hej Champ. Det er dejligt, når nogen vil hjælpe!
Jeg synes, din pige skal forsøge at finde en professionel, som kan hjælpe hende med at få overblik over sin økonomi, f.eks. SR-bistand, hvis det findes i Jeres by - se i telefonbogen eller ring og spørg på rådhuset. Der kan også være en gratis advokatrådgivning. Mådke er der en "Frivillighedscentral", hvor de nok også ved sådan noget. Måske har SIND en afdeling med noget rådgivnig, som kan vejlede om hvor hun kan få hjælp. MEN lad være med at fare rundt og spørge 4-5-6 forskellige steder, det forvirrer bare og tager alle kræfterne.
Det er altid en god ide at kontakte dem, man skylder penge. Som regel er de ret flinke at tale med, hvis man ringer og siger, at man gerne vil finde en ordning og få betalt pengene.
Hvis man ikke orker at ringe, så kan man jo skrive et brev og give udtryk for det samme og f.eks. tilbyde at begynde at betale et (lille) beløb fra den næste første og måske foreslå, at man efter 6 måneder kan tale/skrive sammen igen og se, om man kan klare at betale lidt mere til den tid. Inkassofirmaerne er jo interesserede i at få gang i betalingerne, så de vil gerne hjælpe med at finde en løsning.
P.S. Der er en, der har skrevet at "inkassofirmaerne dukker op". Det er en ret uheldig formulering over for en person, der lider af angst! Jeg vil gerne understrege, at det er meget, meget sjældent at man bliver opsøgt af et firma! Så hun skal ikke være bange for det.
Prøv at få flyttet spekulationerne fra "om hun skal til en anden by" til "at få kontaktet firmaet".
Jeg er iøvrigt ret sikker på at man altid bliver tilsagt i den by, man bor i - jeg blev enke for nogle år siden og havde noget "turbulens" indtil jeg fik styr på tingene. I den forbindelse tog en advokat fra København til Næstved Ret, som jeg tilhører, for at mødes med mig - og var iøvrigt utrolig forstående og venlig og afsluttede med at komme hen til mig bagefter og give mig nogle gode råd om hvordan jeg bedst kunne få boet efter min mand til at falde på plads.